در نشست «دیپلماسی اقتصادی و کشاورزی فراسرزمینی» مطرح شد

کشاورزی فراسرزمینی، راه تعامل با کشورهای همسایه



نشست کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تبریز با عنوان متولی اقتصاد بخش خصوصی با موضوع «دیپلماسی اقتصادی و کشاورزی فراسرزمینی» و بر اساس برنامه‌ای مشترک با انجمن کشت فراسرزمینی ایران برگزار شد.
به گزارش ایرنا، اکبر فتحی، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در این نشست با بیان اینکه کشت فراسرزمینی با واردات محصول از کشورهای دیگر متفاوت است، افزود: برخی ممالک استعداد بالقوه برای تولید محصولات کشاورزی دارند اما دانش و ابزارهای لازم برای تولید ندارند که می‌توانیم با شناسایی ظرفیت این کشورها برای تولید محصول مورد نیاز خود استفاده کنیم. وی با اشاره به اینکه کشت فراسرزمینی با برنامه‌ریزی‌های سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با تفاهم با کشور گرجستان در تولید محصول ذرت اجرا شده و نتایج خوبی به دست آمده است، خاطرنشان کرد: هر سال به طور میانگین حدود ۱۴ میلیون تن نهاده‌های دامی به داخل کشور وارد می‌شود که اگر بتوان این نیاز را از طریق کشورهای مجاور و به‌صورت کشت فراسرزمینی تأمین کرد، از لحاظ اقتصادی خیلی به صرفه خواهد بود.
قاسم قویدل، رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت ویژه آب در جوامع امروزی گفت: کشور ما در گذشته از نظر منابع آبی بسیار غنی بود اما بتدریج آب‌های زیرزمینی و ذخایر آبی ما در حال کم شدن هستند و این امر اهمیت کشت فراسرزمینی را بیش از پیش نمایان می‌سازد. وی در این جلسه که با محوریت بررسی ظرفیت‌های کشور ارمنستان در زمینه کشت فراسرزمینی برگزار شد، افزود: برای پیشبرد موضوع کشت فراسرزمینی نیازمند برنامه‌ای جدی و اصولی هستیم که طی جلسات متعددی شنونده نقطه نظرات سفیران کشورهای همجوار و کارشناسان این حوزه خواهیم بود. سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نیز در ارتباطی وبیناری (از طریق فضای وب) با این جلسه با بیان اینکه کشورهای همسایه ظرفیت بسیار خوب و بزرگی برای انجام تبادلات مختلف تجاری دارند، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور تأکید کرده‌اند تا ما برنامه‌ریزی خوب و جدی برای برقراری ارتباط با تمامی کشورهای همسایه داشته‌ باشیم.
عباس بدخشان ظهوری، با تأکید بر اینکه منافع ملی کشور باید در ارتباط با کشورهای همسایه مدنظر قرار گیرد، گفت: منافع ملی به ما حکم می‌کند که از هر روزنه و ظرفیتی برای ارتباط‌گیری با همسایگان بخصوص در مواقعی که سایر کشورها رفتارهای ناجوانمردانه‌ای در قبال ما انجام می‌دهند، استفاده کنیم. سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با بیان اینکه جاذبه ارمنستان تنها در خود این کشور خلاصه نشده و ارمنستان یک پل ارتباطی بسیار خوب بین جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اوراسیا و اتحادیه اروپا است، تأکید کرد: با توجه به اینکه ارمنستان دارای تعرفه‌های ترجیحی با مجموعه کشورهای اتحادیه اروپا است، ما می‌توانیم از این ظرفیت برای صادرات کالاهای خود استفاده کنیم که این کار در حال حاضر انجام می‌شود اما عدد پایینی است و باید برای ارتقای این عدد اقداماتی از سوی استان‌های هم‌جوار با ارمنستان انجام شود. وی بیان کرد: حلقه مفقوده ما در بسیاری از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، عدم شناخت از وضعیت و اطلاعات موجود است و ما می‌توانیم آمار و اطلاعات دقیقی از وضع موجود تا رسیدن به وضع مطلوب را تهیه کرده و در اختیار افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه قرار دهیم تا آنها با آگاهی پای به این عرصه بگذارند. بدخشان ظهوری تأکید کرد: ما باید تمامی موانع دست‌وپاگیر موجود در حوزه‌های مختلف از جمله گمرک و جهاد کشاورزی را اصلاح یا رفع کنیم؛ چراکه هرچه بتوانیم در تجارت با کشورهای همسایه روان‌تر و ساده‌تر و با رعایت منافع ملی عمل کنیم و طرف مقابل نیز این یقین را داشته باشد که از این تبادل تجاری سود خواهد برد، می‌توانیم گام‌های روبه جلویی برداریم.
وی در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان نیز گفت: ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی زیادی در ارمنستان وجود دارد و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با استفاده از توانایی‌های علمی و تخصصی خود به طرف ارمنستانی نشان دهند که می‌توانند سطح کیفیت کشاورزی و سایر واحدهای این کشور را بالا ببرند و از این طریق می‌توان صادرات دانش و تولید و همکاری مشترک نیز بین دو کشور شکل داد.
وی با تاکید بر اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت محصولات ارگانیک کشورمان خاطرنشان کرد: محصولات ارگانیک می‌توانند به‌عنوان یکی از برندهای اصلی ایران مطرح شوند چراکه ما در تمامی بخش‌ها در حوزه ارگانیک حرفی برای گفتن داریم اما ارمنستان به شدت از نظر علمی عقب بوده و نیازمند این دانش است و با توجه به این‌که کشورهای اروپایی پول زیادی بابت خرید محصولات ارگانیک پرداخت می‌کنند، ما در این عرصه حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و می‌توانیم از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7927/9/615761/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها