با در اولویت قرار گرفتن دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم رقم خورد

رکوردتجارت ایران و کشورهای حوزه خزر



گروه سیاسی/ فعال‌سازی دیپلماسی و به خدمت درآوردن برای تحقق توسعه مراودات تجاری و اقتصادی با کشورهای جهان و تمرکز ویژه بر تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه یکی از سیاست‌های اصولی بود که سید ابراهیم رئیسی از آغاز دولتش مورد تأکید قرار داده بود. حال هنوز یک سال نشده است که این هدف تا حدود زیادی در هر دو حوزه سیاسی و اقتصادی عینیت یافته است. چنانکه تحولاتی همچون انعقاد قرارداد سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان که در کمتر از یک سال سه کشور بار دیگر برای افزایش حجم آن به دو برابر توافق کردند، احداث کارخانه تولید پهپاد در تاجیکستان به‌عنوان کشوری که تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم روابط اش با جمهوری اسلامی ایران دچار برخی سوء‌تفاهمات و تنش‌های حل نشده بود؛ مشت نمونه خروار از مواردی است که نشان می‌دهد چگونه تغییر در رویکرد سیاست خارجی در دولت سیزدهم توانسته است روابط ایران با کشورهای حوزه آسیای میانه را همپای روابطش با دیگر کشورهای منطقه و از جمله اکثر کشورهای منطقه خلیج فارس ارتقا و بهبود بخشد و این امر را در خدمت توسعه مراودات تجاری به‌عنوان مهم‌ترین راه مقابله با تحریم‌های ظالمانه امریکا قرار دهد. در راستای همین روند است که روز گذشته سخنگوی گمرک کشورمان از رشد 38 درصدی ارزش تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر خبر داد و مقام بلندپایه از جمهوری ارمنستان ایران را شریک قابل اعتماد و همسایه خوب مؤثر در کاهش تنش و ایجاد ثبات در منطقه توصیف کرد.
رشد ارزش تجارت
حال گزارش‌ها حکایت از افزایش مراودات تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر دارد. به گزارش ایرنا، سخنگوی گمرک با اعلام اینکه تجارت غیرنفتی ایران به چهار کشور حاشیه دریای خزر در دو ماه نخست امسال، یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۹۴۰ تن کالا به ارزش ۸۹۷ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۲۷۱ دلار بود گفت که تجارت ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر با رشد ۱۰ درصدی در وزن و ۳۸ درصدی در ارزش همراه بوده است. بر اساس اعلام سید روح الله لطیفی از مجموع تجارت ۹۰۰ میلیون دلاری با چهار کشور حاشیه خزر، سهم صادرات ۶۴۶ هزار و ۳۶۴ تن کالا به ارزش ۲۶۳ میلیون و ۱۹ هزار و ۴۴۰ دلار بوده است که با وجود کاهش ۱۴درصدی در وزن با افزایش ۱۷درصدی در ارزش کالای صادراتی نسبت به دوماهه ۱۴۰۰ همراه بوده است.
ایفای نقش ثبات‌آفرینی در منطقه
تأکید بر دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم در حالی ثمر بخش بوده است که ایران توانسته در همین مدت با ایفای نقش فعال و مؤثر در تنش‌های به‌وجود آمده در میان همسایگان شمالی‌اش جایگاه خود را به‌عنوان یک قدرت مؤثر در کاهش تنش و افزایش ثبات منطقه اثبات کند. در اذعان به همین اثرگذاری است که «هاکوب ارشکیان» نایب رئیس پارلمان ارمنستان در دیدار دیروزش با نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر اینکه روابط دو کشور در همه زمینه‌ها در سطح بالایی قرار دارد، گفت: «ارمنستان، ایران را یک شریک قابل اعتماد و همسایه خوب می‌داند. روابط با ایران برای ما اهمیت راهبردی دارد. نقش و توان بالقوه ایران در کاهش تنش و ایجاد ثبات در منطقه آشکار است و جلوه بارز آن بیانیه صریح ایران در مورد تمامیت ارضی ارمنستان است.» نمایندگان ایران و ارمنستان در این دیدار موضوعات مربوط به توسعه و گسترش مبادلات دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند و در مورد ساخت و بهره‌برداری از کریدور جاده‌ای شمال - جنوب همکاری‌های احتمالی در زمینه‌های فرهنگی، گردشگری، معدن، انرژی، محیط‌زیست و منابع آب به گفت‌و‌گو پرداختند. آنچه از سوی مقام ارمنستانی بیان شد و اعلام افزایش تجارت ایران با همسایگان شمالی‌اش تنها بخشی از ثمراتی است که بر اثر تغییر رویکرد سیاست خارجی ایران در دولت سیزدهم به دست آمده است و به نظر می‌رسد در آینده توسعه روابط سیاسی و اقتصادی در این حوزه روند رو به رشدتری داشته باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7927/5/615872/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها