اخبــــار


اعلام برنامه‌های سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) با اشاره به برگزاری محدود سی و سومین مراسم سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: امسال با توجه به فروکش کردن کرونا قرار شد مراسم بزرگداشت با شرط رعایت موارد بهداشتی برگزار شود. البته امسال مانند سال‌های گذشته ثبت‌نام میلیونی نخواهیم داشت و بنا شده تا سقف ۱۵۰ هزار نفر از ۱۰ استان همجوار تهران به مرقد امام راحل مشرف شوند. به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه سخنرانی رهبر معظم انقلاب در روز ۱۴ خردادماه از صداوسیما پخش خواهد شد، گفت: همچنین شب ۱۴ خرداد رئیس جمهور از ساعت ۲۱ در حرم امام سخنرانی دارند و مراسم روز ارتحال از ساعت ۹ آغاز خواهد شد.

اژه‌ای: بررسی دقیق سهم افراد و نهادها در تخلف متروپل آبادان از سوی عدلیه

گروه سیاسی/ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه مسئولان عالی قوه قضائیه، با تبیین و تشریح مراحلی که در بررسی حوادثی نظیر حادثه متروپل آبادان باید مد نظر قرار گیرند، گفت: در این قبیل ساختمان‌ها، به‌صورت مشخص، قراردادی بین شهرداری و شخص حقیقی منعقد می‌شود؛ باید بررسی شود که این قرارداد از جهات مختلف درست بوده یا نه؟ آیا این ساختمان برای شروع به ساخت، جواز داشته یا خیر؟ آیا جواز صادر شده براساس استانداردها و ضوابط بوده؟ دستگاه‌های مربوطه و افراد خاصی که در این قبیل مسائل باید تصمیم‌گیری و اظهارنظر می‌کردند، آیا کار خود را درست انجام داده‌اند؟ دستگاه‌هایی نظیر شهرداری، کمیسیون ماده ۱۰۰، نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی، قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های مسئول، آیا وظایف و مسئولیت‌های خود را به‌درستی انجام داده‌اند؟
به گزارش میزان، رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه مصوبات شورای عالی شهرسازی لازم‌الاجراست، گفت: شهرداری و سایر دستگاه‌ها موظف به اجرا و لحاظ مصوبات شورای عالی شهرسازی هستند؛ لذا باید بررسی شود که در مورد ساختمان فروریخته آبادان این مصوبات لحاظ شده بود یا خیر. همچنین مجری پروژه نیز از جهات مختلف مسئولیت‌های سنگینی برعهده دارد، بنابراین باید بررسی شود که این مجری به تکالیف خود عمل کرده بوده یا خیر.
 اژه‌ای  با اشاره به وظایف و مسئولیت‌هایی که شهرداری‌ها در قبال ساختمان‌ها و بناها و مستحدثات دارند، تصریح کرد: اگر شروع ساخت و ساز ساختمانی، بدون اخذ پروانه باشد یا اینکه برخلاف مفاد پروانه، ساخت ساختمانی شروع شود، شهرداری با مأموران خود می‌تواند رأساً از احداث ساختمان مزبور جلوگیری کند. همچنین اگر ساختمانی به‌صورت خلاف ساخته شده باشد، شهرداری می‌تواند موضوع را به کمیسیون ماده ۱۰۰ اعلام کند و کمیسیون مزبور چنانچه حکم به قلع و قمع داد و این رأی قطعی شد، باز در اینجا خود شهرداری و کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌توانند صاحب ملک را ملزم به انجام اصلاحات لازم یا تخریب بنا کنند؛ درصورت استنکاف مالک از اجرای حکم نیز شهرداری می‌تواند برای تخریب اقدام کند.

وزیر کشور: متروپل پیچیده‌تر از پلاسکو است

احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه جلسه اخیر هیأت‌دولت با ارائه گزارشی از حضور ۶ روزه خود در محل ساختمان متروپل آبادان و روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان و برنامه‌های آتی برای بازسازی این سازه و جبران خسارت‌ حادثه‌دیدگان، گفت: ساختمان متروپل حدود ۴۸ هزار متر مربع زیربنا دارد که با تخلف ساخته شده است. وی ادامه داد: این ساختمان قرار بوده در ۶ طبقه ساخته شود اما در 2مرحله تعداد واحدهای این ساختمان به ۱۰ طبقه افزایش یافت.
به گزارش ایرنا، وزیر کشور با بیان اینکه اشکالاتی در دوره‌های قبل نسبت به این ساختمان گزارش شده است، اظهار داشت: ساخت متروپل از سال ۹۶ شروع شد و چند سال طول کشید؛ گزارش‌هایی مبنی بر تخلف در این زمان ارائه شده اما به این گزارش‌ها توجهی نشده است.
وحیدی با تأکید بر اینکه واقعاً تخلف بزرگی در ساخت متروپل صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: حتی آتش‌نشانان معتقد بودند شرایط متروپل پیچیده‌تر از پلاسکو است؛ چون در پلاسکو بعد از تخریب و فروریختن کامل ساختمان اگر چه عزیزان‌مان شهید شده‌اند و داغ دیده‌ایم اما مسأله تمام شد اما ساختمان متروپل به دلیل نوع سازه‌ها و همچنین محدود بودن محیط، پیچیدگی بسیاری دارد که هنوز کار آن تمام نشده است.
وی تصریح کرد: به همین دلیل مجبور شدیم چند خانه مسکونی مردم را در اختیار بگیریم و آنها را تخریب کنیم تا محور و راه جدید برای دسترسی بهتر پیدا شود. از آنجا که فضای اطراف بسیار محدود بود مردم حدود ۱۵۰ متر که زندگی و امکانات‌شان در آنجا قرار داشت را تخلیه کردند و به نظرم روند کار خوب است و به خوبی دنبال می‌شود.

 تمایل کشورهای آسیای میانه به مشارکت در پروژه بندر چابهار

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه خبر داد کشورهای آسیای میانه خواستار مشارکت در بندر چابهار هستند. به گزارش فارس، مهدی صفری در پاسخ به پرسشی درباره مشارکت تاجیکستان در بندر چابهار گفت: نه فقط تاجیکستان، بلکه قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان همه برای مشارکت در پروژه بندر چابهار ابراز تمایل و از مکان‌ها هم بازدید کردند. قرقیزستان و قزاقستان مکان را دیده‌اند که بتوانند برای خودشان ایستگاه‌هایی درست کنند که بار آنها که به آنجا می‌آید از آن طریق این بار ترانزیت شود.
وی با اشاره به اینکه فقط تاجیکستان نیست، بقیه هم هستند و وزیر راه قرقیزستان دو بار به چابهار سفر کرد، اضافه کرد: این کشورها به چابهار رفتند و در حال صحبت با بنادر و کشتیرانی هستند که مکان‌هایی را در اختیار آنها بگذارند.
معاون وزیر امور خارجه درباره نهایی شدن موافقتنامه کریدور دریای سیاه - خلیج فارس هم گفت: کریدور جنوب خلیج فارس به شمال است و به سمت روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی می‌رفت. کریدوری هم داشتیم که از جنوب به ترکیه و از آنجا به اروپا می‌رفت و الان این کریدور که ترکیه هم عضو آن است، کریدور دریای سیاه است که یا ما می‌رویم جمهوری آذربایجان یا ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه که می‌توانیم‌ به کشورهای همسایه از جمله رومانی و بلغارستان برویم و این پتانسیل بیشتری برای ترانزیت در اختیار ما قرار می‌دهد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7921/2/615076/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها