«ایران» از رکود معاملات در بازار سهام گزارش می‌دهد

سهامداران در حالت انتظار قرار گرفتند


در جریان معاملات دیروز ارزش و حجم معاملات بورس به پایین‌ترین میزان خود از ابتدای سال رسید

گروه اقتصادی/معاملات در روز سه‌شنبه درحالی آغاز شد که بازار تحت‌تأثیر خبرهای رسیده از لغو عوارض صادراتی از مواد معدنی و کالاهای صنایع معدنی، محصولات پتروشیمی و کشاورزی قرار داشت. اخذ این عوارض در روزهای قبل مورد انتقاد معدنداران و صنایع‌ معدنی قرار گرفته بود که وزارت صمت در 2مرحله اقدام به حذف این عوارض در برخی از محصولات و مواد معدنی کرده بود. همچنین افزایش قیمت آتی در فلزات اساسی و نفت و گاز از دیگر مواردی بود که بازار را نسبت به این شرکت‌ها خوشبین می‌کرد. افزایش جزئی قیمت ارز در کنار پیش‌بینی‌ها در مورد افزایش صادرات شرکت‌های صادرات‌محور همچون فلزات اساسی، معادن و سایر کانی‌های غیرفلزی و همچنین تمهیدات اتخاذ شده برای جلوگیری از قطع برق صنایع بزرگ در تابستان، پیش‌بینی‌ها درمورد افزایش سودسازی این شرکت‌ها را مثبت کرد تا دیروز شاهد افزایش قیمت‌ها در این صنایع باشیم.
جنگ عرضه و تقاضا برنده نداشت
در ابتدای معاملات روز سه‌شنبه رنگ قرمز بر بازار غالب بود و تعداد کمتری از نمادها با افزایش قیمت کار خود را آغاز کردند اما این روند به سرعت تغییر کرد و تا ساعت 10و30دقیقه تعداد نمادهای مثبت به دوبرابر نمادهای منفی بازار رسید؛ روندی که بازهم دوام نداشت و در پایان معاملات، تعداد نمادهای سبزرنگ در مقابل نمادهای قرمزرنگ برابر شد. در این بازه اما تعداد صف‌های خرید‌وفروش همواره در حال افزایش بود و سهم‌هایی که در بالاترین و پایین‌ترین بازه قیمتی خود معامله می‌شدند، رشد کرد و در انتها 106نماد در صف خرید و 56نماد در صف فروش به کار خود پایان دادند. این روند سینوسی نشان می‌داد که جنگ بین عرضه‌کنندگان و تقاضا‌کنندگان در بازار همچنان ادامه دارد و بازار همچنان در مورد روند آتی قیمت‌ها مردد عمل می‌کند. در این روز حقوقی‌ها نیز از ارزش خریدهای خود کاستند و فروشندگان حقیقی در حدود 2درصد افزایش یافت، اما تعداد فروشنده‌ حقیقی با کاهش قابل‌توجه 70درصدی روبه‌رو شد که تعطیلات پیش‌رو می‌تواند مهم‌ترین عامل آن باشد. در پایان معاملات دیروز شاخص کل بورس با 5هزار و 330واحد افزایش به عدد یک میلیون و 542هزار واحد رسید و شاخص کل فرابورس نیز با 63واحد افزایش در ارتفاع 21هزار و 412واحد به کار خود پایان داد.
ارزش معاملات خرد به پایین‌تر از میانگین
 90 روزه رسید
در روز سه‌شنبه ارزش معاملات خرد 12درصد دیگر کاهش داشت و به عدد 4564میلیارد تومان رسید که پایین‌ترین سطح از بعد از تعطیلات 13روزه عید را نشان می‌دهد. ارزش معاملات خرد که با شروع رشد شاخص کل و ارزش بازار در بهمن‌ماه سال 1400، یک روند صعودی را آغاز کرده بود، روند صعودی خود را تا روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه ادامه داده بود به‌طوری که میانگین 90روزه ارزش این معاملات به حدود 4هزار و 800میلیارد تومان می‌رسید. آمارها نشان می‌دهد روند روبه رشد ارزش معاملات خرد از روز 25اردیبهشت‌ماه متوقف شده و بازار در این بازه شاهد کاهش تدریجی معاملات بوده است.
معاملات یک سهم تمام نماگرهای بازار را تحت‌تأثیر قرار داد
افزایش بیش از 5درصدی قیمت سهام «فغدیر» در کنار حجم بسیار بالای معاملات حقیقی در این نماد فرابورسی نیز توانست منجر به ورود یک جریان پرقدرت حقیقی به معاملات دیروز شود. این جریان منجر شد تا خالص خرید حقیقی در صنعت فلزات اساسی مثبت شود و خالص خروج حقیقی‌ها در بازار نیز با کاهش 50درصدی نسبت به روز دوشنبه به حدود 180میلیارد تومان برسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این جریان پول حقیقی بین ساعت 9‌و45دقیقه تا 10و15دقیقه به بازار ورود کرده و توانسته بر تمام نماگرهای بازار اثرگذار باشد.
ورود بازار به حالت انتظار
بازار سهام در روز سه‌شنبه روز کم‌رمقی را پشت‌سر گذاشت. در این روز 20میلیارد و 21میلیون برگ سهم در 711هزار نوبت و به ارزش 9هزار میلیارد تومان در دو بازار بورس و فرابورس معامله شد. این رقم در مقایسه با روز معاملاتی قبل با کاهش روبه‌رو شده است و کمترین میزان را از ابتدای سال مالی جاری نشان می‌دهد. با توجه به روند معاملات به نظر می‌رسد اکثر فعالان بازار در حال انتظار و مشاهده روند آتی بازار هستند و ترجیح می‌دهند در این روزها دست به معامله نزنند. البته می‌توان از تعطیلی‌های پیش‌رو نیز به‌عنوان یکی از دلایل مهم در کاهش معاملات دیروز نام برد اما با توجه به اینکه کاهش حجم و ارزش معاملات در روزهای گذشته نیز اتفاق افتاده است، باید عمده‌ترین دلیل را به جایگاه شاخص نسبت داد.
ترین‌های بازار
طی معاملات دیروز نمادهای «فغدیر»، «شپنا» و«آسیاتک» بیشترین ارزش و نمادهای «شستا»، «خودرو» و«کرمان» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. بیشترین بازده مثبت روز به نمادهای «تاپکیش»، «ولصنم»، «وصنا» و«غشان» تعلق گرفت و نمادهای «کفرا»، «ثپردیس» و «ودی» بیشترین بازده منفی روزانه را به ثبت رساندند. بیشترین خالص خرید حقیقی در نمادهای «فغدیر»، «جم» و«غزر» اتفاق افتاد و حقوقی‌ها در نمادهای «بپای»، «فملی» و«وبملت» بیشترین مقدار تغییر مالکیت را به خود اختصاص دادند. بیشترین فشار تقاضا نیز در نمادهای «شگل»، «تاپیکو» و«سارابیل»شکل گرفت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7922/10/615101/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها