«ایران» از بروز یک روند امیدوارکننده در معاملات سهام گزارش می‌دهد

اختلاف مثبت قیمت سهام افزایش یافت



دیروز اگرچه 414نماد با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند اما 404نماد اختلاف مثبت قیمت داشتند

گروه اقتصادی/معاملات سهام در روز یکشنبه همچنان در یک روند کاهشی قرار داشت. در این روز شاخص کل بورس 19هزار و 374واحد (1.25درصد) عقب نشست و در ارتفاع یک میلیون و 534واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز 7هزار و 697واحد (1.78درصد) کاهش ارتفاع داشت و با نسبتی بیشتر از شاخص کل کاهش یافت. فرابورس نیز از این قاعده مستثنی نبود و اگر چه تعداد سهام سبزپوش در این بازار بیشتر به چشم می‌خورد اما شاخص آیفکس (کل فرابورس) با 132واحد کاهش به ارتفاع 21هزارو 265واحد رسید.
بروز یک روند امیدوارکننده
هرچند که در ابتدای معاملات دیروز بازار با فشار عرضه شدید روبه‌رو بود و سمت تقاضا واکنش قابل‌توجهی را نسبت به قیمت‌ها نشان نمی‌داد اما هرچه به ساعات پایانی نزدیک می‌شدیم از مقدار نزول قیمت در سهام کاسته شد تا در نهایت اکثر نمادهای بازار با اختلاف مثبت قیمتی به کار خود پایان دهند. این روند بخصوص در گروه‌های خودرو، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی نمود داشت تا درنهایت در مقابل 226نمادی که با اختلاف منفی بسته شدند، 404نماد اختلاف مثبت قیمتی را به ثبت برسانند. این روند را با توجه به آمار صف‌های فروش نیز می‌توان دریافت. طی معاملات دیروز تعداد صف‌های فروش که تا ساعت 10 به عدد 188نماد رسیده بود، یک روند نزولی را در پیش گرفت و در پایان معاملات به عدد 98 نماد رسید. خروج 90نماد از صف فروش و افزایش قیمت آنها در ساعات پایانی می‌تواند به‌عنوان یک خبر خوش برای بازار سهام در روزهای آینده باشد. هرچند که اتکا به چنین مواردی به تنهایی نمی‌تواند برای تحلیل رفتار سهامداران در روزهای آینده کافی باشد اما روند روبه رشد اختلاف مثبت قیمت‌ها در بازار می‌تواند به‌عنوان نقطه امیدی برای تقویت تقاضا در روزهای آینده باشد.
 لازم به ذکر است اختلاف مثبت قیمتی به این معنا نیست که سهم، در قیمت‌های بالاتر از قیمت پایانی روز قبل، به کار خود پایان داده (یا به اصطلاح سبزپوش شده است) بلکه به این معنا است که قیمت‌ها نسبت به ساعات ابتدایی بازار با رشد روبه‌رو شده است. (به‌عنوان مثال اگر معاملات یک سهم در ابتدا منفی 5درصد نسبت به قیمت پایانی روز قبل کاهش داشته باشد و در ساعت پایانی قیمت‌ها تا منفی 2درصد افزایش یابد در این صورت اختلاف مثبت قیمتی خواهیم داشت.)
افزایش بیش از 10درصدی نرخ فروش لاستیک
دیروز شرکت‌های فعال در صنعت لاستیک و پلاستیک طی اطلاعیه‌هایی از دریافت مجوز برای افزایش بیش از 10درصدی قیمت محصولات خود خبر دادند. این رویه منجر شد تا سهام این صنعت نیز در روز یکشنبه با استقبال سهامداران حقیقی روبه‌رو شود و بجر نماد «پتایر» سایر نمادهای این گروه معاملاتی افزایش قیمت داشتند. هرچند که این افزایش قیمت‌ها می‌تواند تا حدودی درآمدهای عملیاتی آتی این شرکت‌ها را افزایش دهد اما افزایش هزینه‌های سربار در آینده بر عناوین هزینه‌ای نیز تأثیر‌گذار خواهد بود و به نظر می‌رسد افزایش قیمت محصولات نتواند تأثیر قابل‌توجهی بر حاشیه سود محصولات لاستیکی داشته باشد. ذکر این مورد نیز لازم است که در صورت ثابت ماندن تقاضا برای محصولات این صنعت، می‌توان انتظار داشت شرکت‌های تولیدکننده لاستیک بتوانند در آینده سود ریالی بیشتری را به ازای هر سهم خود شناسایی کنند.
نماگرهای بازار
دیروز از 414نمادی که با کاهش قیمت به کارخود پایان دادند 98نماد در صف فروش و از 215نمادی که سبزپوش شدند 71نماد در صف خرید قرار داشتند.
در حدود 680میلیارد تومان از طرف کد‌های حقیقی از بازار خارج شد که گروه‌های فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند. همچنین گروه‌های سیمانی و لاستیک و پلاستیک نیز بیشترین ورود پول حقیقی را به ثبت رساندند.
ارزش معاملات خرد در این روز با کاهش 21درصدی روبه‌رو شد و به 5331میلیارد تومان رسید.
مجموع ارزش صف‌های خرید 786میلیارد و صف‌های فروش 235میلیارد تومان بود.
بیشترین ارزش معاملات به نمادهای «خگستر»، «سآبیک» و«خودرو» تعلق گرفت و نمادهای «فملی»، «فولاد» و«فارس» بیشترین ارزش شناور بازار را دراختیار داشتند.
همچنین نمادهای «ستران»، «فغدیر»، «کالا»، «ددنا» و«غگلستا» بیشترین بازده مثبت و نمادهای «پخش»، «سخزر»، «وآوا»، «سبزوا» و «شگل» نیز بیشترین بازدهی منفی را در بازار داشتند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7920/10/614861/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها