رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد

جزئیات پروازهای حج پس از دو سال وقفه



براساس توافق ایران و عربستان، پروازهای حج فقط با ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی انجام می‌شود/ هزینه بلیت پرواز دوطرفه حج برای هر زائر 5 میلیون و 900 هزار تومان

گروه اقتصادی/ پروازهای حج، پس‌از دو سال وقفه به‌خاطر شیوع کرونا و ممنوعیت ورود زائران به کشور عربستان، از 22 خرداد آغاز می‌شود.
محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص پروازهای حج امسال گفت: با توجه به تفاهمنامه بین دو کشور ایران و عربستان، فقط خطوط اصلی بین دو کشور اجازه پروازهای حج را دارند. این تفاهمنامه جزو قوانین پروازی است که ممکن است هر دو کشور با هم توافق کنند. ایران و عربستان هم برای پروازهای حج توافقی دارند که ایران ایر یا هواپیمایی سعودی این پروازها را انجام می‌دهند.
وی افـــزود: امـــا بــا توجه بـــه محدودیت‌‌ایی که کشورعربستان دارد فقط ایران ایر اجازه پرواز به این کشور را دارد وپروازهای رفت و برگشت حج برعهده این شرکت خواهد بود.

کاهش تأخیرها
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تأخیرهای طولانی پروازهای حج در سال‌های گذشته، از برنامه‌ریزی برای کاهش تأخیر در پروازهای امسال خبر داد و گفت: انگیزه تمام متولیان در ایران ایر، شرکت فرودگاه‌ها و فرودگاه امام(ره) این است که پرواز حجاج بر اساس برنامه باشد. دلیل تأخیر پروازها معمولاً یا بحث فنی است یا موضوع آب‌و‌هوایی، امــــسال کارگـــروه‌هایی تشکیل شده است و جلسات مختلفی با مسئولان داشتیم که حداقل تأخیر را داشته باشیم. از سوی دیگر برای کاهش تأخیر پروازی، آمادگی لازم برای هواپیمای جایگزین یا شرایط پیش‌بینی نشده را داریم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: همه بخش‌های حمل‌ونقل صنعت هوایی برای عملیات حج امسال آماده هستند و با توجه به تدابیر اندیشیده شده، امیدواریم تأخیرها در عملیات حج 1401 به حداقل ممکن برسد. در سال‌های گذشته اشکالاتی در عملیات جابه‌جایی حجاج بود اما در حال حاضر رایزنی‌های متعددی صورت گرفته و امیدواریم پروازهای حجاج بدون وقفه و بموقع انجام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از 2 ماه قبل پیش‌بینی‌ها برای حج امسال صورت گرفته و بیش از 39 هزار و 600 نفر عازم حج خواهند شد و شرکت هواپیمایی ایران ایر به‌عنوان ناوگان انتقال دهنده حجاج در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در تمام فرودگاه‌هایی که قرار است عملیات حج در آن صورت گیرد، مدیران فرودگاه و نماینده ایستگاه‌های ایران ایر برای حل مشکلات احتمالی و تأخیرات میان مردم حضور می‌یابند و 4 نفر نیز برای پاسخگویی 24 ساعته تعیین شده‌اند.

محدودیت‌های کرونایی
رئیس سازمان هواپیمایی در خصوص شرایط پروازهای حج برای زائران در شرایط کرونایی گفت: سازمان حج با هماهنگی وزارت بهداشت و هماهنگی با کشور عربستان دستورالعمل‌هایی برای پروازها در شرایط کرونایی اتخاذ کرده است، این دستورالعمل برای کاروان‌ها ارسال شده است و به تمام زائران اطلاعات لازم در خصوص نوع واکسن تزریقی ابلاغ شده است. آنچه که کاروان‌های حج و زیارت ابلاغ کرده‌اند همان فصل‌الخطاب است و سازمان هواپیمایی برای پروازهای حج، دستورالعمل سازمان حج و زیارت را مبنا برای ورود به کشور عربستان قرار داده است.

نرخ بلیت
با توجه به اینکه هما تنها شرکتی است که زائران حج را انتقال می‌دهد، هزینه این پروازها نیز برای این شرکت خواهد بود. محمدی بخش با اشاره به شرایط پروازهای حج گفت: این پروازها درآمدزایی چندانی برای هما نخواهد داشت و تکلیف ملی است که هما باید انجام دهد.
وی درباره نرخ بلیت پروازهای حج گفت: قیمت بلیت را سازمان حج و زیارت اعلام کرده است. بر این اساس قیمت پرواز رفت و برگشت حج برای هر زائر 5 میلیون و 900 هزار تومان است و کسانی که سال‌های قبل ثبت‌نام کرده‌اند باید مابه‌التفاوت قیمت بلیت را بپردازند.
با توجه به اینکه امسال حدود 40 هزار زائر به حج مشرف می‌شوند، درآمد پروازها برای هما 236 میلیارد تومان برآورد می‌شود که به گفته رئیس سازمان هواپیمایی برای هر زائر 4 لگ پروازی انجام می‌شود چون در زمان اعزام زائران از ایران، هواپیما خالی برمی‌گردد و در زمان بازگشت زائران از حج نیز هواپیما خالی از ایران به عربستان پرواز می‌کند.

ارائه خدمات
محمدی بخش در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در سنوات گذشته از سوی کشور عربستان برای مجوزهای پروازی ایجاد شده‌بود، افزود: با رایزنی‌های متعددی که انجام شده و مکاتباتی که با طرف عربستانی صورت‌ پذیرفته و همچنین استقرار نمایندگانی از سوی ایران، امیدواریم مشکلات به حداقل برسد و پروازها را بموقع انجام دهیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مورد ارائه بهتر خدمات در ایام حج بیان کرد: مدیران فرودگاه‌ها به‌عنوان مسئول و نماینده اصلی شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی معرفی شده‌اند و رؤسای ایران ایر را موظف کردیم که در آن ایام برای پاسخگویی در فرودگاه‌ها حضور دائمی داشته باشند. ضمن اینکه سازمان هواپیمایی کشوری در این دوره چهار ابلاغ برای ایران ایر، شرکت فرودگاه‌ها، فرودگاه امام خمینی و سازمان هواپیمایی صادر کرده و چهار نفر را به‌عنوان نفر اصلی وستاد حج تعیین کرده است که به‌صورت ۲۴ ساعته پاسخگو خواهند بود و همچنین سازمان هواپیمایی هم مانند ایام نوروز که قریب به ۲میلیون و پانصدهزار مسافر را جابه‌جا کرده‌اند پاسخگوی مسافران خواهند بود.
براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده اولین پرواز روز 22 خرداد امسال از فرودگاه حضرت امام(ره) به‌ مقصد فرودگاه جده انجام می‌شود. با انجام آخرین پرواز در روز 12 تیر عملیات رفت زائران به سرزمین وحی پایان می‌یابد.

بــــرش
اعلام آماده باش در فرودگاه‌های کشور برای انجام عملیات حج

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در نخستین همایش مدیران ستادی و فرودگاهی با تأکید بر اینکه امسال باید حج متفاوتی را برای زائران خانه خدا رقم زد، گفت: کارکنان فرودگاهی و هواپیمایی باید در خدمت‌رسانی به زائران خانه خدا توجیه شوند و موظف هستند تا با آموزش دقیق و منظم، همواره سرویس مطلوب به مسافران ارائه دهند. وی اظهار امیدواری کرد؛ با انسجامی که در صنعت حمل‌ونقل هوایی وجود دارد، سفر خوبی برای زوار خانه خدا فراهم شود.
وی اظهار داشت: کوچک‌ترین بی‌دقتی در برگزاری حج تبعات به‌دنبال دارد و مصرانه از مدیران فرودگاه‌های فرودگاه هایی که پرواز حج دارند، می‌خواهم که در فرودگاه متبوع اعلام آماده‌باش کنند تا عملیات پیش‌رو به نحو احسن انجام شود.
قاسمی با بیان اینکه ما خدمتگزاران مردم هستیم و باید باور داشته باشیم که اگر مسئولیتی داریم، بواسطه مردم است، گفت: این روحیه باید تقویت شود و مردم تکریم و احترام شوند.
وی همچنین در خصوص پروازهای اربعین گفت: سفر ارزان اربعین امسال در دستور کار است.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7920/11/614866/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها