میر ماه است و بخارا آسمان...


رضا مهدوی
موسیقی پژوه و نوازنده سنتور
مجموعه «بخارا» برگرفته از اشعار رودکی سمرقندی و چند شعر پراکنده ناشناخته قرن چهارم هجری، نگاه شسته رفته‌ای دارد از بیان قدیم و اشعار نغز روزگارانی که دیگر شعرای نامی پس از رودکی آغازیدند و هر یک گونه‌ای از لفظ و کلام آهنگین خود را بر ادبیات ایران سایه گستراندند. رودکی بزرگمرد سده‌ها با ادبیات خاص و رفتار منحصر و معتقد و معتکف به موسیقی آنچنان واژگان را به طرزی فاخر رهنمون ساخت که تا کنون موسیقی و شعر جزءلاینفک فرهنگ شنیداری ایرانیان شد و گویی موسیقی شعر بدون شعر موسیقایی مفهوم چندانی ندارد و...!
صادق چراغی هنرمند دقیقی که می‌نوازاند سازهای بادی از جمله نی، بالابان، دونل،نی‌لبک و کرنا را در کنار رفتارهای پژوهش محورانه در سطوح مختلف نشان داده که نشان از یک نگاه فرهنگ‌پژوهانه است. موسیقی را به هر شکل در قد و قامت جغرافیای فرهنگی سیاسی اجتماعی ایران می‌داند و خوب می‌داند که فلات ایران با وجود قومیت‌های بی‌نظیرخود چه آورده‌هایی از گذرتاریخ برای هرچه مانا شدن زندگانی مردمانش دارد و بهتر است که رگ و ریشه‌های شعر کهن و موسیقی‌های مناطق تا فرامرزهایی را که روزی از جغرافیای ایران بزرگ بوده‌اند  در یک پیوند و پیوست فرهنگی مهندسی شده به رخ بنمایاند. خوشبختانه مجموعه «بخارا» با اینکه در دوران همه‌گیری ویروس منحوس در استودیوهای مختلف طی دوسال به سختی تکه تکه ضبط و ارائه شده (نیشابور، تهران، خرم‌آباد، درود، تاجیکستان دوشنبه) و پویان رمضانی به مرور سامان داده همه را در انسجامی که می‌شنوید. افضل شاه شادی خواننده تاجیک به همراهی وحید تاج همخوانی و دوصدایی دارند در کنار موسیقی‌های متنوعی که در نوع خود منحصر هستند، چه در آوازها و چه در آهنگ ترانه‌خوانی‌ها که حاصل یک وحدت رویه در ارائه گونه‌ای از فن موسیقا که از دوران‌ قدیم و اینک با حال و هوایی تازه جای‌یابی می‌کند در گوش‌های مشتاق این‌گونه به فرهنگ شنیداری مردم دوستدار شنیدن موسیقی‌های پژوهش‌محورانه.
چهارده شیار (تراک) محتوای متنوعی در نوعی از موسیقی با کلام را در کنار تکنوازی‌های موضوعی شامل می‌شود آلبوم بخارا را: این جهان، با عاشقان، زمانه، هرچه بادا باد، راز دانش، فرهنگ، وصل تو، هنوز بامنی، افسوس، سنگ خارا، نوروز آمد، بوی سمن، آمد بهار خرم و نوبهار که در مایه‌های بیات اصفهان و سه‌گاه طنین‌افکن است. همخوان‌های تاجیک ایسای وامونزیفه (سوپرانو) و امینوف شمسیدین (باس) درکنار همخوانان ایرانی؛ مینا جعفری و صابر جعفری با نوازندگان: شروین مهاجر، پریچهر خواجه، پویا سرایی، آزاد میرزا‌پور، بهزاد رواقی، مجتبی روزبه، بهنام ارجمندی، سعید ساغچری اشتری، محسن کیهان‌نژاد، پویا هومان، مرتضی و مجید یگانه، سوگند عباسی، رجبعلی طلب آیف و شیما قربانی لطافت معنوی عرفانی ای با نشاط در ترکیب‌بندی سازها حس شنیداری توأم با نغمه‌های نرم در روند ملودیک و ایجاد صدادهی دینامیک وار برخاسته از ذهن پدید آورنده اثر را مشهودتر کرده است. در پایان ای کاش با دقت نظر بیشتری گروه همخوانان میکس و مسترینگ می‌شد در حجم صدا کشی بهتر و گوش‌نوازی.
بخارا
موسیقی صادق چراغی
آواز افضل شادی. وحید تاج
انتشار 1400.بنیاد رودکی

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7922/24/615150/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها