اخبار


45 درصد از متقاضیان آموزش فنی و حرفه ای فارغ التحصیل بیکارند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، بر ضرورت توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی در جهت جلوگیری از مدرک‌گرایی و به بار نشستن خلاقیت و کارآفرینی افراد تأکید کرد.
به گزارش «ایران»، غلامحسین حسینی نیا، مدرک گرایی را از آفات بزرگ برای نظام آموزشی برشمرد و افزود: مدرک گرایی نه تنها برای سیستم آموزشی بلکه برای کل جامعه یک آسیب جدی محسوب می شود و متأسفانه مدرک تحصیلی، افراد را در جامعه صاحب شأن و منزلتی اجتماعی کرده است.
 وی با بیان اینکه 45 درصد از کسانی که به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مراجعه می کنند، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که بازار آنها را جذب نکرده است، اظهار داشت: چنانچه در کشور به جای توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی، امتیاز مدرک همه گیر شود و همه افراد تمایل داشته باشند که دکتر و مهندس خطاب شوند، جامعه‌ای خواهیم داشت مملو از افرادی که مدرک تحصیلی بالایی دارند، بدون اینکه از تخصص و مهارت لازم بهره ای ببرند.
 به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، افرادی آینده جامعه مدرک‌گرا را تشکیل خواهند داد که به واسطه داشتن مدرک، اعتماد به نفس کاذب داشته و هر شغلی را قبول نمی کنند، تقاضا برای مشاغل دولتی و اداری زیادتر از قبل می شود و خلاقیت و کارآفرینی از بین می رود.
 وی توسعه مهارت‌های فنی و حرفه ای، شناسایی مشاغل جدید مهارتی دانش بنیان، آموزش‌های تقاضامحور متناسب با نیاز بازار کار و ... را از اولویت‌های فعالیت سازمان در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و افزود: سه عامل نیروی انسانی، فناوری و بنگاه های دانش بنیان محرک موتور اقتصادی کشور هستند که بدون آن ها رشد چشمگیری در جامعه پدیدار نخواهد شد و در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفه ای شناسایی، تدوین استانداردهای بین‌المللی و ارائه آموزش های مشاغل دانش بنیان را با همکاری پیشکسوتان و صاحبان ایده به عنوان رویکردهای نوین در دستور کار خود قرار داده است.
حسینی‌نیا با تأکید بر افزایش شأن و منزلت اجتماعی مهارت و شغل در جامعه، به جوانان و فارغ‌التحصیلان پیشنهاد کرد تا با مهارت‌افزایی و توسعه مهارت‌های مرتبط با رشته خود به دنبال اشتغال در شرکت‌های دانش بنیان و راه اندازی کسب و کار خصوصی باشند .

رشد سنجش مهارت در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از رشد سنجش مهارت در سازمان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، علی حسین شهریور معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان با اعلام این که در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر در آزمون‌های دانشی و عملی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور شرکت کردند گفت: این سازمان در سال گذشته برای یک میلیون و صد هزار نفر از کارجویان، کارآموزان، شاغلین صنایع و صنوف و متقاضیان آزاد، گواهینامه مهارت صادر نموده است.
شهریور با بیان اینکه بازار کار کشور نیاز شدید به نیروی کار ماهر دارد افزود: این سازمان تلاش کرده است با رفع محدودیت از برگزاری آزمون ادواری و توسعه کارگاه‌های سنجش مهارت زمینه را برای سرعت بخشیدن به تعیین صلاحیت حرفه‌ای متقاضیان دریافت گواهینامه مهارت فراهم نماید.
وی با اعلام اینکه در اردیبهشت ماه سال‌جاری بیش از ۵۰ هزار نفر در فرایند سنجش مهارت شرکت کرده‌اند افزود: این تعداد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۴۴ درصد رشد داشته است.
وی با اعلام اینکه آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای حق صدور گواهینامه مهارت برای افراد را ندارند و مدارکی که توسط آموزشگاه‌ها صادر می‌شود فاقد اعتبار و ارزش است گفت: گواهینامه مهارت به‌صورت انحصاری و پس از قبولی افراد در آزمون‌های کتبی (آنلاین) و عملی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور صادر می‌شود. وی گفت: هزینه صدور گواهینامه مهارت ۵۰ هزار تومان می‌باشد و همه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند برای استعلام و اطمینان از اصالت گواهینامه مهارت به پرتال سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای کشور مراجعه نمایند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7920/13/614875/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها