ارتش روسیه در حال پیشروی به سمت مرکز سیویرودونتسک است

بزرگ‌ترین شهر لوهانسک در آستانه سقوط




لاله مهرزاد/ دو روز مانده به صد روزه شدن جنگ اوکراین، ارتش روسیه در آستانه در دست گرفتن کنترل کامل شهر سیویرودونتسک، بزرگ‌ترین شهر لوهانسک است و با استیلا بر آن دوسوم دونباس را دراختیار خود می‌گیرد. پیشروی‌هایی که هرچند آرام به دست آمدند اما استراتژیک بوده‌اند و همین پیوسته بودن پیشروی‌ها، اروپایی‌ها را طوری نگران کرده که دیروز سرانجام به توافق رسیدند تا نفت روسیه را تحریم کنند، اما نیاز آنها به گاز روسیه همچنان مانع از تحریم این کالا شده است.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، به گفته ساکنان سیویرودونتسک، ارتش روسیه حداقل بر یک‌سوم این شهر کنترل یافته و در حال نزدیک شدن به مرکز آن است. بنا بر این گزارش، فرماندار لوهانسک روز گذشته در گفت‌و‌گویی با تلویزیون دولتی اوکراین با تأیید پیشروی ارتش روسیه در شهر سیویرودونتسک، اذعان داشت، تانک‌های روسی در نزدیکی مرکز شهر هستند. در همین حال «رمضان قدیروف»، رهبر چچنی‌ها نیز با انتشار ویدیویی، از همراهی نیروهای چچنی با ارتش روسیه در پیشروی به سمت مرکز شهر سیویرودونتسک خبر داد. این در حالی است که «تاس» تأکید کرده، پیشروی ارتش روسیه به خاطر وجود کارخانه شیمیایی که در این شهر وجود دارد، پیچیده به نظر می‌رسد. با این حال «انستیتو مطالعات جنگ» خبر داده، ارتش روسیه بر شمال‌شرقی و شمال‌غربی سیویرودونتسک به طور کامل استیلا یافته است و در حالی که از این مناطق به سمت مرکز شهر حرکت می‌کند، از سمت جنوب نیز در حال پیشروی است تا با محاصره شهر، به سقوط آن تسریع بخشد.
مسیر فتح دونباس
ارتش روسیه تقریباً اندکی بیش از دو‌سوم دونباس را فتح کرده است، اما برای فتح کامل این منطقه که پیش‌تر وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود با آزادسازی آن، به عملیات نظامی خود در اوکراین پایان خواهد داد، نیازمند آن است که بعد از فتح سیویرودونتسک، باید شهر کراماتورسک را فتح کند و به این منظور نیازمند استیلا بر جاده اصلی دنپیرو دونتسک است. همان طور که «ایشان تارور»، تحلیلگر روزنامه «واشنگتن پست» نوشته است، «روسیه در مقاطعی از 98روز اخیر سرعت خود در پیشروی‌ها را از دست داد و همین باعث شد نیروهای اوکراینی و برخی از مردم این کشور باور کنند که ارتش روسیه قابل شکست خوردن است و پیروزی در نزدیکی آنها است، اما ارتش روسیه بسرعت با تجدید سازماندهی خود در حال پیشرفتی آرام اما پیوسته در جنگ در شرق اوکراین است و با توپخانه‌های دوربردی که ارتش اوکراین فاقد آنها است، به پیروزی‌هایی مؤثر دست یافته است. شاید ارتش اوکراین دفاع خوبی داشته باشد اما مسکو با درس گرفتن از اشتباه‌های اولیه خود، در حال نزدیک شدن به محاصره بزرگ‌ترین سنگر‌های اوکراین در دونباس است.»
تحریم نفت روسیه
اذعان تحلیلگران سیاسی و نظامی غرب به تداوم پیشروی‌های روسیه در شرق اوکراین و نزدیک بودن سقوط دونباس، باعث وحشت اروپایی‌هایی شده است که نگران حرکات آتی روسیه بعد از رسیدن به خواسته‌های خود در اوکراین هستند. به گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان بی‌سی»، همین نگرانی‌ها دیروز باعث شد رهبران اتحادیه اروپا بعد از سه ماه اختلاف‌نظر گسترده، بر ششمین بسته تحریمی علیه روسیه به توافق برسند و نفت این کشور را تحریم کنند. این تحریم 75درصد نفت صادراتی روسیه را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد و می‌توان آن را بزرگ‌ترین ضربه تحریمی دانست که تاکنون اروپا علیه مسکو داشته است. البته لبه دوم تیغ این تحریم بر گلوی خود اروپا است که به این ترتیب 90درصد از واردات نفتی خود را از دست خواهد داد. تنها کشورهایی که حاضر نشدند به این تحریم بپیوندند، مجارستان و چک بودند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7922/4/615085/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها