سهم همگان در تولید و تثبیت امنیت و آرامش


سردار حسین رحیمی
 رئیس‌پلیس پایتخت
بی‌تردید عوامل مختلفی باید وجود داشته باشند، تا یک فرد به راه راست هدایت شود؛ یا اینکه به یک عنصر هنجارشکن و قانون‌گریز تبدیل شود، از این‌رو از عوامل ژنتیکی گرفته تا عوامل محیطی، تربیتی، فرهنگی و... همه و همه تأثیر مستقیمی بر تربیت یک فرد دارند.
باید اذعان داشت؛ برای اینکه جامعه‌ای فاضله با کمترین ناهنجاری را داشته باشیم؛ تک تک افراد جامعه در این خصوص مسئول هستند و هر کسی باید سهم و قدر خود را به نحو مطلوب و بایسته انجام دهد؛ همه افراد در قبال جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند؛ مسئول هستند و لازم است که مسئولیت خود را بدرستی به انجام برسانند؛ از این‌رو بی‌تفاوت بودن و گذشتن از کنار اتفاقات پیرامونی، به منزله پاک کردن صورت مسأله و نادیده گرفتن حقایق و واقعیاتی است که به طور حتم نتایج و عواقب آن به سوی همان فرد و جامعه برخواهد گشت؛ چنانکه مولوی می‌گوید: «این جهان کوه است و فعل ما ندا - سوی ما آید نداها را صدا.»
عبور غیرمسئولانه از کنار اتفاقات و ناهنجاری‌های پیرامون باعث خواهد شد که روز به روز بر تعدد و تکثر ناهنجاری‌ها افزوده شده و از سوی دیگر قبح جرایم و کج‌روی‌ها شکسته شود و همچنین ارزش‌ها و خوبی‌ها جای خود را به ضد ارزش‌ها و بدی‌ها و زشتی‌ها دهند؛ مسائل اجتماعی به آرامی و آهسته آهسته دچار تغییر و تحول می‌شوند؛ از این‌رو باید گفت که بی‌تفاوت بودن نسبت به ناهنجاری‌ها و جرایمی که در محله و کوی و برزن ما اتفاق می‌افتد، به نوعی تأیید آن تخلف و ناهنجاری است؛ بنابراین حتی اعلام انزجار و برائت از این حوادث ناگوار و ناخوشایند و عدم حمایت و جانبداری از هنجارشکنان، می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای در مقابله با این مسائل داشته باشد. به طور حتم وجود مسجد، محیط‌های ورزشی و تفریحی سالم،  مراکز فرهنگی و همچنین مسائل اقتصادی، اجتماعی و... تأثیر مستقیمی بر عدم بروز و ظهور جرم و ناهنجاری دارند؛ بنابراین همه بخش‌های یک جامعه باید خود را به طور جد مسئول و موظف به انجام صحیح مأموریت‌های ذاتی شان بدانند تا پازل مورد نظر به طور صحیح و مناسب تدوین شود. اگر بخشی از سازمان‌ها و نهاد‌های مربوطه کار خود را بدرستی انجام ندهند، اجزا و ارکان این پازل در جای مناسب قرار نمی‌گیرد و نتیجه مطلوبی هم عاید نمی‌شود.
نباید فراموش کرد که ناهنجاری‌های اجتماعی یک شبه و قارچ‌گونه سر از خاک بیرون نیاورده‌اند؛ بلکه دلایل و عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند تا چنین مشکلات و جرایمی به مرور زمان و آرام آرام به وجود آیند؛ از این‌رو جدای از مسائل سلبی و قهری که در برخی موارد لازم و ضروری است  به آن توسل جست، اما موضوعات ایجابی هم بسیار موثر بوده و سهم بسزایی در کنترل ناهنجاری دارند که باید به طور جد در دستور کار قرار گیرد.  اگر در این حوزه بخوبی و درستی اقدامات لازم انجام شود، دیگر شاهد رشد بی‌رویه قانون گریزی و هنجارشکنی و... نخواهیم بود؛ همچنان که امام راحل قریب به این مضمون می‌فرمودند: که اگر مساجد پر شوند و اقبال و توجه به ارزش‌ها باشد، زندان‌ها خالی خواهند شد؛ با توجه به دیدگاه جذب اکثریت باید تلاش کنیم که بستر لازم برای کشیده شدن افراد جامعه به راه صواب و درست فراهم شده و از هنجارشکنی و... رویگردان شوند.
امروز پلیس نیز به‌دنبال اقدامات ایجابی، طرح‌های مختلفی را برای فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی جامعه انجام می‌دهد و در مقابل با اقتدار با کسانی که بر کج‌روی‌ها و قانون‌شکنی‌ها و برهم زدن امنیت و آرامش جامعه اصرار می‌ورزند؛ برخورد خواهد کرد و اجازه نخواهد داد کسی خدشه‌ای بر امنیت و آرامش و آسایش خاطر مردم وارد کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7927/19/615802/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها