کارشناس منابع طبیعی در تشخیص خطرساز بودن 150 اصله درخت اشتباه کرد

محاسبه عجیب!


آوین صفایی
خبرنگار
اواخر هفته گذشته خبر نشانه‌گذاری 150اصله درخت هیرکانی جنگل دارابکلا در میاندورود ساری، سروصدای زیادی در فضای مجازی به پا کرد. فعالان و دوستداران محیط‌‌‌زیست بلافاصله نسبت به نشانه‌گذاری این درختان با عنوان «درختان خطرساز» واکنش نشان داده و این اقدام را آغاز مجدد بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های شمال و زیر پا گذاردن قانون «تنفس جنگل» نامیدند، اما «معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی استان مازندران-ساری» به «ایران» گفت: نشانه‌گذاری اولیه 150اصله درخت تأیید نشده و تنها 9اصله درخت پیر و فرسوده کنار جاده آسفالتی که محل تردد چندین روستا (جناسم، موسی کلا و بازار خیل) به یکدیگر است، با عنوان «درختان خطرساز» نشانه‌گذاری شده است. به گفته فتح‌الله غفاری، در تمامی جاده‌های مواصلاتی استان مازندران، چنانچه درختان کنار جاده‌ای، پیر و بیمار بوده یا به عناوین مختلف ریشه‌هایی سست داشته باشند، توسط اداره راهداری شناسایی شده و با عنوان «درختان خطرساز» به اداره منابع طبیعی معرفی می‌شوند. اداره راهداری این درختان را با عنوان خطرساز معرفی می‌کند، زیرا به‌دلیل فرسودگی و کج بودن، امکان سقوط در جاده و بیم گرفتن جان مردم محلی و حتی گردشگران را دوچندان می‌کند.

نشانه‌گذاری درختان خطرساز
وی می‌افزاید: بنابراین به درخواست اداره راهداری و در چهارچوب قوانین و مقررات، منطقه موردنظر بررسی شده و پس از تأیید خطرساز بودن درختان، حکم نشانه‌گذاری آنها صادر می‌شود. پس از آن کارشناسان اداره کل منابع طبیعی به محل مراجعه کرده و بازدید را انجام می‌دهند. چنانچه مشخص شود این درختان طی 1تا6ماه آینده فرسوده شده و در نتیجه سقوط، حادثه‌ای را برای مردم منطقه و گردشگران می‌آفرینند، سازمان جنگل‌ها پس از بررسی‌های لازم، مجوز نشانه‌گذاری و قطع درختان را صادر می‌کند. به گفته معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی استان مازندران-ساری، کارشناسان راهداری به‌دلیل اینکه این درختان در حریم جنگلی و جاده مواصلاتی چندین روستا قرار داشته و بیم سقوط و خطر جانی برای مردم محلی و گردشگران پیش‌بینی می‌شد، درخواست نشانه‌گذاری درختان کنار جاده را مطرح کردند. کارشناس اولیه پس از حضور در محل، به اشتباه 150اصله درخت را به‌عنوان درختان خطرساز نشانه‌گذاری کرد. به محض اطلاع از تعداد درختان نشانه‌گذاری شده، بلافاصله عملیات متوقف شده و در بازدید نهایی تعدادی از کارشناسان، تعداد درختان خطرآفرین به 9اصله تقلیل پیدا کرد. فتح‌الله غفاری می‌گوید: به اعتقاد کارشناسان اداره منابع طبیعی، هر چه درختان در حاشیه جاده بیشتر و متراکم‌تر باشند، پوششی با نام «تونل سبز» ایجاد کرده و برای هر رهگذر و گردشگری جذاب‌تر می‌شود. ما در پارک‌ها و جاده‌های جنگلی چیزی به نام تونل سبز داریم. از منظر زیباشناسی نیز اگر تعداد درختان و شاخ و برگ‌ها در حاشیه جنگل زیادتر باشد، به همان میزان برای رهگذران و گردشگران بیشتری جذاب‌تر خواهد بود، اما در این مورد خاص، اداره راهداری به‌دلیل مسئولیتی که درقبال جان مردم دارد، بر این اعتقاد است که این درختان خطرساز بوده و باید هر چه سریع‌تر قطع شوند. اداره منابع طبیعی نیز تنها درخواست اداره راهداری را پیگیری کرده و درنهایت 9اصله درخت را با عنوان درختان خطرساز نشانه‌گذاری کرده است. اگر اداره منابع طبیعی به درخواست اداره راهداری توجهی نکند، در آینده باید درقبال هرگونه حادثه و مشکل ناشی از افتادن درختان در جاده‌های این جنگل، پاسخگو باشد.

فروش قانونی درختان
وی ادامه می‌دهد: فروش درختان پس از انجام تأیید نهایی توسط سازمان و صدور پروانه قطع، از طریق انتشار آگهی مزایده در سامانه، انجام شده و مبلغ آن به حساب خزانه واریز می‌شود. چنانچه متقاضی برای خرید درختان وجود نداشته و یا کافی نباشد، مزایده دوباره تجدید شده و در نهایت اصله‌های درخت به‌فروش خواهد رسید. در همین راستا نیز قیمت این 9اصله درخت تعیین شده و در سامانه ثبت خواهد شد. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه، این درختان را خریداری کرده و مبلغ را به حساب خزانه دولتی واریز کنند. بنابراین با وجود چنین قانونی این شبهه که با فروش این درختان پولی به حساب اداره منابع طبیعی و یا سازمان جنگلداری وارد می‌شود، برای همیشه مرتفع خواهد شد. معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی استان مازندران-ساری می‌گوید: فضای مجازی به‌ جای نقد سازنده، گاهی باعث تحریک مردم و تشویش افکارعمومی می‌شود. این در حالی است که تمامی نیروهای اداره منابع طبیعی و جنگلبانی نسبت به تک‌ تک درختان حساس بوده و به هیچ وجه اجازه قطع بی‌دلیل آنها را نمی‌دهند. از طرفی عده‌ای در فضای مجازی این نشانه‌گذاری را زیر پا گذاردن قانون «تنفس جنگل» تعبیر کردند؛ این در حالی است که مطابق بند 3 ماده 38 برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، برداشت درختان جنگلی برای طرح‌های عمرانی در صورت دارا بودن ارزیابی زیست‌محیطی و شناسه (کد) شناسایی با مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بلامانع است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7922/17/615168/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها