اخبار


جهش سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت

در سال ۱۴۰۰ حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل ۵۲.۲ درصد رشد داشته و سیستان و بلوچستان نیز بیشترین سرمایه را جذب کرده است.
به گزارش ایسنا، ‌آمار سالانه منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که سال قبل، ۲۶۰ مورد سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش هفت میلیارد دلار در کل کشور تصویب شده که ۱۵۴ مورد از کل طرح‌ها با حجم سرمایه‌گذاری سه میلیارد و ۷۵۸ میلیون دلار، یعنی به لحاظ تعدادی و حجمی به ترتیب حدود ۵۹ و ۵۳ درصد از کل، در بخش صنعت، معدن و تجارت بوده است.
براساس این آمار، سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت در این مدت نسبت به‌ مدت مشابه سال ۱۳۹۹ از لحاظ تعداد ۲.۵ درصد کاهش و از نظر ارزش ۵۲.۲ درصد رشد داشته و به لحاظ تعداد پروژه‌ها، سهم بخش صنعت ۹۲.۲، معدن ۵.۲ و تجارت ۲.۶ درصد بوده است.
براساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صمت، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در دوره مورد بررسی نیز در گروه‌های ساخت مواد و محصولات شیمیایی با دو میلیارد و ۲۱۲ میلیون دلار، ساخت کک فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته‌ای با بیش از ۶۹۰ میلیون دلار، ساخت رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی با بیش از ۲۴۰ و ساخت فلزات اساسی با بیش از ۲۲۸ میلیون دلار بوده است.
در این میان، استان‌های سیستان و بلوچستان ۶۴، البرز ۱۳، بوشهر ۱۱، کرمان ۷ و تهران ۵ درصد از حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت را جذب کرده‌اند.
 
افزایش تعهدات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک گفت: با توجه به اینکه تأمین مالی یکی از چالش‌های اصلی واحد‌های تولیدی است، سقف تعهدات صندوق ضمانت به حدود دو هزار میلیارد تومان رسید.
به گزارش شاتا، محمدحسین مقیسه در مورد اینکه واحد‌های کوچک چگونه می‌توانند نسبت به تأمین مالی اقدام کنند، توضیح داد: یکی از عمده مشکلات واحد‌های صنعتی بویژه واحد‌های کوچک، بحث تأمین مالی است ازاین‌رو دولت‌ها در کشور‌های مختلف به‌دنبال تسهیلگری در حوزه تأمین مالی از طرق مختلف هستند.
وی توضیح داد: در این صورت نیاز به منابع کافی برای وصول این ضمانت‌نامه‌ها داریم و باید به‌ اندازه ۴ تا ۵ برابر سرمایه، ضمانتنامه صادر کنیم تا بتوانیم به تعهدات عمل کنیم و در اینجا کفایت سرمایه شکل می‌گیرد.
مقیسه با بیان اینکه برای داشتن تأثیرگذاری مثبت باید سرمایه قابل‌توجه داشته باشیم، عنوان کرد: سال ۱۳۸۳ که صندوق تأسیس شد با ۵۰ میلیارد تومان سرمایه، کار خود را آغاز کرد که متأسفانه باوجود افزایش نرخ تورم و هزینه‌های جانبی، این مبلغ تا سال ۱۳۹۴ ثابت ماند و در سال ۱۳۹۴ با درخواست افزایش سرمایه، سرمایه صندوق به ۷۵ میلیارد تومان رسید.
وی افزود: از بدو تأسیس صندوق تاکنون حدود دو هزار و ۲۰۰ فقره ضمانت‌نامه به ارزش تقریبی هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان صادرشده است.
مقیسه در مورد پرداخت تسهیلات به واحد‌های تولیدی نیز گفت: ملزم شده‌ایم که ۴۰ درصد (۳۰میلیارد تومان) از افزایش سرمایه اخیر را با کمک نظام بانکی و تلفیق منابع بانکی به‌عنوان تسهیلات به واحد‌های تأثیرگذار در بخش‌های مختلف صنعتی، پرداخت کنیم.
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزود: بنابراین با نزدیک به ۳۰میلیارد تومان از منابع صندوق و ۶۰میلیارد تومان از منابع بانک‌ها درمجموع امسال ۹۰تا ۱۰۰میلیارد تومان تسهیلات به واحد‌های صنعتی پرداخت خواهد شد.

نبود مصوبه برای افزایش قیمت لاستیک و روغن خودرو

مدیرعامل اتحادیه صنف لاستیک فروشان و تعویض روغن تهران گفت: تاکنون هیچ مصوبه‌ای مبنی بر افزایش نرخ لاستیک و روغن موتور به ما ابلاغ نشده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آل سارا درباره تفاوت قیمت مصرف‌کننده و مبلغ عرضه فروشندگان و سرویس کاران روغن افزود: به علت کمبود عرضه در بازار، افزایش قیمت محصولات روغنی تا حدودی اجتناب‌ناپذیر است.وی وجود واسطه‌ها در بازار را علت دیگر تفاوت قیمت مصرف‌کننده و عرضه بیان کرد.

اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه معادن

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از اختصاص اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی برای نخستین بار از منابع داخلی صندوق برای گسترش اکتشاف و حفاری معادن در ۱۴۰۱ خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ فرید دهقانی در تشریح عملکرد فعالیت‌های صندوق سرمایه‌گذاری‌های معدنی گفت: ما در سال ۱۴۰۰ سرمایه خود را از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۶۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم.
وی ادامه داد: از مبلغ یاد شده ۸۰ درصد آن از ردیف بودجه‌ای در قانون تحقق یافته و مابقی آن توسط منابع داخلی ایمیدرو محقق شده است.
مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری‌های معدنی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های اجرا شده قرار است با کمک ایمیدرو در سال ۱۴۰۱ سرمایه خود را به ۵۰۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم که در مرحله انجام کار‌های قانونی اداری آن هستیم.
دهقانی با اشاره به عملکرد صندوق در صدور بیمه‌نامه در سال ۱۴۰۰ افزود: ما در سال گذشته ۱۹۶۷ میلیارد تومان در بخش اعتباری صدور بیمه‌نامه داشتیم که از این میزان صدور بیمه‌نامه برای استخراج و توسعه معدنکاری در حوزه فرآوری بوده است.

بازار خودرو راکد شد

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو می‌گوید: قیمت خودرو از سه‌شنبه هفته پیش تاکنون بدون تغییر مانده است. سعید مؤتمنی گفت: در بازار خودرو خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و اگر معامله‌ای هم انجام شود با قیمت هفته گذشته است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پیشتر گفته بود خریدار و‌ فروشنده منتظر تعیین تکلیف بحث آزادسازی واردات خودرو هستند و همین موضوع سبب کاهش قیمت شده است.
مؤتمنی سه‌شنبه هفته پیش گفته بود پژو پارس  ۳۰۵ میلیون تومان، تارا اتوماتیک ۵۷۰ میلیون تومان، تارا اتوماتیک ۴۵۵ میلیون تومان، دنا معمولی ۳۸۰ میلیون تومان، دنا پلاس اتوماتیک ۴۹۵ میلیون تومان، رانا ۲۹۵ میلیون تومان، سمند ۳۰۰ میلیون تومان، کوییک ۲۱۵ میلیون تومان، تیبا ۲ حدود ۲۰۲ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۱۹۵ میلیون تومان، پراید ۲۰۰ میلیون تومان معامله شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7920/12/614872/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها