سرپرست شهرداری آبادان از تعطیلی دو پارکینگ طبقاتی تا زمان ایمن سازی خبر داد

تعطیلی ساختمان های ناامن آبادان


ایران زمین - حادثه متروپل هشداری به مدیران شهری است تا نسبت به وضعیت ایمنی ساختمان‌ها و مراکز تجاری و عمومی ارزیابی‌های دقیق انجام دهند. شمار ساختمان‌های بزرگ و پر رفت و آمد در شهر آبادان که به‌دلیل بی‌توجهی به ضوابط ایمنی مستعد وقوع حوادثی همچون متروپل هستند کم نیست. علاوه بر متروپل برخی دیگر از ساختمان‌هایی که توسط هلدینگ عبدالباقی ساخته شده است در فهرست ساختمان های نا امن آبادان هستند. محمدرضا متور سرپرست شهرداری آبادان که پس از دستگیری شهردار سابق سکان مدیریت شهری را به‌دست گرفته است روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: ۲ پارکینگ‌ طبقاتی در پاساژهای الماس جنوب و سیتی سنتر این شهر برای بررسی فنی و استحکام بنا و سازه تعطیل شدند.
پارکینگ طبقاتی الماس جنوب آبادان که شهردار از تعطیلی آن خبر می‌دهد، یکی دیگر از سازه‌های عبدالباقی است که سال 1394 افتتاح شد. شهردار آبادان با اشاره به تشکیل کارگروهی از سوی شهرداری و نظام مهندسی آبادان برای بررسی و ارزیابی استحکام بناها و برج‌های بلند مرتبه در این شهر افزود:در اولین اقدام پارکینگ طبقاتی دو پاساژ تا اطلاع بعدی تعطیل و پس از بررسی فنی و تأیید استحکام سازه بازگشایی خواهد شد. وی به بررسی فنی سایر مجتمع‌های مسکونی از جمله برج وزرا (یکی دیگر از ساختمان های گروه عبدالباقی) در آبادان اشاره کرد و اظهار داشت: استحکام سازه، خاک و بنای ساختمان‌های بلند مرتبه و دو پارکینگ طبقاتی همچنین پاساژهای شهر آبادان توسط کارگروه مذکور مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
مجتمع تجاری سیتی سنتر آبادان ۱۲۰ واحد تجاری را در خود جای داده است و مجتمع تجاری الماس جنوب آبادان ۲ طبقه تجاری با بیش از ۱۰۰ واحد تجاری و پنج طبقه پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۴۸۰ دستگاه خودرو دارد. وی در خصوص بسته شدن پل کابلی امام رضا(ع) آبادان اظهار داشت: پل کابلی امام رضا(ع) آبادان که خیابان‌های طیب و بهمن را به هم وصل می‌کند به منظور انجام بازدید فنی دوره‌ای تا اطلاع ثانوی روی خودروها بسته است.
سرپرست شهرداری آبادان افزود:مسیر جایگزین برای تردد خودروها در نظر گرفته شده است و پل پس از تأیید فنی بازگشایی خواهد شد. پل کابلی امام رضا(ع) اسفند ۱۳۹۱ در مدت ۱۴ ماه با ۵۰ میلیارد ریال اعتبار ساخته شد. این پل با سازه‌ای از تیرآهن، ورق و بتن با ۲۰۰ متر طول، ۲۸ متر ارتفاع و ۱۷ متر پهنا ساخته شده است.
این پل نخستین پل روگذر آبادان است که خیابان‌های طیب و بهمن را به هم وصل می‌کند و از بار ترافیکی میدان ابوالحسن می‌کاهد.
وضعیت فاجعه بار سیتی سنتر «مهزیار»
اما شمار ساختمان‌های ناایمن آبادان، به همین سازه‌ها محدود نمی‌شود. رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز که در آخرین جلسه شورای شهر آبادان حضور یافته بود در گزارشی به اعضای شورای اسلامی این کلانشهر با بیان اینکه سیتی سنتر مهزیار و بسیاری از بیمارستان‌های اهواز وضعیت بسیار حادتری نسبت به ساختمان متروپل دارند، گفت: وضعیت کنونی سیتی سنتر مهزیار اهواز فاجعه است؛ اگر پارکینگ سیتی سنتر مهزیار پایین بیاید ۲ هزار کشته خواهیم داشت.
ابراهیم قنبری با اشاره به وضعیت ایمنی ساختمان‌های اهواز بیان کرد: سازمان آتش‌نشانی اهواز ۴۰۹ مورد ساختمان شامل پاساژها، سیتی سنترها، پارکینگ‌ها، جایگاه‌های سوخت، خوابگاه‌های دانشجویی، سینماها، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های ۱۰ طبقه و بالاتر را در شهر اهواز ناایمن و حاد شناسایی کرده و اخطاریه‌ها صادر شده است.
وی افزود: یک هزار و ۲۵۰ ساختمان شامل قهوه‌خانه‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها، هتل‌ها، بانک‌ها، شهرک‌های صنعتی، بافت فرسوده و مسکونی با نا ایمنی متوسط و ۴۴۶ مورد ساختمان شامل مدارس، مهدکودک‌ها، خانه‌های بازی، منازل ویلایی و دو طبقه‌ فرسوده با نا ایمنی ضعیف در اهواز وجود دارد.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز ادامه داد: سیتی سنتر مهزیار، پاساژ فردوسی در خیابان ۲۴ متری، سیتی سنتر خلیج فارس، پاساژ کارون، بیمارستان رازی، بیمارستان امیرکبیر، بیمارستان سلامت، پارکینگ طبقاتی مهزیار، پاساژ علی یاری در امام شرقی و فرهنگسرای سینما در زویه از جمله مکان‌های ناایمن با وضعیت نیمه‌حاد در اهواز هستند که برای برخی از این مجتمع‌ها چند بار اخطاریه صادر شده است.
قنبری با انتقاد از جمع‌آوری تجهیزات اطفای حریق در دستگاه‌های اداری و شرکت‌های مستقر در اهواز افزود: با توجه به زمانبر بودن اعلام مأموریت به آتش‌نشانان تا رسیدن به محل وقوع حادثه، جمع‌آوری تجهیزات آتش‌نشانی از ادارات و شرکت‌ها خطرناک است که باید این اماکن یا ایستگاه‌های آتش‌نشانی نزدیک به این ساختمان‌ها تجهیز شوند.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز تصریح کرد: تنها یکی دو بیمارستان و یکی دو هتل در اهواز تأییدیه ایمنی از سازمان آتش‌نشانی را دارند.
وی بیان کرد: بخشی از مراجعه نکردن برای دریافت تأییدیه ایمنی مربوط به هزینه‌ها است؛ به طور مثال بیمارستان گلستان که بیش از ۴۰ سال قدمت دارد، نمی‌تواند سیستم(رایزر) خشک یا‌ تر، یا اعلام حریق به کار بگیرد.قنبری افزود: در حال حاضر مشاهده می‌شود که ساختمان‌های پنج شش طبقه پروانه مسکونی اداری دریافت می‌کنند اما به محض اینکه منطقه رشد پیدا می‌کند ساختمان را به تجاری تبدیل وضعیت می‌کنند در حالی که یک ساختمان تجاری شش طبقه باید دو راه خروجی داشته باشد. در ماده ۱۰۰ از این افراد پول گرفته  و این کار انجام می‌شود اما دردسرش برای سازمان آتش‌نشانی می‌ماند.

نیم نگاه

سازمان آتش‌نشانی اهواز ۴۰۹ مورد ساختمان شامل پاساژها، سیتی سنترها، پارکینگ‌ها، جایگاه‌های سوخت، خوابگاه‌های دانشجویی، سینماها، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های ۱۰ طبقه و بالاتر را در شهر اهواز ناایمن و حاد شناسایی کرده و اخطاریه‌ها صادر شده است


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7927/16/615785/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها