ایران در ایران


ثبت بارش در 17 ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان
شیما جهان بخش /  چند روز بیشتر تا پایان بهار نمانده که ادامه فعالیت سامانه بارشی که از اوایل هفته سیستان و بلوچستان را در برگرفته سبب شد تنها طی 2 روز 17 ایستگاه هواشناسی گزارش‌هایی از بارندگی در این استان خشک را ثبت کنند.
«محسن حیدری» مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به بارندگی‌های مناسب هفته جاری در استان به «ایران» گفت: با تداوم فعالیت سامانه بارشی جدید از روز شنبه اغلب نقاط استان بارش‌های مناسبی را تجربه کرده‌اند. بر اساس آمارها بیشترین بارش از «دهک» با ۱۴ میلی متر، «رحمان آباد ایرندگان» ۹، «سنیب و سرمیچ لاشار» ۶ و ایستگاه سینوپتیک «خاش» با 2.4 میلی‌متر گزارش شده است.وی ادامه داد: این بارش‌ها در بهشت آبادبمپور2، دشتوک 3، شهر سراوان 0.3 ، شهر محمدی 4، شهرک سبحان 0.5، کله گزان 1.5 و ناهوک یک میلی‌مترگزارش شده که برای این بازه زمانی بسیار مناسب بوده است.
شمال استان درگیر گرد و خاک
این کارشناس هواشناسی با اشاره به اینکه از ایستگاه‌هایی نظیر زاهدان، کوشه، بیلری، هیدوچ، مهرستان، شهر محمدی و دشتوک نیز بارندگی گزارش شده، افزود: در این مدت شمال سیستان و بلوچستان نیز دستخوش باد شدید و گردوخاک با بیشینه ۹۴ کیلومتر بر ساعت بود که شعاع دید را تا ۵ کیلومتر کاهش داد.حیدری خاطرنشان کرد: از عصر امروز (سه‌شنبه) تا پایان هفته رگبار باران و بارش تگرگ، تداوم گرمای هوا همچنین وزش بادهای 120 روزه در استان ادامه خواهد داشت. بر این اساس از ظهر چهارشنبه در نواحی شمالی و جنوب شرق وزش باد و گرد و خاک تشدید خواهد شد.مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه تا سه روز آینده در ارتفاعات جنوبی و مرکزی استان رشد ابر، رگبار باران گاهی رعد و برق، بارش تگرگ و تندباد موقتی پیش‌بینی می‌شود، گفت: بر این اساس احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در نواحی جنوبی وجود دارد. همچنین دریای عمان هم در این مدت مواج خواهد بود و شرایط برای عملیات دریایی مناسب نیست. 

 دام‌ها و دامداری‌ها سمپاشی می شوند
هشدار دامپزشکی خوزستان درخصوص تب کریمه کنگو
ایران زمین - در پی ابتلای دو نفر در استان خوزستان به بیماری تب کریمه کنگو،  مدیرکل دامپزشکی خوزستان به دامداران درخصوص  ابتلا به این بیماری هشدار داد.
بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو،نوعی بیماری ویروسی است که در فصول گرم بهار و تابستان به دلیل ازدیاد جمعیت کنه‌ها شیوع پیدا می کند. در بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، دام‌ها هیچگونه علائم بالینی ندارند و دام سالم و مبتلا به لحاظ ملاحظات بالینی تفاوتی ندارند . نشخوارکنندگان اهلی با توجه به ارتباطات با جامعه روستایی و عشایر مهمترین انتقال دهنده این بیماری به افراد در معرض ابتلا هستند.مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان در یک برنامه تلویزیونی از شبکه استانی خوزستان اظهار داشت: اقدامات آموزشی لازم درخصوص سمپاشی دام و اماکن به ویژه اماکن دارای سابقه بیماری به دامداران اعلام شده است.وی درخصوص ابتلای ۲ مورد به تب کریمه کنگو در خوزستان و فوت یکی از این دو بیمار افزود: طبق اعلام کتبی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، یک مورد ابتلا به این بیماری در شادگان شناسایی شده و شناسایی دومین مورد ابتلا به این بیماری به صورت کتبی به این اداره‌ کل اطلاع داده نشده است. مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: این بیماری در حیوان علائم خاصی ندارد اما می‌تواند انسان را تا مرز کشندگی پیش ببرد.
وی افزود: نشستن کنه‌ای خاص روی دام و تغذیه آن از خون می‌تواند به عنوان عامل بیماری، تب کریمه کنگو را منتقل کند همچنین اگر انسان مورد گزش قرار گرفته یا بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از احشای دام استفاده کند، احتمال انتقال بیماری وجود دارد.کنارکوهی گفت: برای کنترل بیماری تب کریمه کنگو مردم باید گوشت مورد نیاز خود را از اماکن مورد تأیید دامپزشکی تهیه کرده و همچنین از خرید لاشه‌ها از اماکن غیرمجاز پرهیز کنند.اسهال، افت پلاکت، خونریزی ارگان‌های حیاتی و نارسایی ریه از جمله دلایل مرگ در افراد مبتلا به ویروس تب کریمه کنگو است.
از سوی دیگر دکتر سیدمحمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در خصوص مرگ یک نفر در استان خوزستان بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو با تأیید اینکه این مورد فوت مربوط به ۱۵ اردیبهشت‌ماه است، اظهار داشت: فرد فوت شده یک زن باردار از شادگان بوده که به بیمارستان امام خمینی اهواز اعزام شده بود و پس از بررسی‌ مشخص شد مبتلا به تب کریمه کنگو است.
موردی از بیماری تب کریمه کنگو در لرستان گزارش نشده است
از سوی دیگر  مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: تاکنون هیچ موردی از بیماری مشترک بین دام و انسان از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان گزارش نشده است.
به گزارش ایرنا، «مصطفی زبردست» گفت: دامداران، چوبداران، قصابان و سلاخان در معرض و کارکنان دامپزشکی  و کادر درمان در ارتباط با بیماران تب کریمه کنگو در معرض ابتلا به این بیماری هستند که علائم این بیماری در بین انسان‌ها تب، درد مفاصل، خونریزی زیرپوستی و خونریزی عمومی است.زبردست با بیان اینکه کشتار دام در حاشیه شهر در جهت انتقال بیماری‌های مشترک دام و انسان بسیار خطرناک هستند، افزود: یکی از کانون‌های انتقال بیماری‌های مشترک دام و انسان مکان‌های کشتارهای غیرمجاز در حاشیه شهرها است که امسال ۳۵ پرونده قضایی در این راستا در استان تشکیل شده است و با هماهنگی دستگاه قضایی به شدت با این افراد برخورد خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7931/16/616310/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها