گزارشی از مجمع فدراسیون فوتبال که عزل عزیزی خادم قطعی شد و سراجی از هیأت رئیسه رفت

8 شهریور ؛ رئیس جدید مشخص می‌شود


گروه ورزشی/ مجمع فدراسیون فوتبال دیروز در هتل المپیک تهران برگزار و موضوعات مهمی مانند بسته شدن پرونده عزیزی خادم و رأی‌گیری درباره ابقا یا عزل 4 عضو هیأت رئیسه این فدراسیون در دستور کار قرار گرفت. نکته دیگر تعیین تاریخ انتخابات فدراسیون فوتبال بود که با تصویب مجمع قرار شد این انتخابات روز سه‌شنبه 8 شهریور 1401 برگزار شود.
مجمع با حضورمحمد پولادگر، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان و در غیاب حمید سجادی وزیر ورزش برگزار شد. این مجمع در حالی با حضور ۷۸ عضو برگزار شد که مجمع فدراسیون فوتبال ۸۷ عضو دارد که این نفرات دارای حق رأی هستند اما با اعلام حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال 78 عضو مجمع حق رأی داشتند. از سویی با وجود تهدیدهای روزهای گذشته شهاب عزیزی خادم، رئیس معزول فدراسیون و تأکیدش مبنی بر حضور در این مجمع، او دیروز در جلسه حضور نداشت و با اعلام دبیرکل فدراسیون و استعلام از فیفا عزل عزیزی خادم قطعی شده است.
کامرانی‌فر: مسائل مالی دغدغه همه ماست
حسن کامرانی‌فر دبیرکل فدارسیون فوتبال در شروع مجمع گفت: «امروز یک روز سرنوشت‌ساز برای فوتبال کشورمان است. من به عنوان دبیرکل تلاش کردم که فوتبال حفظ شود. این اطمینان را به شما می‌دهیم فوتبال ایران دچار مشکل نخواهد شد. سؤال من از فیفا این بود، شخصی که کمیته اخلاق او را محروم کرده (عزیزی خادم)، می‌تواند در مجمع حضور داشته باشد که به صراحت گفتند نه. هر کسی طبق آرای قضایی حضور ندارد شرایط سمت گرفتن را از دست داده است. کسی بخواهد در مجمع باشد باید سمت داشته باشد. طبق قانون فیفا امکان ریاست از یک شخص سلب شده و نمی‌توانیم فرصتی به او بدهیم.» دبیرکل فدراسیون فوتبال ادامه داد: «اینفانتینو رئیس فیفا گفت تنها کشوری که در عرض دو سال 4 رئیس فدراسیون عوض کرده ایران است. باید فدراسیون را به ثبات برسانیم. مسائل مالی دغدغه همه ما است اما درخواست ما این است که در مجمع عمومی بعدی دوباره این فرصت را به فدراسیون بدهید که صورت‌های مالی خود را ارائه بدهد. »
دشمن، ورزش را هدف گرفته است
میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال نیز در جریان این مجمع گفت: «شرایط خاص فوتبال ایران در آستانه جام جهانی، مسئولیت ما را چند برابر خواهد کرد. از زمانی که مسئولیت سرپرستی به من واگذار شده تمام تلاشم در راستای ایجاد برنامه مستمر در فوتبال بود و فدراسیون را در شرایطی تحویل گرفتیم که مبلغ به‌شدت پایینی در حساب ما بود. با وجود این اعزام‌های زیادی داشتیم و حقوق مربیان نیز بموقع پرداخت شد. برخی از تسویه حساب‌ها در آخرین ساعات سال ۱۴۰۰ شکل گرفت.» سرپرست فدراسیون فوتبال با اشاره به لغو بازی برابر کانادا تأکید کرد: «این تیم بسیار خوب بود اما بازی به دلایلی که همه می‌دانند لغو شد و حق فوتبال ایران را خواهیم گرفت.» محمد پولادگر، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش هم گفت: «دشمن ورزش را هدف گرفته است. این را در بازی با کانادا دیدید. فشارهای سیاسی موجب شد تا آنها این تصمیم را بگیرند. این نشان می‌دهد چقدر ورزش مهم است. میدان‌های ورزشی بویژه در جام جهانی باعث ایجاد وفاق ملی می‌شود. خدا این فرصت را برای ما گذاشته و باید از آن استفاده کنیم. امروز چشم دنیای فوتبال اینجاست که به شما نگاه می‌کند. بهترین و هوشمندانه‌ترین تصمیم می‌تواند به تیم ملی کمک کند.»
 الزام باشگاه‌ها به داشتن تیم دوم
محمدرضا ساکت مدیرعامل باشگاه سپاهان در مجمع دیروز گفت: «برخی مسائل نباید ما را از اصل توسعه فوتبال دور کند. پیشنهاد ما چند ماه قبل به سازمان لیگ ارائه شده که باشگاه‌های فوتبال مجاز باشند تیم دوم و پشتیبان داشته باشند. وقتی ما در هرم سازماندهی فوتبال به رده امید برسیم، بازیکنان در رده بزرگسالان رها نمی‌شوند. الان برخی باشگاه‌ها تیم دوم دارند اما طبق قانون سازمان لیگ باید سازماندهی و مدیریت مجزا داشته باشند. پیشنهاد کردیم در مجمع این موضوع به رأی گذاشته شود که باشگاه‌ها تیم «ب» داشته باشند با این شرط که تیم‌های اصلی و دوم در یک‌ سطح نباشند. نمونه این موضوع در کشورهای پیشرفته فوتبال وجود دارد.» ماجدی نیز در این خصوص تصریح کرد: «پیشنهاد خوبی است اما در ذهن من بحث تعارض منافع وجود دارد. این‌ موضوع می‌تواند شائبه داشته باشد. باید جلسه بگذاریم و به یک نتیجه درست برسیم.» ساکت در بخشی از مجمع خطاب به نمایندگان فیفا و ای‌اف‌سی که در جلسه حضور داشتند، گفت: «از این افراد می‌خواهیم صحبت‌های ما را به گوش مدیران خود برسانند. شعار همه این است که فوتبال از سیاست جداست اما در لغو بازی دوستانه تیم ملی شاهد سیاست بودیم. در گرفتن میزبانی کم‌لطفی در بازی‌های آسیایی می‌شود. واقعاً این به دلیل تحریم‌های ظالمانه یک کشور خاص، خوب نیست که حتی پول‌هایمان را نمی‌توانیم بگیریم.»
اصولی، حیدری و براتی ماندند؛ سراجی عزل‌شد
یکی از مهمترین بخش‌های مجمع دیروز، رأی‌گیری برای عزل یا ادامه فعالیت برخی از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال بود. احسان اصولی، مهرداد سراجی، طهمورث حیدری و احمدرضا براتی اعضای هیأت رئیسه بودند که برای عزل یا ابقای آنان رأی‌گیری شد. این رأی‌گیری بنابر درخواست اعضای مجمع بود. نماینده فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز بر این رأی‌گیری نظارت کامل داشت. برای عزل از هیأت رئیسه، دوسوم آرا لازم بود. در پایان رأی‌گیری، احسان اصولی، طهمورث حیدری و احمدرضا براتی در هیأت رئیسه فدراسیون ماندند، مهرداد سراجی عزل شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7922/20/615130/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها