نماگرهای معاملات هفتگی نشان می‌دهد

فروشندگان حقیقی کمترشدند


در این هفته سه گروه خدمات رفاهی،حمل و نقل ریلی و سیمان،گچ و آهک، بیشترین افزایش ارزش را به خود اختصاص دادند

گروه اقتصادی/ با رشد 0.36درصدی شاخص کل بازار سهام(بورس و فرابورس) در روز چهارشنبه، مجموع کاهش هفتگی این نماگر به عدد1.42درصد (1.41دربورس و 1.29درفرابورس) رسید تا بازار برای دومین هفته متوالی کارخود را با کاهش شاخص‌ها به پایان برساند. خروج یک هزارو 719میلیارد تومانی پول حقیقی درکنار کاهش 12درصدی میانگین ارزش معاملات خرد و کاهش 22درصدی میانگین حجم کل معاملات در هفته از جمله آمارهایی بودند که نشان می‌داد بازار سهام در این روزها انتخاب اول سرمایه‌گذاران نیست و افزایش فعالیت‌ها در سایر بازارهای موازی، روی رونق این بازار تأثیر‌گذار بوده است.
کاهش قابل توجه فروشندگان حقیقی
بازار سهام درطول دوهفته گذشته و با شروع یک روند اصلاحی ، شاهد کاهش تعداد کدهای حقیقی در طرف تقاضا بوده است. این موضوع در چهارشنبه نیز ادامه یافت و در این روز درحدود 154هزارو 701کد حقیقی به‌عنوان متقاضی سهم (خریدار) به ثبت رسیدند که این رقم کمترین رکورد را از ابتدای سال‌جاری نشان می‌دهد. این رویه که در دیگر نماگرهای بازار مانند ارزش معاملات خرد و روند خالص ورود و خروج حقیقی‌ها به بازار نیز نمود یافته؛ وقتی که با تعداد فروشنده‌های حقیقی مقایسه شود نشان می‌دهد که افراد درحال کوچ از این بازار بوده‌اند. آمارهای فروش حقیقی‌ها اما در روزچهارشنبه با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شد که این موضوع می‌تواند به‌عنوان یک نکته مثبت برای معاملات در روزهای آتی شناخته شود. به نظر می‌رسد کدهای حقیقی برای فروش سهام در قیمت‌های کنونی مردد هستند و بر تعداد افرادی که برای سهامشان قیمت‌های بالاتری را متصور می‌شوند افزوده شده است.
ترازمثبت ورود پول به صندوق‌ها
درحالی که در طول یک ماه گذشته سهامداران حقیقی همچنان از معاملات سهام رویگردان بودند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت توانستند بخشی از سرمایه‌های خارج شده از جریان معاملات سهام را به خود اختصاص دهند. آمارها نشان می‌دهد از ابتدای خردادماه درمجموع 793میلیارد تومان از طرف حقیقی‌ها به صندوق‌های درآمد ثابت وارد شده است.
باید توجه داشت که در همین بازه درحدود 5هزارو 300میلیاردتومان خروج سرمایه حقیقی از بازار داشته‌ایم که با این حساب صندوق‌های درآمد ثابت درمجموع درحدود 15درصد از این پول‌ها را جذب کرده‌اند که با فعل و انفعالات در سایر بازارها همچون بازار مسکن، طلا و ارز نشان می‌دهد که پول‌های خارج شده میل به این بازارها داشته‌اند.
ترین‌های هفته
در هفته‌ای که گذشت، سه صنعت تجهیزات مخابراتی با 12درصد، نساجی با 10درصد و لاستیک و پلاستیک با 7.3درصد بیشترین کاهش ارزش را به خود اختصاص دادند. همچنین خدمات رفاهی با 12درصد، حمل‌ونقل ریلی با 9درصد وسیمان، گچ و آهک با 3درصد، بیشترین افزایش ارزش را در میان گروه‌های بورسی به خود اختصاص دادند. بیشترین میانگین حجم معاملات به نمادهای شستا، خساپا و خودرو تعلق گرفت و نمادهای فغدیر، خگسترو شپنا بیشترین میانگین ارزش معاملات را به ثبت رساندند. بیشترین بازده مثبت به نمادهای کایزد، بفجر و خزر بود و نمادهای انرژی1، میهن و وآذر بیشترین بازدهی منفی را به خود اختصاص دادند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7927/10/615765/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها