در جریان سفر چهار روزه وزیر خارجه کشورمان به دهلی‌نو رقم خورد

توسعه همه‌جانبه روابط ایران و هند


گروه سیاسی/ در روزهای اخیر دو ماجرا منجر به تکرار نام کشور هند در خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها شده است. یکی از این موضوعات ماجرای توهین به پیامبر توسط یکی از مقامات حزبی این کشور بود که منجر به واکنش مسلمانان و حتی احضار سفیر دولت هند در بسیاری از کشورها از جمله ایران بوده است. این مسأله البته باعث شد تا دولت هند بسرعت با توهین‌کنندگان به اعتقادات مسلمانان برخورد کند. مسأله دیگر نیز انتقاد وزیر خارجه این کشور از تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا بوده است. وی در «مجمع ۲۰۲۲ گلاب‌سِک» این رفتار غرب در شرایط بحران انرژی در جهان را زیر سؤال برده بود.
اکنون نیز ورود وزیر امور خارجه کشورمان به هند در بامداد دیروز چهارشنبه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. نارندام باقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه هند در صفحه توئیترش نوشت: «این سفر موجب تقویت بیشتر روابط و شراکت دیرینه ما خواهد شد.»
درپی این سفر که بنا به دعوت رسمی سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند صورت گرفته رسانه‌های هندی با پرداختن به آن و گمانه زنی درباره موضوعات و محورهای گفت‌و‌گوها از فروش نفت، بندر چابهار و مسأله طالبان به‌عنوان اصلی‌ترین محورهای رایزنی‌ها در این سفر نام بردند. به نوشته این رسانه هندی در دیدارهای وزیر امور خارجه ایران با مقام‌های این کشور همچنین قرار است گسترش تجارت و صادرات از طریق بندر چابهار به افغانستان و آسیای مرکزی و اوراسیا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
در این سفر چهار روزه، وزیر امور خارجه کشورمان علاوه‌بر مذاکرات سطح عالی با مقامات هند در دهلی نو، از شهرهای بمبئی و حیدرآباد نیز بازدید به عمل خواهد آورد.
این سفر که قرار بود اواخر سال گذشته انجام شود به‌دلیل مثبت شدن تست کرونای وزیر خارجه هند به تأخیر افتاده بود.
نقشه راه همکاری بلند مدت بین دو کشور
امیرعبداللهیان در بدو ورود به دهلی نو در فرودگاه ایندیرا گاندی گفت: «در شرایطی سفرم به هند انجام می‌شود که در روزهای اخیر اقدامی خودسرانه توسط یکی از افراد حزبی انجام شده و به ساحت مقدس پیامبر عظیم‌شأن اسلام اسائه ادب شده است. البته ما از بدو ورود شاهد هستیم که مقامات هند این اقدام خودسرانه را مردود اعلام کردند.»
او تأکید کرد: «امیدواریم فردا در رایزنی‌هایی که خواهیم داشت شاهد تکرار این جملات از سوی مقامات هند باشیم.»
وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به سفرش به هند اظهار کرد: «روابط تهران و دهلی نو در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و در تبادل هیأت‌ها بین دو کشور بویژه در دولت جدید شاهد رشد و توسعه مناسبات همه‌جانبه از جمله در حوزه‌های فرهنگی هستیم.»
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: «در سفری که وزیر امور خارجه هند به تهران داشت، توافق کردیم که درخصوص ترسیم یک نقشه راه همکاری بلند مدت بین دو کشور اقدام کنیم و یکی از دستورکارهای اصلی ما گفت‌و‌گو با مقامات عالی رتبه هند و همتایم درخصوص نهایی کردن این نقشه راه است.» وی همچنین طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده روز گذشته علاوه‌بر نخست‌وزیر و مشاور امنیت ملی هند، گفت‌وگوی مفصلی را با همتای خود داشت.
در همین خصوص وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دیدارش با مشاور امنیت ملی هند گفت: «با توجه به اینکه قرن حاضر و آینده متعلق به قاره آسیاست و هند به‌عنوان قدرت نوظهور اقتصادی در منطقه ما مطرح است در زمینه توسعه همه جانبه اقتصادی و تجاری به موازات همکاری‌های سیاسی، فرهنگی و امنیتی و بین‌المللی توافق خوبی حاصل شد.»
وی درباره اهانت یک مقام حزبی هند به ساحت پیامبر اکرم(ص) هم گفت: «مشاور امنیت ملی هند ابراز تأسف کردند که همزمان با سفر بنده با این موضوع رو به رو شدیم.»
درخواست عضویت ایران در بریکس
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با «سوبرامانیام جایشانکار»، وزیر خارجه هند دیدار کرد و در جریان این دیدار، موافقتنامه معاضدت قضایی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند، در شهر دهلی نو به امضا رسید. همچنین حسین امیرعبداللهیان در این دیدار، در نامه‌ای خواستار حمایت دهلی برای عضویت ایران در بریکس شد. گفتنی است «بریکس» نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است. تقریباً همه اعضای گروه بریکس در رده کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هستند اما عموماً بواسطه اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر کشورها متمایز می‌شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7927/5/615873/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها