سیر بیماری های جهانی؛ از طاعون تا کرونا

سوپ هم غذاست!


فاطمه سادات رضوی علوی
طاعون سیاه
از سال 1334 میلادی یک فرد مجهول‌الهویه در هوبی چین با خوردن سوپ موش (یا شاید هم مرگ موش یا سایر مشتقات موش) باعث همه‌گیری طاعون سیاه در اروپا، آسیا و آفریقا شد. شاید فکر کنید که امریکا به‌دلیل بهداشت بالا از این بیماری مصون مانده بود اما امریکا آن زمان آدمش کجا بود که بیماری‌اش باشد! این بیماری چیزی حدود 75 تا 200 میلیون کشته برجای گذاشت و بین 30 تا 60 درصد چشم آبی‌های اروپایی را تلف کرد. آن زمان چون هنوز قهوه‌ای برای خودش جزو رنگ‌ها محسوب می شد و چشم رنگی معنا نداشت چشم کسی نمی‌توانست توئیت بزند و گریه کند که چرا طاعون دارد جان چشم آبی‌های مو بور را می‌گیرد و ننگ بر شما چشم تنگ‌های همه چی خور! البته آن زمان اینترنت هم نبود و اگر فعالان مدنی می خواستند با دود پیام اعتراضی‌شان نسبت به مرگ و میر اروپایی‌ها را برسانند، آلودگی هوا موجب شیوع گسترده آسم در جهان می شد.
 
آنفلوانزای اسپانیایی
بعد از اینکه هیچ چینی خوردن هیچ جانور عجیب‌الخلقه‌ای را گردن نگرفت، اسپانیایی‌ها گفتند اصلاً تقصیر ما بود خب بعدش؟! نمی‌خواید فکری برای درمانش کنید! بهداشت جهانی هم خوشحال شد و اسمش را گذاشت آنفلوانزای اسپانیایی. وقتی اسپانیایی‌ها دوباره گفتند: خب بعدش؟ نیم میلیارد نفر درگیر بیماری‌اند، نمی‌خواید کاری کنید؟ بهداشت جهانی که دید کاری نمی‌تواند بکند اجازه داد مردم راحت بمیرند و نه در مردنشان دخالتی کرد و نه قضاوتی! با آنفلوانزای اسپانیایی بین 20 تا 50 میلیون نفر مردند و از سال 1918 تا 1920 باقی جان نباختگان تلاش کردند زنده بمانند.
 
ویروس اچ آی وی
آغاز این بیماری از کنگو بود اما چون ویروس
ده سالی دوره نهفته داشت و تا می‌خواست شیوع پیدا کند احتمال داشت با ویروسی دیگر جهش پیدا کند و یا توی سایه بیماری دیگر باقی بماند، برخی کشورهایی که یک لقمه بیماری تنها از گلویشان پایین نمیرفت تصمیم به توزیع گسترده و کم دردسر این بیماری کردند. مثلاً فعالیت خطیر توزیع آن به کشور ایران را فرانسوی‌ها به عهده گرفتند و به این ترتیب با ارسال بسته‌های هدایایی از خون آلوده به این ویروس باعث انتشار این بیماری به ایران شدند. در سال 2005 تا 2012 این بیماری به اوج خودش رسید همان‌طور که شاخص محبوبیت فرانسه!
 
کرونا
حس ایجاد تنوع در آشپزی بازهم قربانی گرفت، یک آشپز در ووهان با این فکر که اگر این بار توی سوپ به جای کرفس و هویج، خفاش بریزم حتماً شوهرم قبول می کند که سوپ هم غذاست و کمتر سر سفره غر می زند، اقدام به ریختن تعدادی خفاش در سوپ کرد و شوهرش قبل از اینکه اعترافی بکند که سوپ غذاست یا نه در اثر تنگی نفس و سرفه‌های مکرر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا جان باخت و متأسفانه چون آن آشپز از تمام مراحل آشپزی‌اش لایو گرفته بود، همسران امیدوار دیگر اقدام به این کار کردند و ویروس کرونا در تمام جهان گسترش یافت. البته هنوز هم آن آشپز معتقد است تقصیر من نبود و همسرم از زیادی فلفل دچار سرفه و تب شد ولی جهان اصرار دارد که خودتی! ویروس کرونا از 2019 آغاز شد و در سال 2020 به اوج خودش رسید و میلیون‌ها کشته بر‌جای گذاشت و در جاهایی که واکسن اصل غیر آب‌مقطری می‌زدند هنوز هم کشته بر جای می‌گذارد.
 
آبله میمون
هیسسس! بی خیال شوید سر جدتان!



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7927/24/615823/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها