نرخ بازدهی صنعت سرب و روی به دو دلیل در اردیبهشت ماه افت کرد

صنعت سرب و روی برای معامله‌گران بورسی جذاب‌تر می‌شود


گروه اقتصادی/ دبیر هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، اعلام کرده که کاهش نرخ بازدهی صنعت سرب و روی در یک ماه اخیر به دلیل تعیین عوارض صادراتی و افزایش 60 درصدی قیمت اسید سولفوریک بوده است.
«سیروس میانجی» درگفت‌وگو با «ایران» اذعان داشت که خوشبختانه عوارض صادراتی بر محصولات معدنی، فلزی و پتروشیمی لغو شده که این امر تأثیر مثبت خود را برافزایش نرخ بازدهی صنعت سرب و روی در بازار سرمایه خواهد داشت.
به گفته وی، با افزایش نزدیک به 60 درصدی قیمت اسید سولفوریک به عنوان یکی ازعناصراصلی و تأثیرگذاردر تولید شمش سرب و روی، قیمت تمام شده این محصول به‌شدت افزایش یافت، هرچند که انجمن صنایع و معادن سرب و روی به دنبال متعادل‌سازی قیمت این محصول است.
بیستم فروردین‌ماه امسال وزارت صنعت بخشنامه عوارض صادراتی بر محصولات معدنی، فلزی و پتروشیمی را صادر کرد که بر این اساس، صادرات خام و نیمه خام محصولات، معدنی، فولادی و پتروشیمی مشمول مالیات و عوارض صادراتی شد.
هرچند که ابتدای هفته جاری، گمرک جمهوری اسلامی ایران، لغوعوارض صادراتی را به واحدهای ستادی و گمرکات اجرایی ابلاغ کرد.
دبیر هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، با بیان اینکه فلزات رنگی نقشی تعیین‌کننده‌ در اقتصاد جهانی دارند، تصریح کرد که نقش فلزات رنگی در اقتصاد جهانی هرروز پر رنگتر شده و به همین دلیل با افزایش ارزش دارایی‌ها، صنعت سرب و روی برای معامله گران بورسی جذابتر می‌شود.
وی، پیش‌بینی کرد که با توجه به جنگ اوکراین و روسیه و تعطیل شدن یک‌سری از معادن، فلزات رنگی از جمله سرب و روی با افزایش قیمت جهانی مواجه شوند و افزود که با افزایش قیمت جهانی فلزات رنگی، قیمت داخلی این فلزات نیزافزایش یافته و این افزایش قیمت بر وضعیت این صنعت در بورس هم تأثیری مستقیم دارد.
میانجی، تصریح کرد که اکثر کارخانه های داخلی سرب و روی به تکنولوژی روز دنیا مجهز بوده و دانش فنی بومی شده ایران را در اختیار دارند، زیرا صنعت روی و سرب، صنعت پربازدهی بوده و یکی از مزایای این صنعت این است که همه عناصر آن بجز معدن انگوران در دست بخش خصوصی است.
وی، درمورد جلوگیری از تأثیرات منفی قطعی برق بر روند تولید و افت بازدهی صنعت سرب و روی در بورس هم گفت که قطعی برق روی روند تولید این صنعت تأثیر منفی دارد، اما طبق توافق به عمل آمده با شرکت برق زنجان، در زمان اوج مصرف برق، برخی از سیستم‌های پر مصرف از مدار خارج خواهند شد و شب‌ها با افت مصرف، سیستم‌ها دوباره به مداربازمی گردند.
گفته می‌شود که نرخ بازدهی صنعت سرب و روی در اردیبهشت ماه سال‌ جاری 49 صدم درصد بوده و نسبتp/e آن هم حدود 6.68 است.
صنعت سرب و روی به دلیل بهره‌مندی از یارانه برق و انرژی و استفاده از منابع معدنی ارزان قیمت، حاشیه سود خوبی دارد، اما متأسفانه نسبت پرداخت سود آن حدود 30 درصد بوده که عدد پایینی است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7927/10/615766/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها