«ایران» از اقدامات مخرب صهیونیست‌ها و بازی خوردن آژانس گزارش می‌دهد

بازی زیگزاگ گروسی


گروه سیاسی/ رژیم صهیونیستی به عنوان بازیگری مخرب همواره تلاش داشته با تأثیر‌گذاری بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سناریوهای ضدایرانی و سیاسی خود را پیگیری کند. یک‌بار با عنوان تورقوزآباد، یک‌بار با نام شیان و بار دیگر با نام آباده، ایران را متهم به فعالیت‌های مشکوک کرده است. اما صهیونیست‌ها هیچ‌گاه نتوانسته‌اند ادعاهای خود را با اسناد معتبر اثبات کنند. به همین دلیل تلاش آنها معطوف به باز نگه‌داشتن پرونده ادعاهای سیاسی موهوم علیه ایران به موازات وقفه ایجاد شده در مذاکرات بوده و همچنین سعی کردند تا این حواشی را تا زمان جلسه شورای حکام پیش ببرند. حضور هیأت صهیونیستی در طول مذاکرات در وین و مذاکره با مدیرکل آژانس، سخنان اخیر رافائل گروسی و همچنین گزارش مغرضانه آژانس نیز این مسأله را ثابت می‌کند که این نهاد به اصطلاح حقوقی و فنی نتوانسته از حاشیه‌سازی‌های سیاسی در امان بماند. طنز ماجرا آنجاست که رژیم «بحران‌زی» صهیونیستی که خود اساساً به عضویت این نهاد درنیامده و بدون هیچ‌گونه نظارتی به ساخت و تولید سلاح هسته‌ای مبادرت ورزیده است، کشوری را به مخفی کاری متهم می‌کند که سال‌ها تحت بی‌سابقه‌ترین نظارت‌های آژانس قرارداشته و پرونده معروف به مطالعات ادعایی (PMD) در آن بسته شده است.
نمایش جدید بنت
در آخرین مورد نیز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران اسنادی محرمانه را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «ربوده» و از آنها برای «دور زدن» تحقیقات این نهاد بین‌المللی روی برنامه هسته‌ای ایران استفاده کرده است! شبکه ۲۴ رژیم صهیونیستی در گزارشی در این‌باره نوشت: «بنت با قرار دادن یک آدرس اینترنتی گوگل درایو در متن پیام توئیتری خود مدعی شد اسناد موجود در این آدرس اتهامات علیه ایران مبنی بر جاسوسی آن از آژانس را برای «دور زدن تحقیقات هسته‌ای» اثبات می‌کند.» این درحالی است که فایل‌های منتشر شده اساساً چنین مسأله‌ای را اثبات نمی‌کند که شاید این اتفاق به عدم توانایی مقامات صهیونیست در ادراک زبان فارسی بازگردد!
همچنین این شبکه آورده است: «طبق ادعای وال استریت ژورنال، مقامات ایران به اسناد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی پیدا کرده و آنها را بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ میان مقامات ارشدش که در برنامه هسته‌ای آن نقش داشته‌اند، منتشر کرده است. از این‌رو، آنها ظاهراً [با استفاده از این اسناد] قادر بوده‌اند روایت‌های دروغین آماده کنند، اطلاعات را تحریف کنند و بدانند بازرسان آژانس چه چیزی را می‌دانستند و از چه چیزی باخبر نبودند. آن موقع، بیش از ۱۵ سال پیش، آژانس در حال تحقیق روی این بود که آیا ایران از برنامه هسته‌ای‌اش برای تولید سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند یا نه.»
اما رژیم صهیونیستی در حالی تلاش دارد با اسناد ادعایی مربوط به چند دهه قبل ایران را متهم به اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود ‌کند که بارها با تحقیقات کامل آژانس این پرونده علیه ایران به بایگانی رفته و به دنیا ثابت شده که ایران هیچگاه در پی ساخت و تولید سلاح هسته‌ای نبوده است.
تکاپوی تل‌آویو علیه تهران
تنها چند روز به نشست آژانس باقی مانده و تحرکات صهیونیست‌ها بسیار بالا گرفته است. یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز دیروز در گفت‌و‌گو با رادیو اسرائیل با طرح درخواست‌ها و ادعاهای تکراری در خصوص توافق هسته‌ای ایران گفت: این یک توافق خوب نیست و اگر امضا نشود، اتفاق بدی نخواهد افتاد. ایال هولاتا مشاور امنیتی رژیم صهیونیستی نیز قصد دارد این هفته در رأس هیأتی به امریکا سفر کند تا در نشست گروه مشترک امریکا و اسرائیل در مورد ایران شرکت کند. انتظار می‌رود مقاماتی از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، موساد و ارتش این رژیم در این سفر وی را همراهی کنند.
روزنامه جروزالم پست در این خصوص نوشت که آنها در دیدار با مقامات امریکایی در خصوص نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) گفت‌وگو و تلاش خواهند کرد تا واشنگتن را به محکوم کردن ایران در این نشست متقاعد کنند.
گزارش جهت‌دار آژانس
این فعال شدن صهیونیست‌ها به خوبی پرده از گزارش مغرضانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برمی‌دارد. این نهاد مدعی شده ایران توضیح معتبری درباره یافته شدن ذرات اورانیوم در سه سایت ادعایی، ارائه نکرده است. همچنین سخنان پیش‌تر رافائل گروسی بخوبی گویای آن است که توطئه‌ای جدی برای جلوگیری از دستیابی توافقی مثبت در جریان است. وی با صحبت‌هایی که به وضوح در پازل صهیونیست‌ها قرار می‌گیرد گفته بود: «تصور اینکه توافق برای احیای برجام اجرا شود، در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز پاسخ‌های رضایت‌بخشی در زمینه این موضوعات دریافت نکرده، دشوار است.» این سخنان گویای آن است که آژانس در دام مخدوش شدن فرصت همکاری خود با تهران افتاده است؛ به طوری که گویا با آگاهی در دامی می‌افتد که مخالفان روابط سازنده ایران و آژانس طراحی کرده‌اند.
واکنش به گزارش غیرمنصفانه
در همین زمینه محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی ایران در محل سازمان‌های بین‌المللی در وین در پی انتشار دو گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران به‌رغم اینکه از همان ابتدا معتقد بود طرح ادعاهای مطروحه علیه کشورمان بر‌اساس اطلاعات ساختگی است که توسط رژیم صهیونیستی و کشورهای معاند در اختیار آژانس قرار گرفته است، برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات مطرح شده از طریق اعلام آمادگی برای تعامل مستدل و فنی با آژانس تلاش کرد تا ضمن توافق با آژانس برای وارد شدن به یک روند مذاکراتی، با هدف حل و فصل نهایی این ادعاها، با شرکت در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسئولین ذیربط آژانس طی دو ماه گذشته، توضیحات و مستندات فنی لازم را در خصوص ادعاهای مطروحه  در اختیار آژانس قرار دهد.»
سرپرست نمایندگی ایران در وین افزود: «گزارش مدیرکل آژانس منعکس کننده همکاری‌های گسترده ایران با آژانس نیست. جمع‌بندی گزارش عیناً همان مطالبی است که مدیرکل حتی پیش از پایان مراحل پیش‌بینی شده در بیانیه مشترک، در پارلمان اروپا قبل از برگزاری دور سوم مذاکرات فنی ارائه کرد. این گزارش متأسفانه با کنار گذاشتن استدلالات مبسوط، مستدل و فنی مطرح شده از سوی طرف ایرانی و نامعتبر خواندن غیر منصفانه آنها، همچنان بر مفروضات از پیش تعیین شده آژانس تکیه کرده و بر این اساس جمع‌بندی یکطرفه خود را ارائه می‌دهد.» وی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران این رویکرد را غیرسازنده و مخرب نسبت به روابط و همکاری‌های جاری و نزدیک ایران و آژانس ارزیابی کرده و معتقد است آژانس باید متوجه عواقب مخرب انتشار چنین گزارش‌های یک سویه‌ای که می‌تواند بهانه لازم را به دست مخالفین روابط ایران و آژانس و مخالفین قسم خورده احیای برجام بدهد، باشد.»
 امریکا به دنبال تحمیل شرایط اضافی
توالی این رخدادها با خواسته‌های فرابرجامی ایالات متحده شواهد را بر همکاری رژیم صهیونیستی با امریکا برای امتیازگیری غیرقانونی از ایران بیشتر می‌کند. درحالی که علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان در ادامه رایزنی‌های اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی، دیروز عازم اسلو پایتخت نروژ شده تا گفت‌وگوهای جدی و سازنده پیرامون موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را پیگیری کند، لاوروف نیز از زیاده خواهی‌های امریکا در مذاکرات رفع تحریم انتقاد کرده است. وزیر امور خارجه روسیه، بعدازظهر سه‌شنبه، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بحرینی خود از تلاش امریکا برای تحمیل شرایط جدید به توافق هسته‌ای گفت. پایگاه خبری شبکه روسی «پیتر» با پوشش این کنفرانس به نقل از لاوروف نوشت که «امریکا در حال مذاکره درباره شرایط جدیدی است که این شرایط از احیای برجام جلوگیری می‌کند.»  با وجود این شواهد باید منتظر ماند و دید آیا آژانس بر اقدامات مخرب خود اصرار خواهد کرد یا به ریل همکاری‌های اولیه با ایران بازخواهد گشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7922/2/615190/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها