گپ و گفتی با پریچهر مصباح درباره کارکردهای ادبیات داستانی

از نقش آگاهی بخشی ادبیات غافل نشویم


گروه فرهنگی/ همزمان با وقوع انقلاب، زنان با جسارت بیشتری قدم به عرصه نویسندگی گذاشتند، آنچنان که امروز شاهد فعالیت بسیاری از آنان در زمینه‌ داستان‌نویسی و حتی داوری جوایز ادبی هستیم. «پریچهر مصباح» یکی از همین زنان است که آثار وی را می‌توان تلفیقی از واقعیت و تخیل دانست؛ واقعیت‌هایی برآمده از زندگی در جهان امروز.
«قصاص» از آخرین نوشته‌های این نویسنده به شمار می‌آید، ماجرای زندگی زنی که همسرش به قتل رسیده و حالا خود را در مواجهه با مشکلاتی ریز و درشت می‌بیند. او ناخواسته درگیر وقوع قتلی می‌شود که بخشی از داستان این رمان را تشکیل می‌دهد، اتفاقی که مصباح آن را برگرفته از ماجرایی واقعی عنوان می‌کند. مصباح در پاسخ به چگونگی انتخاب سوژه‌ آثار خود به «ایران» می‌گوید: «بخش عمده‌ای از نوشته‌های من برآمده از واقعیت و حاصل گفت‌وگو با افرادی هستند که به دلایلی زندگی پرماجرایی داشته‌اند. درباره کتاب قصاص هم اینگونه است، البته من کمتر از یک ساعت با زنی که داستان این رمان را از زندگی‌اش وام گرفته‌ام صحبت کردم و مابقی حاصل درآمیختن همان واقعیت با تخیل است.» او ادامه می‌دهد:«کتاب روشنک که سال گذشته منتشر شد هم برآمده از ماجرایی واقعی است و شخصیت اصلی‌اش وجود خارجی دارد. عمده تمرکز و تلاش من بر این است که در بازگویی زندگی افراد مختلف، مشکلات اجتماعی را در قالب آثارم به تصویر بکشم. نظر من این است که یکی از مهم‌ترین کارکردهای ادبیات داستانی را می‌توان در به اشتراک گذاشتن تجربه افراد مختلف در مواجهه با مسائل و مشکلات اجتماعی دانست.»این نویسنده تأکید دارد با تألیف آثاری که برآمده از واقعیت‌های امروز هستند می‌توان خوانندگان را در برابر تجربیات افراد مختلف قرار داد، اتفاقی که معتقد است در شرایط عادی زندگی برای هیچ‌یک از ما ممکن نیست. مصباح در توضیح بیشتر گفته‌اش می‌افزاید: «من در جایگاه نویسنده، خودم را موظف به آگاه کردن مخاطبان، بویژه زنان نسبت به مسائل و مشکلات اجتماعی می‌دانم. بنابر دلایلی سال‌های زیادی از عمرم به رفت‌و‌آمد در بیمارستان‌ها و دادگاه‌ها گذشته‌ و می‌دانم که ناآگاهی چه لطماتی را سبب می‌شود.»
مصباح درباره رمانی که به تازگی تألیف آن را به پایان رسانده تصریح می‌کند:«دل زمین، عنوان رمانی است که تألیف آن تمام شده و مشغول بازبینی نهایی‌اش هستم. این کتاب درباره زنی است که در سن یازده‌سالگی همه خانواده خود را در زلزله بوئین‌زهرا از دست داده است. این زن آنقدر زندگی عجیب و پررنجی داشته که حتی موقع نوشتن داستان آن هم اشک می‌ریختم.»گفتنی است که از «پریچهر مصباح» تا به امروز کتاب‌های مختلفی روانه کتاب‌فروشی‌ها شده، برخی از این آثار مجموعه اشعار سروده وی و مابقی هم داستان‌ کوتاه و رمان هستند. «در مسیر مادرم»، «پرواز»، «حسرت» و «قصاص» عنوان برخی از کتاب‌هایی هستند که از سوی نشرهای «استادان دانشگاه»، «مایا» و «ویهان» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7927/27/615842/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها