بیمارستان‌های نیمه تمامی که خاک می‌خورند

توقف طرح‌های بهداشت و درمان آذربایجان شرقی در ایستگاه بی‌تدبیری‌های گذشته


تبریز- بخش سلامت آذربایجان‌شرقی با مشکلات و چالش‌های مختلفی دست به گریبان است.
در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی تبریز که مسئولیت مدیریت، سیاستگذاری و نظارت بر حوزه‌های متعدد و پرشمار بخش سلامت جمعیت چهار میلیون نفری آذربایجان‌شرقی را عهده دار است، به‌دلیل کمبودها، سهل‌انگاری‌های سال‌های گذشته، بی‌توجهی به توسعه و نبود منابع مالی مناسب با چالش‌ها، مشکلات و معضلات مختلفی روبه‌رو است که باز شدن گره‌های آن جز با تصمیمات قاطعانه و مبتنی بر قانون توسط دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میسر نخواهد شد.
اجرای چندین پروژه عمرانی کلان در زمینه بیمارستان سازی، فضاهای فیزیکی مراکز بهداشت و درمان، طرح‌های مربوط به تحقیقات و پژوهش‌های علمی در حوزه دارویی و تقویت شرکت‌های دانش بنیان فعال در علوم پزشکی که از سال‌های قبل آغاز شده و به‌دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات مکفی و البته بی‌توجهی‌های دولت قبل با رکود مواجه شده  که احیای این پروژه‌ها توجه ویژه دولت مردمی سیزدهم را می‌طلبد.
بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی نیازمند بودجه‌های کلان و بموقع
به گزارش ایرنا، بیمارستان 1000 تختخوابی تبریز به‌عنوان بزرگترین، مجهزترین و مدرن‌ترین بیمارستان در دست ساخت کشور در تبریز که خدمات آن می‌تواند منطقه شمال غرب و کل کشور را پوشش دهد، نیازمند توجه جدی و بیش از پیش دولت سیزدهم است که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۵ شروع شده و با‌وجود محدودیت‌ها و تنگناهای اعتباری و نیز شرایط تحریمی کشور همچنان ادامه دارد، اما به‌دلیل همین مشکلات آن گونه که باید از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار نیست.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از این مگاپروژه بخش سلامت آذربایجان شرقی به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه بیمارستانی کشور یاد کرد و گفت: تزریق اعتبارات مناسب و مکفی برای تکمیل این بیمارستان نه تنها برای منطقه شمال غرب، بلکه برای کل کشور منشأ آثار مثبت و مفیدی خواهد بود.
علی جنتی میزان پیشرفت فیزیکی کل بیمارستان جامع یکهزار تختخوابی تبریز را ۲۲ درصد اعلام و اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح با احتساب قیمت‌های امروزی افزون بر ۲ هزار میلیارد تومان است. چنانچه این میزان بودجه با زمانبندی مناسب و به‌صورت مستمر در مدت چهار سال به پروژه تخصیص داده شود و تمامی آن جذب شود، کل پروژه را می‌توان ظرف ۴ تا ۵ سال به بهره‌برداری رساند.
تکمیل پژوهشگاه ربع رشیدی
پژوهشکده ملی ربع رشیدی تبریز یکی از مراکز تحول آفرین در حوزه پزشکی، دارویی، علمی و تحقیقاتی کشور است که به‌دلیل بی‌توجهی‌ها، عملیات احداث آن طی سال‌های متمادی با رکود و حتی تعطیلی مواجه شده و در حالی که می‌توانست سال‌ها قبل به بهره‌برداری رسیده و به توسعه علمی ایران اسلامی کمک کند، هنوز با محدودیت‌های اعتباری مواجه شده و پیشرفت آنچنانی نداشته است.
دکتر پرویز شهابی معاون تحقیقات و فناوری رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ابراز تأسف از اینکه این پروژه ملی تا آذر ماه پارسال تنها ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اظهارکرد: این در حالی است که کلنگ احداث این مجموعه عظیم ۱۰ سال قبل به زمین زده شد، اما کم کاری و سهل‌انگاری و عدم تخصیص اعتبارات لازم و کافی باعث شده است راه‌اندازی این پروژه برای مدت‌ها به تعویق افتد.
چالش راه دسترسی برای مرکز جامع سرطان تبریز
پروژه در حال ساخت مرکز جامع سرطان تبریز واقع در شهرک خاوران یکی از مراکز مهم بیمارستانی و مدرن آذربایجان شرقی است که عملیات ساخت آن توسط دو تن از خیرین نیکوکار آذربایجانی در سال ۱۳۹۶ شروع شد و با وجود اینکه طی سال‌های اخیر به لحاظ پیشرفت فیزیکی به‌دلیل تأمین منابع مالی از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی مناسب بوده است، اما بروز مشکلاتی با شهرداری تبریز در منطقه خاوران مشکلاتی را در تسریع ساخت به وجود آورده است. این بیمارستان با مساحت ۲۱ هزار مترمربعی و زیربنای ۳۰ هزار مترمربع در ۵ طبقه در حال ساخت است که گنجایش آن ۳۰۰ تخت خواهد بود و برای تکمیل آن ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7922/16/615116/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها