برای شرکت در مراسم ارتحال امام(ره)

ورود کاروان‌های راهیان نور از 12 استان کشور به پایتخت


استفاده از تمامی ظرفیت‌های ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کشور برای سفرهای تعطیلات نیمه خرداد

زهره توکلی
خبرنگار
با توجه به در پیش بودن تعطیلات نیمه خرداد ماه و برگزاری مراسم ارتحال امام خمینی(ره)، کاروان‌های زیارتی در قالب راهیان نور از 12 استان کشور نظیر استان‌های خراسان رضوی، قم، اصفهان، فارس، سمنان، گیلان و مازندران برای شرکت در این مراسم وارد استان تهران می‌شوند که در این صورت اتوبان قم- تهران و اتوبانی که از سمت تهران به سوی حرم مطهر می‌رود به عنوان جاده‌های پرتردد کشور در این ایام خواهد بود. البته مسیرهای منتهی به استان‌های شمالی و نیز قزوین هم پرتردد هستند.
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در این‌باره به «ایران» گفت: بیشترین هماهنگی‌های جلسه اخیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، در خصوص مراسم ارتحال امام(ره) بوده است چون پس از چند سال محدودیت شدید کرونایی، قرار است امسال این مراسم برگزار شود که بیشتر استان‌های تهران و قم درگیر می‌شوند. البته در مسیر استان اصفهان، شهر کاشان نیز درگیر خواهد بود. مصطفی فاطمی افزود: با توجه به اینکه بخشی از اتوبوس‌ها برای کاروان‌های زیارتی حرم مطهر مورد استفاده قرار می‌گیرد لذا تقریباً کل ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در این ایام فعال خواهند بود. همچنین تیم‌های راهداری در مراکز پرتردد مستقر خواهند شد و مجامع خدمات رفاهی با رویکرد اسکان زائران در مسیرهای مواصلاتی به حرم مطهر، فعالیت خود را افزایش می‌دهند.
آمادگی تهران برای پذیرایی از زائران
وی با بیان اینکه با توجه به برگزاری مراسم ارتحال امام(ره)، مقرر شد که استان تهران و استان‌های همجوار، آمادگی لازم را برای پذیرایی از زائران حرم مطهر داشته باشند و نظارت‌ها نیز افزایش یابد، گفت: در حوزه امداد و نجات هلال احمر نیز 570 پایگاه در کل کشور آماده باش هستند و 80 پایگاه موقت نیز در این ایام اضافه شده است. همچنین 50 تیم عملیاتی در مراسم ارتحال امام حضور خواهند داشت.
این مسئول با اشاره به انجام سفر به استان‌های دیگر کشور در تعطیلات پیش‌رو اظهار داشت: سمت و سوی بخشی از سفرها در این ایام، به سمت شهرهای شمالی کشور و استان‌هایی که  آب و هوای بهتری دارند، خواهد بود اما موضوع مهمی که در این خصوص مطرح شده، آزادسازی سواحل دریاست چون مدت زیادی از این موضوع نمی‌گذرد و این سواحل هنوز به‌طور کامل ایمن‌سازی و ساماندهی نشده‌اند لذا مردم در ترددها و استفاده از دریا باید دقت لازم را داشته باشند و فقط از مراکز مشخصی که از ایمن‌سازی آن مطمئن هستند، استفاده کنند.
وی با بیان اینکه آزادسازی به معنی آزاد بودن شنا و استفاده از دریا نیست، افزود: با وجود این قرار شد اورژانس کشور، جمعیت هلال احمر و ستادهای اجرایی خدمات سفر در استان‌های گیلان و مازندران جلسات هماهنگی در این خصوص برگزار کنند تا بتوان مدیریت بهتری داشت. همچنین مقرر شد که وزارت کشور برای ساماندهی سواحل، باردیگر تکالیف دستگاه‌ها را ابلاغ کند.
3 استان پرمسافر شمالی
فاطمی با اشاره به اینکه نیازمند انعکاس سریع گزارش‌های مردمی از سامانه سفر با شماره 09629 هستیم، ادامه داد: مقرر شده اتصال مستقیم این سامانه به دستگاه‌های اجرایی برقرار شود تا به محض اطلاع از مشکلات احتمالی، دستگاه‌های اجرایی برای حل آنها وارد عمل شوند. مردم می‌توانند تخلفات احتمالی برخی از ایرلاین‌ها درباره افزایش نرخ بلیت‌ها و نیز تخلف اقامتگاه‌های مجاز برای اخذ هزینه نامتعارف را به سامانه سفر اطلاع دهند تا بسرعت رسیدگی و به مسافران اعلام شود. وی گفت: بیشترین حجم سفرها برای تعطیلات پیش‌رو مربوط به استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل و نیز استان‌های غربی نظیر کردستان، کرمانشاه، همدان، چهارمحال و بختیاری، شمال اصفهان، گلستان و خراسان رضوی می‌شود. البته بزودی اسامی ظرفیت‌های خالی و مکان‌های خوش آب‌و هوایی که در نزدیکی مراکز جمعیتی با حجم سفر زیاد، قرار دارند و مسافران می‌توانند از آنها استفاده کنند به عنوان جایگزین سفر و شهرهای مکمل سفر، اعلام می‌شود.
فاطمی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون حدود 5 میلیون مسافر از طریق سیستم حمل‌و‌نقل ریلی جابه‌جا شده‌اند که با رشد 60 درصدی مواجه بوده است، ادامه داد: راه آهن جمهوری اسلامی نیز در این ایام، ظرفیت 100درصدی خود را در نظر گرفته است تا مردم بتوانند بیشتر از قطارها استفاده کنند درصورتی که در تعطیلات قبلی، ظرفیت 80 درصدی لحاظ شده بود. فاطمی گفت: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز مانند ایام نوروز، به صورت شبانه روزی فعال خواهد بود به طوری که با اضافه کردن 500 خودروی امدادی جدید در مسیرهای مواصلاتی، تعداد آنها را به حدود یک‌هزار و 500 خودروی امدادی افزایش داده است.
طوفان جمعه
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اشاره به اخطار سازمان هواشناسی به درگیری محورهای استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان، سمنان و در مجموع استان‌های مرکزی کشور با پدیده طوفان در روز جمعه 13 خردادماه جاری، افزود: برای مدیریت آن، تدابیری نظیر کمپ‌های کویری در مسیرهای کویری و گردشگری در نظر گرفته شده است. این مسئول گفت: با توجه به هدفمندی یارانه‌ها و مشکلات احتمالی که ممکن است برای تهیه نان و سایر اقلام ضروری در استان‌ها ایجاد شود، پیش‌بینی‌های لازم انجام شده تا استان‌هایی که بیش از 80درصد ضریب اشغال تخت‌های اقامتی را دارند در این زمینه دقت کنند، لذا تشدید نظارت و بازدیدهای ویژه از رستوران‌ها همچنین تهیه ارزاق عمومی مدنظر قرار گرفته است.
وی افزود: در حوزه خدمات رفاهی آموزش و پرورش نیز این نهاد، آمادگی لازم را برای اسکان اضطراری مسافران برای شهرهایی که مسافران زیادی خواهند داشت، ایجاد می‌کند و در این باره بیش از 2هزار و 500 واحد آموزشی، آماده‌باش هستند. همچنین 405 مرکز ارائه خدمات و 50 پردیس فرهنگی و 300 اردوگاه در این ایام فعال خواهد شد. فاطمی با اشاره به برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات مربوط به سرویس بهداشتی و فضاهای اقامه نماز برای مسافران، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی نیز با استقرار یک‌هزار و 200 نیرو برای تأمین ایمنی شناورهای تفریحی و گردشگری اقدام خواهد کرد تا تمرینی برای سفرهای تابستانی که در پیش رو داریم باشد.وی درباره مشکلات دور قبل سفرها گفت: برای تعطیلات عید فطر فقط رزروهای فروش بلیت‌ها و ضریب اشغال اقامتگاه‌ها را در نظر گرفته بودیم در صورتی که به طور مثال بسیاری از مردمی که وارد شهر کاشان شدند، مقصد اصلی آنها این شهر نبوده و فقط خواستند در این شهر توقفی داشته باشند لذا کمبودهایی در این شهر و شهرهای «بانه» کردستان و «الموت» قزوین ایجاد شد که  آن کمبودها در کمترین زمان ممکن رفع شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7922/17/615165/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها