واکنش داورزنی به پیش‌دستی برای انصراف از اردوی تدارکاتی کانادا

کانادا برای ما آش دهان‌سوزی نیست


جایی بازی می‌کنیم که حرمت ما حفظ شود

مهری رنجبر/فدراسیون والیبال قبل از اینکه کانادایی‌ها سناریوی لغو بازی با فوتبال را برای تیم ملی زنان تکرار کنند، قید اردوی تدارکاتی در این کشور را زد. 3 روز پیش بود که محمد رضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال در مراسم رونمایی از چهره‌های ماندگار ورزش، اعلام کرد که فدراسیون والیبال کانادا از تیم ملی زنان ایران برای بازی تدارکاتی با تیم ملی‌شان و مکزیک دعوت کرده است؛ درست سه روز بعد از خلف وعده کانادایی‌ها برای بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال آنها با ایران. در حالی که خیلی‌ها فکر می‌کردند، این دعوت فیک است و داورزنی این حرف را تنها برای اینکه سر زبان‌ها بیفتد گفته، درحالی که واقعیت این است که فدراسیون والیبال کانادا با دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن مذاکره کرده بود و بعد هم دعوتنامه رسمی را به فدراسیون ایران فرستاده بود. حتی مکزیک هم درخواست بازی با تیم ملی زنان ایران را در کانادا داده بود. اما دیروز با لغو اردو در نامه فدراسیون ایران به کانادا، صحت خبر تأیید شد. رئیس فدراسیون والیبال همان موقع، با درک موقعیت گفته بود: «اگر بحث حضور تیم ملی والیبال زنان به سمتی برود که تبدیل به سوژه سیاسی شود، خیلی موافق این موضوع نیستیم.» داورزنی که به ذکاوت معروف است، برای اینکه تیم ملی والیبال زنان در تله سناریوی سیاسی بازی کانادایی‌ها نیفتد، باپیش‌دستی، قید اردو را زد. اردویی که دعوتنامه‌اش برای خرداد و تیر ماه بود و فدراسیون ایران با رد پیشنهاد، قول داد در زمان مناسب دیگری برگزار شود.
محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال خیلی صریح دلیل رد پیشنهاد کانادایی‌ها را موضع‌گیری بد نخست‌وزیر این کشور می‌داند. او به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «فدراسیون والیبال کانادا تیم ما را دعوت کرده بود، اما وقتی جو‌سازی عده‌ای وطن‌فروش و بی‌احترامی نخست‌وزیر این کشور را دیدیم، ترجیح دادم تیم دختران به کانادا نرود. وقتی نخست‌وزیر کانادا می‌گوید چرا این تیم را دعوت کردید، حرف او توهین به مردم کشورمان است. ما هم دعوت فدراسیون والیبالش را رد کردیم، اما احترام گذاشتیم و نرفتیم. نرفتیم تا بگوییم کانادا برای ما آش دهان سوزی نیست و ما به آب و آتش نمی‌زنیم تا به این کشور برویم. چند سال پیش وقتی تیم ما به امریکا دعوت شد با احترام و استقبال مسئولان فدراسیونش وارد امریکا شد و برای بازی تدارکاتی هم 5 هزار ایرانی به سالن آمدند و با عزت هم برگشت.»
رئیس فدراسیون والیبال، توهین به بازیکنان و مربیان تیم ملی فوتبال را توهین به مردم می‌داند: «توهین به تیم ملی فوتبال در بازی دوستانه، توهین به مردم ایران نیست؟ تیم ملی فوتبال، تیمی ورزشی است یا سیاسی که به آنها توهین می‌شود؟ اگر قرار باشد مزدوران،  تیم ملی را تخریب کنند و به مردم توهین، این می‌شود وطن پرستی؟ آنها چطور اسم خودشان را وطن پرست می‌گذارند؟ اصلاً هزینه آنهایی که علیه کشور ما شعار می‌دهند و جوسازی می‌کنند را چه کسانی می‌دهند؟ وقتی توهین می‌کنند، وظیفه ما هم دفاع از مردم و مملکت‌مان است.»
به گفته داورزنی، وظیفه دولت کانادا پذیرایی از میهمانش با عزت و احترام بود: «وظیفه دولت کانادا این بود که از میهمانش، یعنی از تیم ملی فوتبال ایران با عزت و احترام یاد کند و شرایط را فراهم کند تا تیم ملی ایران در کمال عزت و آرامش تمرین و بازی کند و برگردد. نه اینکه نخست‌وزیر این کشور علیه مردم ما حرف بزند. وقتی می‌گوید چرا تیم ایران را دعوت کرده‌اید؟ یعنی طرفدار بشریت است؟ این رفتار نباید به من بربخورد؟ البته من درباره فدراسیون والیبال کانادا پیش داوری نکردم و تنها گفتم در زمان دیگری برنامه اردو را می‌گذاریم. ما جایی بازی می‌کنیم که حرمت و عزت مردم ما حفظ شود. شرافت ما بیشتر از هرچیزی ارزش دارد.»
رئیس فدراسیون والیبال معتقد است، حالا هم شرایط ایران مثل دوران جنگ است، تک و تنها: «حالا هم شرایط ما مثل دوران جنگ است. هنوز هم مردم ما با تحریم‌ها و شرایط سخت دست و پنجه نرم می‌کنند. جدای از کشورهای غربی، منافقان و عده‌ای دیگر هم در کشورهای خارجی پول می‌گیرند و علیه ایران و مردم جو‌سازی می‌کنند. درست مثل زمان جنگ که همه پشت صدام بودند. مگر حلبچه را با بمب‌های شیمیایی به خاک و خون نکشیدند؟ یکی از حضرات دلسوزی کرد؟ فوتبال ما به اوکراین و حمله به هواپیما چه ربطی دارد؟ »

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7922/21/615136/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها