روایت‌های کهن موسیقایی «از گلستان عجم»



نداسیجانی- آن‌گونه که درتعریف قطعات عجمی آمده؛ «آثار منسوب به آهنگسازان ایرانی دربارعثمانی، مقارن با دوران صفوی» و یا به تعبیر دیگر، آثارآهنگسازان ایران قدیم. آثاری که شاید به گوش کمتر افرادی آشنا باشد والبته کمتر آهنگسازانی دراین زمینه فعالیت داشته‌اند. اما قطعاً دوستداران موسیقی، آلبوم موسیقی «شوق نامه» را خوب به خاطر دارند، اثری که سال 1390 به همت و سرپرستی محمدرضا درویشی و به خوانندگی همایون شجریان توسط گروه «عبدالقادرمراغی» ضبط و منتشر شده است. درواقع این آلبوم روایت یا بازخوانی تصنیف‌های منسوب به عبدالقادر مراغی، شاعر، موسیقیدان و نوازنده ایرانی قرن نهم هجری (دوره تیموری) بود اما شخصیت او نزد ترکان عثمانی از نقش اصلی‌اش به‌عنوان نوازنده، آهنگساز و نظریه‌پرداز بسی فراتر رفته و تبدیل به یک اسطوره شده‌ است.
 گروه موسیقی «عبدالقادر مراغی» هم از معدود گروه‌هایی است که به موسیقی گذشته و بازسازی و اجرای تصانیف موسیقی عجمی‌ می‌پردازد. این گروه در مهر ۱۳۸۴ با ۷ نوازنده و یک خواننده، تحت نظر محمدرضا درویشی شکل گرفت و از فروردین ۱۳۸۵ با ترکیب ۲۲ نوازنده و خواننده و از شهریور ۱۳۸۵ با ۹ نوازنده و یک خواننده فعالیت و تمرینات خود را ادامه داد و هدف از تشکیل آن بازخوانی رپرتواری از تصنیف‌های منسوب به عبدالقادر مراغی بوده‌ است.
 اما تلاش محمدرضا درویشی برای معرفی این قطعات بی‌پایان نماند و این بار با مجموعه‌ای دیگر با عنوان «از گلستان عجم» درتأکید دوباره این تصانیف ارزشمند قدم گذاشت. مجموعه‌ای که شامل بیست‏‌وهفت قطعه «عجمی» است و به علاقه‌مندان این سبک موسیقی پیشنهاد می‌شود. به گفته بهزاد میرزایی سرپرست اجرا، آلبوم «از گلستان عجم» به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش اول آن حاوی هفت تصنیف عجمی است که یکی، دوتا از آنها بیش از بقیه شنیده شده‌اند، مانند تصنیف «هم قمر هم زهره و هم مشتری در آسمان» که قبلاً هم توسط همایون شجریان در فیلم «شهرآشوب» اجرا شده و هم توسط دیگر خوانندگان ایرانی و ترک. دیگر تصانیف هم به کوشش خانم نخجوانی به دست ما رسیده‌اند. بخش دوم نیز مربوط به بیست قطعه پیشرو عجمی است. آثار پیشرو قطعات غیر آوازی و صرفاً سازی هستند که از کتاب «موسیقی علی وجه الحروفات» برداشت شده‌اند.» «از گلستان عجم»، دومین اثری است که از نوازندگان گروه مراغی در زمینه موسیقی قدیم ضبط و منتشر گردیده و دراین اثرسعی شده «در کنار عناصر بنیادین موسیقی کهن، رویکردی آزادتر، بخصوص در زمینه استفاده از امکانات نوین سازها در اجرای این قطعات داشته باشند»
در این اثر سیامک جهانگیری (نوازنده نی)، سامر حبیبی (نوازنده کمانچه آلتو)، نگار بوبان (نوازنده عود)، ساناز نخجوانی (نوازنده قانون)، بهزاد میرزایی (نوازنده دایره ترکی) نواخته‌اند و آواز را نیز میرزایی برعهده داشته است.
از گلستان عجم
مجموعه هفت تصنیف و بیست پیشرو عجمی
سرپرست اجرا: بهزاد میرزایی
به کوشش محمدرضا درویشی
سال انتشار: 1399
ناشر: مؤسسه فرهنگی هنری ماهور

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7927/27/615844/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها