رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر داد

صدور سه روزه مجوز 97 درصد آموزشگاه‌های آزاد مهارتی


مهارت‌آموزی 92 هزار نفر در 2 ماه نخست امسال گروه اقتصادی/ رهبر معظم انقلاب در دیداری که امسال با کارگران داشتند ایجاد مراکز مهارت‌افزایی برای کارگر را از مسائل حیاتی کار و کارگر در کشور برشمردند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر این اساس کارنامه دوماه اخیر ‎وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، بیانگر اهتمام بالا در رشد مهارت آموزی ارزیابی کرده است. رشد ۵۰ درصدی عملکرد آموزشگاه‌های آزاد و تحقق ۹۷ درصدی صدور مجوزهای ۳روزه، بخشی از اقدامات مؤثر در حوزه مهارت‌آموزی است که مورد اشاره قرار گرفته است.
ارائه دوره‌های مهارت‌آموزی برای مشاغل کم سرمایه‌بر، کاهش زمان صدور مجوز پروانه تأسیس آموزشگاه‌های آزاد از حدود هشت ماه به سه روز، کاهش زمان آزمون و صدور گواهینامه مهارت از ۴۵ روز به هفت روز، کاهش زمان صدور مجوز پروانه تأسیس مراکز جوار و بین کارگاهی از ۲ ماه به سه روز، تدوین ۶۰۰ استاندارد شایستگی و ارزشیابی مبتنی بر چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای، انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری با شرکای اجتماعی و توسعه همکاری با کشورهای منطقه و بین‌المللی در حوزه مهارت از مهم‌ترین خدمات این سازمان در دولت سیزدهم است.
آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به اقشار مختلف مردم باعث تخصصی شدن نیروی کار در مشاغل مختلف شود و این امر به کاهش آمار بیکاری و جذب کارآموزان به بازار کار می‌شود.
کاهش بیکاری فارغ التحصیلان
بررسی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیل آموزش عالی، نشان می‌دهد 13،6 درصد جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی در سال 1400 بیکار بوده‌اند گرچه این میزان کاهش 0،6 درصدی را نسبت به سال گذشته داشته اما درصد بالایی از جمعیت بیکار را به خود اختصاص داده است. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اخیراً در این مورد به آماری اشاره کرده که حکایت از تلاش این گروه از بیکاران برای کسب مهارت برای ورود به بازار کار دارد. وی می‌گوید: ۴۵ درصد از کسانی که به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که بازار آنها را جذب نکرده است. از مهر ماه گذشته و بر اساس دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای افزایش تولید، رفع موانع و همچنین آموزش‌های مهارتی و تربیت نیروی انسانی کاربلد، صدور مجوز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد حداکثر به سه روز کاری رسید. این در حالی بود که در سنوات قبل به‌دلیل ممنوع شدن صدور مجوز آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد، بازار سیاه خریدوفروش مجوز آموزشگاه‌های آزاد در کشور راه افتاده بود به‌گونه‌ای که رانتی یک تا ۲ میلیارد تومانی برای خرید مجوزها صورت می‌گرفت.
غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» به آخرین آمار از صدور مجوز‌های آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد اشاره می‌کند و می‌گوید: تحقق 97 درصدی فرایند صدور مجوزهای سه روزه در مسیر نقشه راه توسعه مهارت آموزی در بخش خصوصی است.
صدور 97 درصدی مجوزهای سه روزه
معاون وزیر کار می‌گوید: از ۲۱۶۲ درخواست ثبت‌شده توسط متقاضیان برای آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد، تعداد ۶۸۲ تقاضا در مرحله درخواست متقاضی متوقف شده، از ۱۴۸۰ تقاضای تکمیل شده توسط متقاضیان، ۱۴۳۶ تقاضا به مرحله صدور مجوز رسیده است که گویای تحقق ۹۷ درصدی طرح صدور مجوزهای سه روزه است.
وی درباره عدم صدور مجوز در سه درصد موارد، توضیح می‌دهد: دلایل توجیهی همکاران آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد در عدم صدور مجوز ۳ درصد تقاضاها قابل دفاع بوده و نشان از دقت همکاران در کیفیت بخشی مجوز‌ها دارد. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در همین حال با اشاره به فعالیت بیش از 10 هزار مربی در ۵۴ گروه آموزشی در دوماهه اول سال ۱۴۰۱ در آموزشگاه‌های آزاد، تأکید می‌کند: در دو ماه نخست سال 1401، تعداد 92 هزار نفر در آموزشگاه‌های آزاد، آموزش‌های مهارتی را کسب کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 46 درصدی داشته است.
در مسیر درست نقشه راه توسعه مهارت‌آموزی
معاون وزیر کار با اشاره به تأثیر ارتقای آموزش‌های مهارتی در توسعه اقتصادی کشورهای پیشرفته، تحقق چشم‌اندازهای ترسیم شده در بخش آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد را نشان از قرار گرفتن در مسیر درست نقشه راه توسعه مهارت آموزی در بخش خصوصی برشمرد. به گفته وی آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد همراهان و یاوران مهارتی در توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در راستای تربیت نیروی انسانی ماهر هستند. متقاضیان تأسیس آموزشگاه آزاد می‌توانند با ورود اطلاعات و تعهدنامه محضری خود در پورتال سازمان، مجوز تأسیس آموزشگاه آزاد را تا سه روز دریافت و ظرف سه ماه مدارک خود را تکمیل کنند و در صورت عدم تکمیل، تا سه ماه فرصت برای تمدید و بارگذاری مجدد مدارک دارند.

بــــرش
مرور آماری بر رشد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد

رشد ۴۶ درصدی عملکرد آموزشگاه‌های آزاد به نفر دوره نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰(به میزان ۹۲۰۰۰ نفر- دوره)
رشد ۵۰ درصدی عملکرد آموزشگاه‌های آزاد به نفر ساعت نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰(به میزان بیست میلیون نفر- ساعت)
فعالیت بیش از ۱۰۰۰۰ مربی در ۵۴ گروه آموزشی در دوماهه اول سال ۱۴۰۱ در آموزشگاه‌های آزاد
تحقق ۹۷ درصدی فرایند صدور مجوزهای سه روزه (برخی از استان‌ها تحقق ۱۰۰ درصدی داشتند)
از ۲۱۶۲ درخواست ثبت شده توسط متقاضی، ۶۸۲ تقاضا در مرحله درخواست متقاضی متوقف شده، از ۱۴۸۰ تقاضای تکمیل شده توسط متقاضیان، ۱۴۳۶ تقاضا به مرحله صدور مجوز رسیده است.

خبر
وزیر کار: جهش کمی و کیفی مهارت راه برون‌رفت از معضل بیکاری است

حجت‌الله عبدالملکی در همایش مدیران ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه مهارت مهم‌ترین عنصر اشتغال پایدار است، تصریح کرد: جهش مهارت در 2 بعد کمی و کیفی نیاز امروز بازار کار و برون رفت از معضل بیکاری است؛ 2 مقوله فرهنگ کار و مهارت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که مهارت و گسترش فرهنگ آن در جامعه بر عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است که با تأمین نیروی کار ماهر می‌توان به این مهم دست یافت.
وی مهارت آموزی در محیط کار واقعی را با هدف ایجاد اشتغال، از تأکیدات رهبر معظم انقلاب برشمرد و افزود: تحقق این مهم، موجب خشنودی معظم له خواهد شد.  عبدالملکی مهم‌ترین عامل بیکاری در جامعه را کمبود نیروی ماهر عنوان کرد و گفت: رفع این چالش متوجه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است و تاکنون این سازمان فعالیت‌های قابل قبولی از جمله اعطای مجوز سه روزه آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد، راه‌اندازی مراکز جوار کارگاهی و تعامل با اصناف داشته است.
در این همایش  از دو سامانه جامع برنامه‌ریزی برته و مدیریت آزمونگران و اعطای سه مجوز مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار رونمایی شد. علی حسین شهریور، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، با اشاره به اینکه برنامه‌های گسترده این سازمان در ایجاد و پایداری اشتغال با تربیت نیروی کار ماهر و ورود آنها به بازار کار دارد، بیان داشت: دو سامانه جامع برنامه‌ریزی برته و مدیریت آزمونگران با هدف تسریع در سنجش مهارت نیروی کار راه‌اندازی شده است.
وی تصریح کرد: سامانه مدیریت آزمونگران، به گونه‌ای طراحی شده است تا بیش از 30 هزار نفر را به عنوان آزمونگر به صورت الکترونیک ثبت نام کرده و کلیه فرایند تعیین صلاحیت حرفه‌ای آنها انجام پذیرد. معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت، افزود: سامانه جامع برنامه‌ریزی برته نیز در همه لایه‌ها از استراتژیک تا اهداف کلان، خط مشی و همچنین برنامه اجرایی و فعالیت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در همه سطوح سازمانی از مراکز آموزشی تا ستاد در این سامانه بارگذاری می‌شود و عملکرد همه حوزه‌های مرتبط با آموزش فنی و حرفه‌ای در قالب این سامانه هر ماهه رصد و ارزیابی شده و گزارش آن به صورت شفاف ارائه می‌شود.
وی با اشاره به روند الکترونیکی خدمات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، تصریح کرد: صلاحیت افراد نیز در بازه زمانی 7 روز کاری، قطعاً موجب تسریع سنجش مهارت افرادی خواهد شد که متقاضی ورود به بازار کار، کسب گواهینامه مهارتی و طی کردن فرایند آزمون کتبی و عملی هستند.
محمدرضا شاه پسند، معاون آموزش سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای کشور هم در این مراسم گفت: این امکان در اختیار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای قرار داده شده تا بتوانیم در محیط کار واقعی با استفاده از ظرفیت‌های بنگاه‌های صنعتی و خدماتی به مهارت آموزی نیروی‌های فاقد مهارت و ارتقای مهارت شاغلین بپردازیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7922/13/615109/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها