پاسخ به یک ابهام درباره عزل هیأت رئیسه در آستانه برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال

تشکیل کمیته عادی‌سازی یا برگزاری انتخابات؟


گروه ورزشی/ امروز روز مهمی برای فدراسیون فوتبال است؛ فدراسیونی که با عزل شهاب‌الدین عزیزی خادم حدود 4 ماه با سرپرستی میرشاد ماجدی اداره شد و حالا مجمع فدراسیون فوتبال از ساعت 9 صبح امروز در سالن هگمتانه هتل المپیک با حضور نمایندگان AFC و فیفا گرد هم می‌آیند تا درباره آینده فوتبال تصمیم‌گیری کنند. مجمعی 87 نفره که مهم‌ترین دستور جلسه آن بند 14 درخصوص عزل عزیزی خادم و اعضای ارکان فدراسیون فوتبال است. بند 14 دستور جلسه مجمع 2 بخش را شامل می‌شود که بخش اول مربوط به عزل موقت شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال است. در بخش دوم هم اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهاد عزل ارکان فدراسیون مربوط به عزل 4 عضو هیأت رئیسه شامل احمدرضا براتی، مهرداد سراجی، احسان اصولی و طهمورث حیدری می‌شود. بنا به این دستور جلسه مجمع، شهاب‌الدین عزیزی خادم از سوی حسن کامرانی‌فر، دبیرکل و دبیر مجمع فدراسیون فوتبال برای رسیدگی به پیشنهاد عزلش و دفاع از خود، به جلسه امروز مجمع دعوت شده بود. با این حال پس از تصمیم کمیته اخلاق مبنی بر محرومیت 2 ساله او و تأیید این رأی در کمیته استیناف، نامه‌ای از سوی کامرانی‌فر به رئیس معزول و محروم این فدراسیون ارسال شده که با توجه به رأی کمیته اخلاق و تأیید آن در کمیته استیناف دعوت وی برای حضور در مجمع کان لم یکن خواهد بود.
عزیزی خادم می‌تواند در مجمع حاضر شود؟
با این حال روز یکشنبه، عزیزی خادم در صفحه رسمی اینستاگرام خود در اقدامی، نامه‌های بدون تاریخ دعوت خود به مجمع 10 خرداد فدراسیون را که مربوط به قبل از اعلام رأی کمیته اخلاق و استیناف بوده منتشر کرده است. فدراسیون فوتبال در تاریخ 20 اردیبهشت یعنی 21 روز قبل از برگزاری این مجمع، دعوتنامه‌ و دستور جلسه مجمع را برای کلیه مدعوین و اعضای مجمع و همچنین عزیزی خادم ارسال کرد و در آن زمان محرومیت عزیزی خادم اعلام نشده بود؛ اما اکنون عزیزی خادم بدون انتشار تاریخ نامه‌ها، آنها را در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام منتشر کرده است تا این شائبه به وجود آید که از وی برای حضور در مجمع دعوت شده است! این در شرایطی است که عزیزی خادم بار دیگر با فضاسازی اینستاگرامی در پاسخ به نامه کامرانی فر اعلام کرده این نامه را قبول ندارد و او چنین اختیاری ندارد و اعتقاد دارد چون این مجمع انتخاباتی نیست، می‌تواند در آن حاضر شود.
ادعای رئیس معزول فدراسیون در خصوص از دستور کار خارج کردن رسیدگی به عزل یا ابقا
در این بین صحبت‌هایی درخصوص از دستور کار خارج شدن عزل یا ابقای عزیزی خادم مطرح شد که رئیس معزول فدراسیون فوتبال در نامه‌ای رسمی به کامرانی‌فر اعلام کرده جلوگیری از حضور او یا از دستور کار خارج کردن رسیدگی به عزل یا ابقا، تخلف صریح از قوانین و مقررات اساسنامه فدراسیون فوتبال و سایر مقررات فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) است.  در صورت عدم رسیدگی به مسأله عزل، عزل ارکان فدراسیون فوتبال بنا به پیشنهاد برخی از اعضای مجمع که شامل 4 عضو هیأت رئیسه می‌شود، در دستور جلسه امروز خواهد بود. در این زمینه زمزمه‌هایی به گوش رسیده با توجه به عزل عزیزی خادم، غیر قانونی بودن نایب رئیس اول و دوم (حیدر بهاروند و حمیدرضا مهرعلی) و بازداشت نایب رئیس سوم (شهره موسوی)، اگر 4 عضو دیگر هم در مجمع عزل شوند، هیأت رئیسه از اکثریت می‌افتد و در این صورت فیفا اقدام به تشکیل کمیته عادی‌سازی (کمیته انتقالی) خواهد کرد. این در شرایطی است که چنین مسأله‌ای در اساسنامه فدراسیون فوتبال وجود ندارد. فیفا بنا بر اتفاقات یا شرایط پیش آمده غیر قابل پیش‌بینی در اساسنامه، تصمیم به ایجاد کمیته عادی‌سازی می‌کند و عزل اعضای هیأت رئیسه، طبق اساسنامه منجر به تشکیل کمیته عادی‌سازی نمی‌شود. در واقع موضوعی که برخی دنبال می‌کنند تا فدراسیون را در صورت از اکثریت افتادن هیأت رئیسه به سمت بی‌ثباتی و کمیته عادی‌سازی ببرند، مسیری خارج از عرف اساسنامه فدراسیون فوتبال است. بر اساس بند 8 ماده 33 اساسنامه فدراسیون فوتبال، پست عضو هیأت رئیسه در صورت استعفا، عزل، فوت، ناتوانی دائمی یا غیبت بیش از چهار جلسه متوالی عادی در جلسه هیأت رئیسه، بلاتصدی تلقی می‌شود. بر اساس بند 9 همین ماده نیز، اگر بیش از 50 درصد از پست‌های هیأت رئیسه بلاتصدی شوند، دبیرکل فدراسیون باید مجمع عمومی فوق‌العاده را ظرف مدت زمان مشخص به منظور انتخاب اشخاص جایگزین برای مدت باقی مانده، برگزار کند. بر این اساس، اکنون که شهاب‌الدین عزیزی خادم با تصمیم هیأت رئیسه عزل موقت شده و از سوی دیگر توسط کمیته اخلاق محروم شده است، با توجه به غیر قانونی بودن دو نایب رئیسش و دستگیری نایب رئیس سومش و در صورتی که عزل چهار عضو دیگر هیأت رئیسه در مجمع به نتیجه برسد، بر اساس بند 9 ماده 33 اساسنامه فدراسیون فوتبال، بیش از 50 درصد از پست‌های هیأت رئیسه (طبق اساسنامه اعضای هیأت رئیسه باید 11 نفر باشند) بلاتصدی می‌شوند و پس از این اتفاق دبیرکل فدراسیون باید مجمع عمومی فوق‌العاده برای جایگزینی اشخاص برگزار کند. تمام این موارد در شرایطی خواهد بود که مسأله عزل شهاب‌الدین عزیزی خادم، حضور یا عدم حضورش در جلسه مجمع به سرانجام برسد، اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال از اکثریت بیفتد و در این صورت قرار به تشکیل کمیته عادی‌سازی از سوی فیفا نیست و دبیرکل فدراسیون باید حداقل ظرف مدت 70 روز، انتخابات را برگزار کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7921/20/615026/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها