پس از رفع مسدودی و لایروبی

آب به قنات جهانی بم برگشت


حمیرا حیدریان
خبرنگار
 فرماندار بم از جاری شدن مجدد پرآب‌ترین قنات جهان در بم پس از دوهفته خبر داد.
هادی شهسواری در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن اعلام این خبر گفت: همان‌طور که مطلع هستید در اواخر اردیبهشت‌ماه قنات قنبرآباد بم که به پرآب‌ترین قنات ایران و جهان شهرت دارد دچار مسدودی در کانال‌های زیرزمینی شده بود که با تلاش 7اکیپ خوشبختانه این انسداد رفع و بار دیگر آب در آن جریان پیدا کرد.
وی با بیان اینکه اصلی‌ترین علت این انسداد، لایروبی‌های انجام نگرفته بوده است، افزود: اگرچه پروژه عمرانی که در نزدیک این قنات در حال انجام است بی‌تأثیر نبوده، اما مسدود شدن آن در قسمتی که عملیات عمرانی برای این طرح انجام می‌شده، نبوده است.
این مسئول با ابراز خرسندی از رفع این مشکل اظهار داشت: با تلاش کارشناسان و بیش از 40مقنی خوشبختانه شاهد وصل و جاری شدن آب قنات هستیم که مشکل و نگرانی کشاورزان این خطه رفع شده است. وی با بیان اینکه این سومین‌بار است که این قنات دچار مسدودی می‌شود، افزود: در سال‌های 92 و 95 و همچنین به‌دلیل جاری شدن سیل و پیش از آن زلزله و حالا لایروبی نشدن، شاهد مسدود شدن این قنات پرآب هستیم که به علت رسوبی بودن نوع خاک این اتفاقات رخ می‌دهد.
بنابراین گزارش، شهرستان بم با داشتن پرآب‌ترین قنات‌های ایران، از جمله مهم‌ترین مراکز تاریخی در سازه‌های آبی جهان است. قنات در طول قرون و اعصار متمادی تأمین‌کننده حیات مردم بوده و حفظ آن، حفظ محیط‌‌زیست و بخشی از تاریخ و تمدن این تاریخ کهن است. در سطح شهرستان بم بیش از ۳۰۰قنات فعال و غیرفعال و در محدوده حریم ثبت جهانی نیز بیش از ۴۹قنات فعال وجود دارد که قنات قنبر‌آباد شیخی با دبی ۳۶۰لیتر برثانیه پر‌آب‌ترین قنات بم است که تأمین آب برای یک هزار کشاورز را فراهم می‌کند و ۴۰۰هکتار از باغ‌های شهرستان بم از همین قنات آبیاری می‌شوند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7922/16/615115/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها