وزیر صنعت، معدن و تجارت:

خودرو گران نمی‌شود


تولید برخی خودروها متوقف می‌شود

روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از چند واحد تولیدی خودروساز کشور ضمن تشریح وضعیت فعلی این صنعت برنامه‌های این وزارتخانه برای آینده را اعلام کرد.
وزیر صمت گفت: در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها و گران شدن آنها نداریم.
به گزارش مهر، سید رضا فاطمی امین روز گذشته در خاتمه بازدید از گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: صنعت خودروی ایران از نظر ظرفیت نیروی انسانی و زیرساخت‌های نصب شده، مناسب است. این صنعت هرچند مسائل و چالش‌های زیادی دارد و از این بابت باید به مردم و مشتریان حق داد، اما قابل احیا و اصلاح است. در ماه‌های گذشته تمرکز اولیه ما روی موضوع تولید و افزایش تولید بود. وقتی تولید افزایش می‌یابد گردش مالی شرکت‌ها اتفاق افتاده، قیمت تمام شده کاهش یافته، شرکت‌های قطعه‌ساز به حرکت می‌افتند و بهبود کیفیت را می‌توان انتظار داشت.وزیر صمت اضافه کرد: نکته دوم، حرکت به سمت تغییر محصول است، زیرا بخش عمده‌ای از بی‌کیفیتی که مردم در خصوص خودروها اشاره دارند، ناشی از پلتفرم‌های قدیمی در خودروهایی همچون تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ است که خیلی قابل اصلاح نیستند. ایران‌خودرو در سال‌جاری ۸۰ هزار دستگاه خودروی تارا و سایپا ۸۰ هزار دستگاه خودروی شاهین را جایگزین محصولات قدیمی خواهند کرد که تغییر ریل و حرکت به سمت خودروهای جدید است.
وی افزود: از این پس باید بیشتر روی محصولات جدید متمرکز باشیم، خودروهایی همچون تارا و شاهین از کیفیت مناسبی برخوردارند، اما قیمت‌های بالایی دارند که برای آحاد جامعه قابل دسترسی نیستند. در تلاشیم خودروهایی با قیمت‌های پایین‌تر در کشور تولید کنیم.فاطمی امین تأکید کرد: وضعیت صنعت خودرو کشور هنوز قابل دفاع نیست، اما نسبت به حدود ۶ ماه گذشته رشد قابل‌توجهی داشته و مشکلات آن یک‌به‌یک در حال رفع است.وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، گفت: در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها و گران شدن آنها نداریم.فاطمی امین در ادامه با اشاره به برنامه دو ساله تعریف شده برای صنعت خودرو، خاطرنشان کرد: امروز تا حدود زیادی مشکل تولید خودرو حل شده است. سال گذشته ۷۰ هزار خودروی ناقص در کف پارکینگ خودروسازان وجود داشت و متوسط عبور مستقیم خودرو در شرکتی نظیر سایپا تنها ۱۸ درصد بود که مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد.وزیر صمت اضافه کرد: امروز عبور مستقیم خودرو از خط تولید به بازار در ایران‌خودرو به ۱۰۰ درصد و در سایپا به ۹۷ درصد رسیده است.فاطمی امین گفت: اجرای اقدامات دیگری نیز در نقشه راه صنعت خودرو آغاز شده که از آن جمله مبارزه با کالاهای یدکی قاچاق قابل اشاره است که ۳۰ درصد بازار لوازم ‌یدکی خودرو را تشکیل می‌داد. در سایر موضوعات از جمله تنوع محصول، بهبود کیفیت، اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان و غیره به‌طورکلی در ۹ محور، برنامه‌هایی تهیه شده و از خودروسازان نیز خواسته‌ایم که در همین راستا حرکت کنند.وی در خصوص قانون جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شده و دو خودروساز بزرگ کشور را در قبال آن متعهد کرده است که باید مطابق قانون اجرا شده و کارهای آن به پیش بروند.
 تولید برخی خودروها باید متوقف شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخشی از معضل کیفیت خودرو ناشی از کسری قطعات و تولید خودروهای ناقص است، گفت: تصمیمات سازمان ملی استاندارد فصل‌الخطاب است و باید نظرات این سازمان از سوی همه تولیدکنندگان بویژه خودروسازان اعمال شود.
فاطمی امین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد مرجع اصلی کیفیت خودروها در کشور است و به طور قطع از سازمان ملی استاندارد پشتیبانی خواهیم کرد و نظرات این سازمان لحاظ خواهد شد.وی بیان داشت: همه تولیدکنندگان بویژه خودروسازان موظفند که ضوابط سازمان ملی استاندارد را رعایت کنند.
وی یادآور شد: بخشی از معضل کیفیت خودرو ناشی از کسری قطعات و تولید خودروهای ناقص است.فاطمی امین ادامه داد: از ابتدای خردادماه امسال با تعهدی که در بین مدیران ایران‌خودرو ایجاد شد، تولید خودروهای ناقص این خودروساز به حداقل رسید و شاهد درصد بالایی از عبور مستقیم خودروها از خط تولید این خودروسازان هستیم که در گذشته تنها به میزان ۱۰ درصد بوده است.
وی اضافه کرد: علاوه‌بر موضوع تولید ناقص خودروها، بخشی از دلایل کاهش کیفیت خودروها به پلتفرم‌ها و قدیمی بودن آنها باز می‌گردد.
سمند و پژو ۴۰۵ از خط تولید خارج می‌شود
وزیر صمت بیان داشت: به طور نمونه خودروهایی نظیر پژو ۴۰۵، سمند و تیبا که سالیان سال از تولید آنها می‌گذرد به‌دلیل قدیمی بودن پلتفرم‌ها با مشکل کیفیت مواجه هستند و باید تولید آنها متوقف شود.
فاطمی امین با اشاره به افزایش تولید خودروی تارا از دو هزار دستگاه در سال گذشته به بیش از ۷۵ هزار دستگاه در سال‌جاری خاطرنشان کرد: با تولید این خودرو، تولید خودروهایی همچون سمند و پژو ۴۰۵ از خط خارج خواهد شد.
وی تصریح کرد: در این زمینه نظرات سازمان ملی استاندارد فصل‌الخطاب است و هر تصمیمی که از سوی این سازمان در خصوص خودروهای تولید اتخاذ شود باید اجرایی شود.
گفتنی است، سه خودروی سمند، تیبا صندوق‌دار و تیبا۲ به علت عیوب پرتکرار ایمنی عملکرد، از سوی دفتر تخصصی صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران از فهرست تمدید اعتبار حذف شدند.
اهلیت خریداران سهام خودروسازان شرط اصلی واگذاری است
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای واگذاری سهام دو خودروساز کشور برنامه‌ریزی شده است، گفت: سندی در این ارتباط نیز در دست تدوین است.به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیدرضا فاطمی امین در دیدار با اعضای هیأت ‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: برای واگذاری سهام دو خودروساز کشور برنامه‌ریزی‌ انجام‌شده و سندی در دست تدوین است که بر اساس آن اهلیت، توانایی، تخصص و تعهد خریداران این سهام به‌عنوان مهم‌ترین شروط در نظر گرفته خواهد شد.
وی افزود: موضوع دیگری در این باره مورد توجه قرارگرفته و آن تمهیداتی است که برای دوران‌گذار در تغییر سهامداران شرکت‌های خودروساز اندیشیده خواهد شد.فاطمی امین درباره وضعیت صنعت خودروسازی نیز بیان داشت: علاوه‌بر آگاهی بخشی به جامعه پیرامون اتفاقات مثبتی که در صنعت خودرو افتاده و می‌افتد، اصلاح ایرادها و کاستی‌های این صنعت نیز ضروری است.وزیر صمت بیان کرد: برای صنعت خودرو یک برنامه دو ساله داریم که از مهرماه سال 1400 شروع ‌شده و اطمینان داریم که با همراهی و همکاری وزارت صمت، خودروسازان، قطعه سازان و دیگر بخش‌های مرتبط این صنعت به جایگاهی که قابل ‌قبول باشد، خواهند رسید. فاطمی امین تصریح کرد: در چند ماه اخیر شرایط بحرانی صنعت خودرو بویژه در بخش خودروهای ناقص موجود در پارکینگ‌ها و همچنین معوقات خودروسازان، مدیریت‌شده و به شرایط بسیار بهتری رسید، همچنین تیراژ تولید نیز در دو خودروساز بزرگ کشور به هدفگذاری صورت گرفته بسیار نزدیک شده است که همین موارد می‌تواند نقاط امیدبخشی برای اجرای برنامه دوساله وزارت صمت در صنعت خودرو باشد.
وی بابیان اینکه انتظار داریم اقدامات مثبت صورت گرفته نیز مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گیرد، عنوان کرد: چندی پیش در تشریح برنامه‌های وزارت صمت برای صنعت خودرو اعلام کردیم که تیراژ تولید را افزایش می‌دهیم و قیمت تمام ‌شده خودرو با نرخ ثابت را نیز کاهش خواهیم داد؛ به این معنا که قیمت تمام‌شده تولید خودرو در کشور 15 درصد کمتر از افزایش نرخ تورم خواهد بود، اما برداشت درستی از این صحبت انجام نشد و گاهی مورد بازخواست قرار می‌گیریم که کاهش 15 درصدی قیمت خودرو چه شد؟!


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7920/12/614871/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها