اخبار


وزیر بهداشت عنوان کرد
تجویز دارو در ایران ۲ برابر متوسط جهانی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه متوسط تجویز دارو در جهان یک و نیم قلم است، گفت: در ایران دو برابر متوسط جهانی دارو تجویز می‌شود و مرجع ملی پزشکان در تجویز دارو باید «دارونامه» باشد و پزشکان خود را متعهد بدانند که خارج از آن، دارویی تجویز نکنند.به گزارش وبدا، بهرام عین‌اللهی در آیین آغاز مرحله سوم برنامه جامع سلامت و اصالت غذا، افزود: ایران، قدرتمندترین کشور در منطقه بویژه در حوزه غذا و دارو است و در دنیا این موضوع ثابت شده است. در زمان شیوع بیماری کرونا، این قدرت به‌صورت عملی به اثبات رسید.به گفته وی، تحریم‌ها باعث پیشرفت ما شد و توانستیم در زمینه تولید واکسن خودکفا شویم. اکنون واکسن کووید ۱۹ در ۶ مرکز تولید می‌شود و واکسن‌های ایرانی کرونا جزو مؤثرترین واکسن‌ها شناخته شده‌اند. این موضوع قدرت دانشمندان ایرانی را نشان می‌دهد، حتی وقتی که ایران در کواکس سهیم شد تا واکسن دریافت کند، واکسن را بموقع تحویل ندادند.عین‌اللهی، فساد را از خطوط قرمز اصلی و جدی وزارت بهداشت دانست و اظهار داشت: فسادهای مالی در این حوزه به هیچ وجه قابل تحمل نیست و حتماً برخورد خواهیم کرد.
عین اللهی خاطرنشان کرد: اکنون ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور داریم که دو سوم آنها درباره موضوعات درمانی کار می‌کنند و مسائل بنیادین کمتر مورد توجه قرار گرفته است.وی درباره تجویز دارو و نسخه‌نویسی گفت: فرهنگ مصرف دارو، نیاز به اصلاح دارد، برای مثال، متوسط تجویز دارو در نسخه حداکثر باید یک و نیم قلم باشد اما در کشور ما سه قلم است. یعنی در ایران دو برابر متوسط جهانی برای بیماران دارو تجویز می‌شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دارونامه رسمی ایران که در این مراسم از آن رونمایی شد، افزود: پزشکان باید خود را متعهد بدانند که خارج از این دارونامه، دارویی تجویز نکنند.عین‌اللهی با بیان اینکه در همه کشورهای جهان پایبندی و استناد به دارونامه‌ها به دقت رعایت می‌شود، ادامه داد: اما در کشور ما این سختگیری وجود ندارد و برخی از همکاران ما طبق دارونامه عمل نمی‌کنند.همچنین در ادامه این مراسم سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه در دوره جدید بر حوزه غذا، تمرکز داریم، افزود: در دوران گذشته، برنامه‌های زیادی در حوزه دارو با سازمان غذا و دارو داشتیم و تمرکز زیادی بر حوزه غذا نبوده که جای فعالیت و سرمایه‌گذاری زیادی توسط بخش خصوصی و سازمان غذا و دارو دارد.وی با اشاره به رونمایی از اولین دارونامه طب سنتی، گفت: در حوزه گیاهان دارویی چندین سال است که فعالیت داریم به گونه‌ای که سطح زیر کشت گیاهان دارویی چندین برابر افزایش یافته است.

تزریق بیش از ۱۴۹ میلیون و ۹۲۸ هزار واکسن کرونا

گروه اجتماعی/ طبق اعلام وزارت بهداشت، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۳۴۵ دوز رسید.
 بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۷۹۴ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۸۵۱ هزار و ۲۱۴ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۳۳۷ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.
اینها در حالی است که بنا به گفته کارشناسان در دنیا احتمال اینکه تبدیل همه‌گیری کرونا به یک بیماری بومی شده باشیم نزدیک است و واکسن‌های فعلی محافظت قوی در برابر بیماری‌های شدید ناشی از کووید ۱۹ ارائه می‌کنند اما هنوز به رفتار این ویروس اعتباری نیست و در گزارش‌های پیشین روزنامه ایران به این موضوع پرداخته شده که ممکن است تغییراتی در واکسن‌های کرونا نیاز باشد و محققان ایرانی نیز روی این مهم در حال کار کردن هستند.همچنان روند نزولی بستری و مرگ ناشی از کرونا در کشورمان ادامه دارد و بر اساس اعلام وزارت بهداشت، متأسفانه در طول شبانه‌روز منتهی به روز گذشته، پنج بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۳۱۵ نفر رسید و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۳۵ نفر از آنها بستری شدند. در حال حاضر ۵۲۴  نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.در حال حاضر شمار شهرستان‌های در وضعیت قرمز و نارنجی صفر است، اما ۲۵۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد و ۱۹۵ شهرستان نیز در وضعیت آبی است.به گزارش «ایران»، این روزها در حالی مردم از پایان پاندمی کرونا صحبت می‌‌کنندکه بیماری آبله میمون در دنیا خبرساز شده است اما سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: بیماری آبله میمون به همه‌گیری تبدیل نمی‌شود اما هنوز نکات بسیاری در مورد این بیماری ناشناخته است.دکتر «روزاموند لوئیس» کارشناس ارشد بیماری آبله میمون در سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: انتظار نمی‌رود صدها مورد گزارش شده ابتلا به آبله میمون تا به امروز، به یک همه‌گیری دیگر تبدیل شود، هرچند هنوز نکات ناشناخته بسیاری در مورد این بیماری وجود دارد، از جمله اینکه دقیقاً چگونه گسترش پیدا می‌‌کند و آیا توقف ایمن‌سازی جمعی آبله طی چندین دهه قبل، ممکن است به نوعی سرعت انتقال آن را افزایش دهد.

نماینده مجلس:
شناسایی ساختمان‌های ناایمن به‌تنهایی کافی نیست

یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: ارائه لیست ساختمان‌های ناایمن به‌تنهایی کافی نیست، بلکه باید سیاست‌های تشویقی در کنار اقدامات نظارتی اعمال شود تا مالکان ساختمان‌ها برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها گام بردارند.
محمدحسن آصفری درباره درس‌هایی که باید از ریزش ساختمان متروپل در آبادان آموخت، به ایسنا گفت: در موضوع ریزش ساختمان متروپل در آبادان در وهله اول باید سازمان نظام مهندسی و سایر دستگاه‌های نظارتی متولی پاسخگو باشند که چگونه به ساختمانی که بنای آن استحکام ندارد مجوز افزایش طبقات داده شده و مجوز ساخت ۴ طبقه به ۱۰ طبقه تغییر کرده است.
وی تأکید کرد: باید در اولین مرحله با متخلفان برخورد شود تا درسی برای دیگران باشد. نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید در کنار اقدامات دستگاه‌های نظارتی، سیاست‌های تشویقی نظیر تخصیص تسهیلات در نظر گرفته شود تا خود مردم و مالکان ساختمان‌های تجاری و مسکونی به سمت ایمن‌سازی و مستحکم‌سازی ساختمان‌ها حرکت کنند. امروز تنها پاساژ یا ساختمان‌های بلند مرتبه ناایمن در سطح کشور وجود ندارد بلکه حتی خیلی از ساختمان‌های مسکونی که در حاشیه شهرها ساخته شده‌اند، با کوچک‌ترین لرزش یا فشاری فروخواهند ریخت و یک بحران ایجاد می‌کند. آصفری در پایان تأکید کرد: باید به نحوی سیاست‌گذاری در این حوزه صورت گیرد که مالکان ساختمان‌ها ملزم به ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن شده و در عین حال تسهیلات و امکانات لازم نیز در اختیار آنان قرار داده شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7922/22/615172/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها