رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره:

تحصیلات در رشته روانشناسی کسی را روانشناس نمی‌کند


گروه اجتماعی / چند روز پیش رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور لیستی از افرادی که به‌صورت غیرمجاز در حوزه روانشناسی در حال فعالیت هستند را دراختیار رسانه‌ها قرار داد. این خبر به محض قرار گرفتن روی خروجی رسانه‌ها با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. حالا بسیاری از افرادی که از نام‌های برجسته‌ای در بین عموم مردم در حوزه روانشناسی برخوردار هستند، اعتماد عمومی را از دست داده‌اند.
به گزارش «ایران» رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران روز گذشته نیز درباره شناسایی غیر روانشناس‌ها در نشستی خبری به همین منظور خبر داد: ۶۱غیر روانشناس و ۳۲صفحه در این رابطه شناسایی شده و لیست دوم این افراد که به‌صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند، معرفی شدند.
محمد حاتمی در این نشست توضیح داد که در همه جای دنیا هر کسی که می‌خواهد در حوزه سلامت روان فعالیت کند باید براساس قوانین آن کشور عمل کند و از فیلترهای تخصصی عبور نماید. لفظ روانشناس بعد از دریافت مدرک به افراد اطلاق نمی‌شود بلکه آنها باید به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مراجعه کرده و مجوز دریافت کنند، بنابراین اگر کسی مدرک هم داشته باشد اما از مجوز برخوردار نباشد براساس قانون اجازه فعالیت ندارد.
او گفت: روانشناس‌نماها با نفوذهایی که داشتند، توانستند به صداوسیما راه پیدا کنند و برخی از افراد به‌صورت قارچ در فضای مجازی گسترش پیدا کردند که به‌دنبال آن سوءاستفاده‌های مختلفی رخ می‌داد. با آمدن کرونا فعالیت این افراد هم افزایش پیدا کرد. ما اقدامات قانونی زیادی انجام دادیم اما نتیجه نگرفتیم درنهایت تصمیم گرفتیم اسامی را با مردم درمیان بگذاریم. هیچ ارگانی حق نظارت بر روانشناسان را ندارد و صرفاً سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اجازه ورود به این حیطه را دارد. همیشه گلایه‌هایی از مردم درباره برخی افراد که به‌عنوان روانشناس فعالیت می‌کنند وجود داشت و وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم برخی افراد که هیچ مدرکی حتی در این حوزه ندارند در حال فعالیت هستند و بعضاً این تخلفات از سوی این افراد صورت می‌گیرد.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: من از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم، قصور ما را بپذیرید، افرادی که از سمت روانشناس‌نماها آسیب دیدند و مورد سوءاستفاده قرار گرفتند ما را ببخشند. ما سعی کردیم این موضوع را از طریق نهادهای مسئول حل کنیم اما به بن‌بست رسیدیم و حتی می‌دیدیم برخی نهادها به این افراد مجوز فعالیت می‌دهند. این افراد غیر روانشناس مشکلات مردم را با استفاده از کلمات زیبا به مشکلات یا اختلالات مزمن روانی تبدیل کردند. وی درباره افراد بی‌بضاعت نیز بیان کرد: از دولت تقاضا داریم در زمینه خدمات روانشناسی، بیمه تکمیلی را لحاظ کنند زیرا در حال حاضر در شرایط بحران هستیم و مردم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، در عین حال هم به‌دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توانند به روانشناس مراجعه کنند.
حاتمی در ادامه گفت: صفحات مجازی ۱۰۰نفر از این افراد که غیرمجاز فعالیت می‌کردند در مجموع ۳۵میلیون فالوئر داشتند. او در پاسخ به سؤالی در این خصوص که با انتشار لیست غیر روانشناسان این حس در جامعه ایجاد شده که این افراد کاملاً غیرمتخصص هستند اما برخی از این افراد مدرک دانشگاهی دارند، گفت: ما لزوماً در لیست انتشار این روانشناس‌نماها افرادی که مجوز و تحصیلات مرتبط ندارند را معرفی کردیم و قضاوت را برعهده مردم گذاشتیم. ما به هیچ عنوان به فردی توهین یا بی‌احترامی نکردیم.
حاتمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه کسانی در این لیست مدرکشان را از خارج از کشور گرفته‌اند چرا باید در چهارچوب شما فعالیت کنند، افزود: جامعه هدف این فرد در ایران است و نمی‌شود در مورد فعالیتش بی‌تفاوت بود.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تعرفه مصوب روانشناسان چقدر است، گفت: تعرفه‌ها را هیأت دولت تصویب کرده است و برای ۴۵دقیقه مشاوره فردی که دکترا دارد، ۲۰۷هزار تومان و فردی که کارشناسی ارشد دارد، ۱۷۶هزار تومان است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7920/22/614913/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها