انتشار تصاویر شهر زیرزمینی پهپادهای ارتش در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای یافت

پیامی که در تل‌آویو شنیده شد



گروه سیاسی/ ایران قابلیت انجام حملات غافلگیرکننده را با موشک و بمب‌های ویرانگر دارد؛ این پیام انتشار اخبار و تصاویری بود که جمهوری اسلامی ایران هفتم خردادماه از شهر زیرزمینی پهپادهای ارتش منتشر کرد و به گوش دوستان و دشمنان خود رساند. پیامی که بی‌تردید به فراتر از مرزهای خاورمیانه هم رفت تا معلوم شود پهپاد جنگی دیگر به ابرقدرت‌های نظامی منحصر باقی نمانده و کشورهای دیگر همچون ایران نیز با دستیابی به این فناوری ماهیت نبردهای کلاسیک را دچار تحول کرده‌اند.
شنبه گذشته بود که درب یکی از پایگاه‌های سری و زیرزمینی پهپادی جمهوری اسلامی موسوم به «پایگاه پهپادی راهبردی 313» برای اولین بار به روی اصحاب رسانه گشوده شد و انبوهی از پهپادهای ارتش در تونل‌های مسلح و مجهز زیرزمینی در معرض نمایش قرار گرفتند. 100 فروند هواپیمای بدون سرنشین که با توان‌های متنوع پروازی و دفاعی به موشک‌ها و بمب‌های متنوع و به‌روز، مانند موشک‌های کروز هواپایه مجهز شده‌ و آماده انجام عملیات هستند.
گزارش CNN و اعتراف به قدرت ایران
انتشار این اخبار و تصاویر از این شهر زیرزمینی که زیر یک رشته کوه پنهان و میان تونل‌های بتنی محصور شده است، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با پخش تصاویر برگرفته از سیمای جمهوری اسلامی ایران، در گزارش خود اذعان کرد که پیش از این‌ چنین توان پهپادی از ایران دیده نشده بود. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از مقامات ارشد ارتش ایران یادآور شد که ایران خود را به عنوان قدرتمند‌ترین توان پهپادی در منطقه معرفی کرده است. رسانه انگلیسی «دیلی میل» هم پهپاد ایرانی مجهز به موشک‌های قائم-۹ را با موشک‌های هوا به سطح امریکا موسوم به «هلفایر» هم‌تراز دانست.
لرزه بر اندام صهیونیست‌ها
رونمایی از پایگاه سری پهپادی ایران در رسانه‌های صهیونیستی هم بازتاب ویژه‌ای پیدا کرد. «نیوز اسرائیل» اقدام اخیر ایران در رسانه‌ای کردن توان پهپادی خود را به رخ کشیدن قدرتش برای استفاده ویرانگرانه از هواپیماهای بدون سرنشین توصیف کرد. روزنامه «یدیعوت احارانوت» نیز با اشاره به تصاویر و فیلم‌های منتشره از موقعیت جغرافیایی پایگاه، آن را مکانی نزدیک به اسرائیل ارزیابی کرد که می‌تواند تهدیدی جدی برای آن باشد. «دبکا»، پایگاه اطلاع‌رسانی نزدیک به سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی هم در گزارش خود وجود پایگاه ارتش جمهوری اسلامی را که در برگیرنده 100 فروند هواپیمای بدون سرنشین است، یک اقدام بی‌سابقه توصیف کرد.
دوراندیشی در توسعه و تقویت توان پهپادی
در عرصه نوین نبرد، شناسایی و پیدا کردن مکان نیروهای دشمن از طریق سیگنال‌هایی صورت می‌گیرد که توسط پهپادها ارسال و سپس از طریق اختلال و پارازیت در سیستم ارتباطی قطع می‌شود. جمهوری اسلامی با دستیابی به این فناوری نوین، ورود خود را به طراحی و ساخت نسل جدیدی از پیشرانه‌های هوایی اعلام کرده است.
توسعه و تقویت توان پهپادی جمهوری اسلامی از اوایل دهه ۸۰ وارد فاز جدی شد و تولید این هواپیماهای بدون سرنشین در دو زیرمجموعه وزارت دفاع از رشد قابل‌توجهی بهره‌مند شد. به موازات این اقدامات، در سال‌های نخستین دهه ۸۰ نیز در مرکز تحقیقات نیروی هوایی سپاه (هوافضای فعلی) تحقیقات و کارهای پژوهشی با هدف تولید پهپادهای شناسایی، مراقبتی و رزمی آغاز که منتهی به ایجاد مجموعه پهپادهای «شاهد» شد؛ مجموعه پهپادهایی که طی سال‌های گذشته عمده مأموریت‌های شناسایی و رزمی نیروهای مسلح را چه در حوزه سرزمینی و چه در جبهه‌های مقاومت بر عهده داشته و می‌توان از آن به عنوان پرافتخارترین خانواده پهپادهای ایرانی یاد کرد.
سال ۹۶ پهپاد شاهد۱۷۱ که نمونه کاملاً مشابه‌سازی شده پهپاد امریکایی بود، ساخته شد که برد عملیاتی آن به ۴۴۰۰ کیلومتر می‌رسید. این پهپاد با مأموریت شناسایی و مراقبت قادر است تا ارتفاع ۳۶۰۰۰ پا اوج بگیرد و ۱۰ ساعت به‌صورت مداوم پرواز کند. به کارگیری این نوع از پهپادها در عملیات‌هایی همچون ضربت محرم در مهرماه سال ۱۳۹۷ برای هدف قرار دادن مواضع تروریست‌های داعش در پاسخ به حمله تروریستی اهواز، حمله به رهبران گروه‌های تروریستی عراق و سوریه و انبوه پروازهای شناسایی و رزمی و در عملیات‌های مختلف، پهپادهای شاهد را به نماد ویژه صنعت هواپیماهای بدون سرنشین کشور تبدیل کرد. در چهارچوب تلاش برای تقویت سیستم پهپادی، سپاه پاسداران نیز سال گذشته از دو پایگاه موشکی و پهپادی نیروی هوافضا رونمایی کرد و هواپیماهای بدون سرنشین خود را وارد چرخه عملیاتی کرد.
تمرکز کشورمان بر توسعه و تقویت این هواپیماهای بدون سرنشین ذیل رویکردی است که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پس از بازدید از پایگاه پهپادی راهبردی 313 مطرح کرد؛ دیدگاهی بر این مبنا که پهپادها به عنوان سلاحی راهبردی در سال‌های اخیر نقش بی‌بدیلی در جنگ‌ها و درگیری‌های رخ‌داده در اقصی نقاط جهان داشته‌‌اند تا جایی که سرنوشت برخی درگیری‌ها به توان رزم پهپادی طرفین درگیر بستگی داشته است.
صادرات پهپادی
در سال‌های اخیر به موازات گسترش دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی، گسترش دیپلماسی پهپادی نیز به‌عنوان یکی از ارکان مهم این دیپلماسی در دستور کار قرار گرفته است و ایران می‌کوشد به‌عنوان کشوری الگو که در شرایط تحریم دستاوردهایی مهم و قابل‌توجه در صنایع دفاعی خود داشته است، در قالب بازیگری مهم در عرصه صادرات محصولات پهپادی نقش‌آفرینی کند.
در همین چهارچوب راه‌اندازی کارخانه تولید پهپاد تمام ایرانی ابابیل۲ در تاجیکستان که نخستین اقدام برای تولید تجهیزات نظامی در خارج از مرزهای ایران به‌شمار می‌آمد، نشان داد توان جمهوری اسلامی ایران برای ساخت این نوع پهپادها که قادر به انجام مأموریت‌های رزمی و نظارتی تا برد ۲۰۰ کیلومتر با مدت زمان پروازی یک و نیم ساعت هستند، چه اندازه افزایش یافته است. ابابیل۲، پهپادی با قیمت مناسب، با تنوع مأموریت، طراحی و تولید آسان که صادرات آن به کشوری مانند تاجیکستان، می‌توانست بستری مناسب برای گسترش و تست بسیاری از فناوری‌ها و آموزش پهپادی باشد. روند تکامل این پهپاد تا جایی ادامه داشته است که نیروی دریایی سپاه بسیاری از شناورهای تندرو و پشتیبان خود را به این پهپاد مجهز کرده است و به این ترتیب ابابیل۲ به‌عنوان یک پهپاد دریاپایه و سلاح ضدشناور نیز ایفای نقش می‌کند.
با افتتاح این کارخانه شبکه پهپادی مدنظر ایران که به‌سمت غرب کشور و کشورهایی همچون عراق و سوریه گسترش یافته، در شرق کشور نیز گسترش یافت تا با تکمیل این روند، حلقه دفاع پهپادی در سرتاسر مرزهای کشور گسترده شود و به این ترتیب عمق راهبردی دفاعی جمهوری اسلامی ایران گسترش یابد.
شکست سلطه هوایی امریکا در منطقه
علاوه بر این، در سال‌های اخیر گستره پرشماری از پهپادهای ایرانی در اختیار دیگر متحدان منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای کشورمان قرار گرفته است. چنان‌که ایران پیش‌تر این فناوری را به حزب‌الله لبنان هم منتقل کرده است. هنگامی که در سال 91 پهپاد حزب‌الله موسوم به «ایوب» وارد سرزمین‌های اشغالی شد، با وجود اینکه صهیونیست‌ها از سامانه‌های مدرن پدافندی بهره می‌بردند اما تا وقتی این پهپاد به بالای نیروهای اتمی دیمونا نرسید، آنها هیچ نشانه‌ای مبنی بر ورود این هواپیمای بدون سرنشین دریافت نکرده بودند. ونزوئلا و اتیوپی دو کشور دیگری هستند که پیش از این از ظرفیت پهپادهای ایرانی بهره گرفته‌اند.
صادرات هواپیماهای بدون سرنشین ایران به ایجاد یک شبکه یکپارچه پهپادی در منطقه کمک می‌کند تا از این طریق به تهدیدی جدی علیه دشمنان خود در این منطقه تبدیل شود. واقعیتی که پیش‌تر از دید ژنرال «مکنزی»، فرمانده سابق سنتکام مغفول نمانده بود. او در کنگره امریکا توانمندی ایران در ساخت پهپاد را زنگ هشداری اعلام کرد که توانسته سلطه هوایی 80 ساله امریکا در منطقه خاورمیانه را بشکند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7920/5/614934/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها