دولتمردان از دستور اقتصادی رئیس‌جمهور برای 9 ماه باقی مانده سال خبر دادند

آماده‌سازی بسته کنترل تورم


گروه سیاسی/ روز گذشته پس از پایان جلسه هیأت وزیران، برخی از اعضای دولت با حضور در جمع خبرنگاران، ضمن پاسخ به پرسش‌های آنان آخرین اقدامات و تصمیمات دولت در بخش‌های مختلف را تشریح کردند. آنچه می‌خوانید، گزارشی از اظهارات این اعضای دولت است؛

تصویب کلیات آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان

سخنگوی دولت از تصویب آیین‌نامه اجرایی ناظر به قانون رتبه‌بندی معلمان در نشست هیأت وزیران خبرداد. علی بهادری جهرمی با اشاره به اینکه با توجه به جایگاه معلمان و بررسی‌های کامل، این آیین نامه هفت جلسه در کمیسیون‌های متعدد دولت مورد بررسی قرار گرفت، اظهارکرد: با در نظر گرفتن تمام جوانب، کلیات آیین نامه به تصویب دولت رسید تا وزارت آموزش و پرورش بتواند در چهارچوب این آیین نامه به سمت اجرای هرچه‌سریع‌تر و کیفی‌تر این قانون حرکت کند.وی در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به عدم تطابق آیین نامه دولت با قانون مصوب مجلس برای رتبه‌بندی معلمان، با بیان اینکه قانونگذار قواعدی را در قالب قوانین مصوب برای اجرا به دولت ارجاع می‌کند، اظهار کرد: هنگام تصویب یک قانون در مجلس هم همه نمایندگان با تمام مفاد یک طرح یا لایحه موافق نیستند، اما دولت خود را مکلف به اجرای قانونی می‌داند که به تصویب اکثریت نمایندگان مجلس رسیده است.سخنگوی دولت با اشاره به اینکه با وجود این، مصوبات هیأت وزیران از سوی هیأت تطبیق مجلس بررسی می‌شود، افزود: اگر سوء‌برداشت یا اختلافی وجود داشته باشد، موضوع را به دولت منعکس و دولت هم بر اساس مُرّ قانون اقدام به اصلاح مصوبه می‌کند.
چرایی افزایش قیمت برخی کالاها
بهادری جهرمی درباره برنامه دولت برای کنترل گرانی‌های به‌دنبال اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها نیز گفت: برای گروهی از کالاها که قیمت آنها بر اساس ارز ترجیحی به وارد کنندگان، تعیین می‌شد نرخ جدید تصویب و اعلام شد.وی با بیان اینکه بخش دیگر گرانی‌ها ناظر بر تمامی کالاها و صرف‌نظر از اجرا شدن یا نشدن طرح عادلانه‌سازی یارانه‌هاست، اضافه کرد: یک دلیل این امر افزایش قیمت کالاهای اساسی و حامل‌های انرژی در جهان است و نرخ برخی کالاها نیز بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تغییر کرده است.بهادری جهرمی با بیان اینکه تا پیش از این نحوه محاسبه عوارض ورودی مطابق عدد ارز ترجیحی بوده است، گفت: قانونگذار در قانون بودجه تکلیفی را برای دولت پیش‌بینی کرد که این نرخ باید بر مبنای
ای. تی.اس محاسبه شود که از نمونه‌های آن می‌توان به حقوق ورودی و سود گمرکی اشاره کرد که باید حدود ۵ تا ۶ برابر آن عدد قبلی محاسبه شود.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه این افزایش، موجب افزایش قیمت در همه کالاها می‌شود و البته قانونگذار معادل آن نیز پیش‌بینی درآمد کرده است، افزایش دایره شمول مالیات بر ارزش افزوده و افزایش حقوق کارگران را از دیگر دلایل گرانی کالاها دانست و تصریح کرد: با وجود این ستاد تنظیم بازار به‌صورت روزانه تشکیل جلسه می‌دهد و قیمت‌ها را بررسی می‌کند که قیمت تمام شده این محصول چه میزان باید باشد.

تشکیل 19هزار پرونده تعزیراتی در تعطیلات خردادماه

وزیر دادگستری درباره روند رسیدگی به موضوع گرانی‌ها پس از اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، گفت: اصناف و مسئولان بازرسی پرونده‌های زیادی را به سازمان تعزیرات ارسال کرده‌اند. امین حسین رحیمی با بیان اینکه شعب ویژه‌ای در سازمان تعزیرات برای بررسی این پرونده‌ها تشکیل شده و رسیدگی به این پرونده‌ها با اولویت و در اسرع وقت انجام می‌شود، ادامه داد: در ایام تعطیلات خرداد با توجه به دستور معاون اول رئیس جمهور، رؤسای شعب تعزیرات در محل کارشان حاضر شدند و بیش از ۱۹ هزار پرونده مورد بررسی قرار گرفت.وزیر دادگستری با تأکید بر اینکه پرونده‌ مربوط به‌ گرانفروشی‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی می‌شوند، درباره علت طولانی شدن روند رسیدگی به برخی پرونده‌ها گفت که گزارش‌های ارجاعی تخلفات در این حوزه بسیار زیاد است.

آماده‌سازی بسته کنترل تورم برای 9ماه باقی مانده سال

وزیر امور اقتصاد و دارایی هم از تأکید و دستور رئیس جمهور به اعضای اقتصادی دولت برای آماده‌سازی و ارائه بسته کنترل تورم برای 9 ماه باقی مانده سال خبرداد. سیداحسان خاندوزی با اشاره به اینکه فشار هزینه‌ای واردشده به اقتصاد ایران، بویژه کالاهای اساسی، ناشی از افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت‌های بین‌المللی بوده است، اظهارکرد: رئیس جمهور تأکید کردند برای ۹ ماه باقیمانده سال باید بسته کنترل تورم ویژه ارائه دهیم.
در این زمینه بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد مکلف شدند کمک کنند تا این بسته ضد تورمی در مدت زمان باقیمانده از سال ۱۴۰۱ تهیه شود.
وزیر اقتصاد گفت که این بسته آماده و به رئیس جمهور ارائه شده و اکنون در حال اصلاح نهایی است و به محض اعمال اصلاحات نهایی، به‌صورت رسمی رونمایی خواهد شد.خاندوزی درباره تخلفات برخی نانوایی‌ها در فروش آرد به تولیدکنندگان نان فانتزی و شیرینی فروشی‌ها با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور به‌صورت روزانه عرضه آرد را رصد می‌کنند، اظهارکرد: اصرار دارم از اکثریت نانوایان عزیز دفاع کنم، با وجود این، ما با یک اقلیت (متخلف) مواجه هستیم، در این باره اطلاعات تمام کارتخوان‌های نانوایی‌های کشور را از طریق بانک مرکزی اخذ کرده و مورد بررسی قرار دادیم و در کمتر از یک درصد تراکنش‌های نانوایی‌ها دچار مشکل هستیم.
وی با بیان اینکه این افراد مبلغ بالایی را جابه‌جا می‌کنند و ستاد ویژه‌ای برای بررسی کم‌فروشی آرد و نان تشکیل شده است، گفت: این ستاد به‌صورت هوشمند در حال رصد این موضوع است و به طور مشخص با شماره کارت و شماره ملی که سوء‌استفاده می‌کند یا نانوایی‌هایی که نان کمتری نسبت به آردی که دریافت می‌کنند، عرضه می‌کنند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
طرح کالا برگ بخوبی پیش می‌رود
وزیر اقتصاد درباره اجرای طرح کالا برگ نیز با اشاره به اینکه اجرای این طرح در برخی از استان‌ها بخوبی پیش رفته اما در برخی استان‌ها هم ایراداتی وجود داشت که ناچار شدیم به لحاظ فنی برخی نقاط ضعف را اصلاح کنیم، تصریح کرد: همه تلاش ما این است که پس از بررسی همه‌جانبه ابعاد اجرای طرح و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن، طرح را با کم‌ترین اشکال اجرایی کنیم.
خاندوزی همچنین با بیان اینکه با دستور رئیس جمهور تمام کسانی که مشمول دریافت یارانه نبودند اما خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانستند، به‌صورت علی‌الحساب به حساب آنان یارانه نقدی واریز شده و مسدود شده است، گفت: اگر افرادی هستند که اعتراض کردند اما پول علی‌الحساب به حساب‌های آنان واریز نشده است، مجدداً مراجعه کنند. وی ادامه داد: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی یک ماه فرصت دارد تا بررسی‌های خود را در مورد معترضان به عدم دریافت یارانه نهایی کند. به جهت اینکه دچار در هم آمیختگی حساب‌های اقتصادی، بررسی موضوع سخت است.

استفاده حداکثری دولت از ظرفیت گردشگری جام جهانی

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت که استفاده حداکثری از ظرفیت گردشگری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در دستور کار دولت است.
سید عزت‌الله ضرغامی افزود: جلساتی برای بررسی راهکارهای استفاده حداکثری از ظرفیت مسابقات جام جهانی فوتبال قطر در حوزه گردشگری و صنعت توریسم برگزار می‌شود و چند وزارتخانه و نهاد در کمیته‌ای برای این منظور عضو هستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که یکشنبه گذشته در پی یک گزارش، به چند شهر شمالی بویژه کلاردشت سفر کرده و با تأکید رئیس جمهور و همکاری وزارت جهاد کشاورزی، مصوب شد اگر قرار باشد آن منطقه کلاً در اختیار میراث فرهنگی باشد، در صورت عدم امکان خرید برای تملک اراضی مردم، زمین‌های اطراف که در اختیار مراتع و جنگلداری هستند، به‌صورت معوض در اختیار مردم قرار گیرد تا در حق کسی ظلم نشود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7927/2/615895/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها