آخرین وضعیت کرونا در کشور

تا سه ماه آینده از موج جدید کرونا خبری نیست


 ریزش شدید شاخص‌های فوتی و بستری کووید19

گروه اجتماعی/ اوضاع کرونا در کشور رو به بهبود است به‌طوری‌که دو شاخص مهم موارد بستری و بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه همچنان با ریزش شدید همراه است. آمار فوتی‌های مربوط به 24 ساعت منتهی به روز گذشته نیز مشابه روز قبل بود که دو بیمار کرونایی جان باختند. همچنین از 240 بیمار جدید شناسایی شده تنها 63 نفرشان راهی بیمارستان‌ها شدند، در همین حال 539 بیمار مبتلا به کووید19 نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. آن‌طور که دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرده است، بر اساس پیش‌بینی‌های متخصصان به نظر می‌رسد تا سه ماه آینده موج جدیدی از کرونا و افزایش چشمگیری در ابتلا به این بیماری نداشته باشیم و پیش‌بینی موج جدید کرونا در فصول سرد سال برای کشور، سخت و دشوار است.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور ۷ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۸۰۲ نفر و جانباختگان این بیماری نیز به ۱۴۱ هزار و ۳۱۰ نفر رسید. همچنین تاکنون ۷ میلیون و ۴۷ هزار و ۸۱۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. آمار مجموع تزریق واکسن نیز در مرز 150 میلیون دوز قرار دارد. تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۷۶ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۹۶۲ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۵۲۶ هزار و ۴۵۸ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۴۹۶ دوز رسید. همچنین در شبانه روز گذشته ۴۸ هزار و ۵۰۳ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. آخرین وضعیت کرونا در جهان نیز نشان می‌دهد در حال حاضر در آسیا و اروپا، موارد ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن، ثابت و رو به کاهش است در حالی‌که در برخی کشورهای آفریقایی و امریکایی، شاهد افزایش ابتلا به زیرسویه‌های اُمیکرون مانند BA۴ و BA۵ هستیم. طبق گفته دکتر حمیدرضا جماعتی، میزان مرگ‌ومیر در سویه اُمیکرون و زیرسویه‌های آن، نسبت به واریانت‌های قبلی، بیشتر نبوده بلکه قدرت انتقال اُمیکرون، بالا رفته است. باتوجه به افزایش اخیر کرونا در برخی کشورها، باید این وضعیت را تا یکی دو هفته آینده رصد کنیم. جماعتی با بیان اینکه در ایران زیرسویه BA۲، غالب است، افزود: زیرسویه‌های دیگر اُمیکرون مانند BA۴ ، BA۵ و BA.X که در امریکا و کشورهای آفریقایی غالب است، در کشور ما شیوع پیدا نکرده است. وی خاطرنشان کرد: مطالعات مختلف نشان داده‌اند که اثربخشی انواع واکسن‌ها در مقابله با اُمیکرون نسبت به سایر واریانت‌های قبلی، مقداری کاهش یافته اگرچه بیشترین اثر واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر و بستری بیماران در بیمارستان‌ها بوده و هدف ما نیز همین بوده است. دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: در مطالعات مختلف مشخص شده که در سه ماهه اول بعد از تزریق دو نوبت واکسن، ۷۰ درصد و بعد از شش ماه، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد اثربخشی علیه اُمیکرون و زیرسویه‌های آن وجود دارد؛ بنابراین تأکید ما بر تکمیل واکسیناسیون است.
جماعتی تأکید کرد: واکسیناسیون علاوه‌ بر کاهش ابتلا، بستری و فوت ناشی از کرونا می‌تواند در کاهش عوارض پساکرونا که حتی ممکن است تا یک سال بعد از ابتلا نیز مشاهده شود، مؤثر باشد. کمیته علمی، تکمیل واکسیناسیون کودکان و بزرگسالان را توصیه می‌کند و نوبت چهارم نیز برای افراد پرخطر و دارای سیستم ایمنی ضعیف بر اساس تصمیمات کمیته ملی واکسن کووید۱۹، قابل تزریق و مورد توصیه کمیته علمی کشوری کرونا است. وی با بیان اینکه از بیماران غیرکرونایی در زمان بستری در بیمارستان‌ها، تست‌های سی تی اسکن و پی سی آر، گرفته می‌شود، گفت: برای بیمارانی که نیازمند اعمال جراحی عمده و سنگین(Major) و دارای علائم کرونا نیستند، انجام تست‌های غربالگری کرونا مانند پی سی آر، ضروری به نظر نمی‌رسد. همچنین سی تی اسکن در صورت عدم وجود علائم عفونی، برای هیچ یک از بیماران غیرکرونایی توصیه نمی‌شود و در اعمال جراحی عمده، در صورت نیاز می‌توان از عکس سینه استفاده کرد و نیازی به سی تی اسکن نیست.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا افزود: در صورت وجود علائم کرونا در اعمال جراحی عمده، بر اساس معاینات پزشکی و شرح حال بیماران، ممکن است نیاز به تست پی سی آر و سی تی اسکن وجود داشته باشد اما در مجموع به نظر می‌رسد در صورت عدم انجام جراحی عمده، ضعیف نبودن سیستم ایمنی بدن و مسن نبودن، بیماران غیر کرونایی نیازی به تست‌های غربالگری کرونا ندارند و مقرر شده که راهنمای بالینی در این زمینه توسط کمیته علمی کرونا تهیه و به معاونت درمان وزارت بهداشت ارائه شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7921/22/615040/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها