80 خانوار در ساختمان نیمه کاره و بدون تأییدیه‌های ایمنی ساکن شدند

آوارگی ساکنان یک ساختمان در اهواز


حادثه متروپل، نگرانی‌ها درباره وقوع حوادث تازه به خاطر ناامنی برخی ساختمان‌ها را افزایش داده است، بویژه آنکه تعداد ساختمان‌هایی که در مسیر ساخت خود روندی مشابه متروپل آبادان را طی کرده‌اند کم نیست.
ساختمان «عدالت ۲» در اهواز متعلق به تعاونی بیمارستان ابوذر در منطقه ۳۰۰ دستگاه، یکی از ساختمان‌های بدون پایان کار و نیمه کاره است که به بهره‌برداری رسیده و حدود ۸۰ خانوار در آن ساکن هستند اما به‌دلیل شرایط بسیار خطرناک ساختمان، حالا چند روزی است که اهالی از ترس خراب شدن ساختمان بر سرشان زندگی‌شان را در خیابان می‌گذرانند.
تعدادی از خانواده‌ها همراه با کودکان‌شان در گرمای نزدیک به 50 درجه ظهر اهواز در پارک روبه‌روی ساختمان نشسته‌اند و نگرانند که مبادا ناگهان اتفاقی بیفتد و بلایی بر سر فرزندان‌شان بیاید.
ساختمانی که قرار است ۱۵۴ واحد در شش بلوک داشته باشد، تنها یک راه خروج و یک در دو متری دارد و اهالی می‌گویند در صورت وقوع یک اتفاق،حتی برای فرار از ساختمان فاجعه‌ای مانند فاجعه منا رخ می‌دهد.
زیرسازی این ساختمان برای شش طبقه پیش‌بینی شده بود اما پس از آغاز ساخت، دو طبقه دیگر به آن اضافه شده و بار ساختمان را سنگین کرده است. علاوه‌بر این، تعداد مغازه‌های این ساختمان از هشت مغازه به ۱۶ مغازه افزایش پیدا کرده‌اند و برای این کار از فضای لابی ساختمان استفاده شده است.به گزارش ایسنا و به نقل از منابع محلی، تمام تأسیسات ساختمان عدالت ۲ ایراد دارد و از سوی کارشناسان مراجع مربوطه مردود تشخیص داده شده‌اند. ساختمان برق صلواتی دارد و از سر و روی آن کابل آویزان است. اداره گاز هم به‌دلیل ایمن نبودن ساختمان و مناسب نبودن لوله‌های به کار برده شده در آن، برای پیشگیری از بروز حادثه، مراحل لوله‌کشی گاز را انجام نداده است.بنا به گفته اهالی، در قسمت‌هایی از ساختمان به جای میلگرد از توری مرغی استفاده شده است. اهالی می‌گویند پیمانکار ساختمان برخی از ترک‌خوردگی‌ها را با پلاستر پوشانده اما دیگر دیوارها و ستون‌ها هم ترک خورده‌اند.
سه روز پیش حکم تخلیه ساختمان عدالت ۲ به‌دلیل شرایط خطرناک آن از سوی منطقه ۸ شهرداری اهواز صادر شده و بنا به گفته اهالی، نیروهای شهرداری در حالی که اهالی در منازل‌شان بودند خواسته‌اند نسبت به پلمب ساختمان اقدام کنند که با اعتراض ساکنان، از این کار منصرف شده‌اند.
بنا به گفته ساکنان این ساختمان، پیمانکار آن آقای «باوی» هنگام فروش به آنها اعلام کرده که اگر واحدهای خود را ظرف یک هفته تحویل نگیرند منازل آنها را واگذار می‌کند و آنها مجبور شده‌اند در این منازل ساکن شوند هر چند آن زمان از این وضعیت ساختمان اطلاع نداشتند.
این خانواده‌ها که بیشتر از قشر کارگر هستند، به گفته اهالی سال‌ها پس از انصراف پرسنل بیمارستان ابوذر از این تعاونی، شروع به پیش خرید واحدهای ساختمان کردند.
حجت‌الله زارع‌زاده نایب رئیس شورای شهر اهواز، با اشاره به وضعیت ساختمان «عدالت ۲» در منطقه ۳۰۰ دستگاه اظهار کرد:احداث این ساختمان ۱۵۴ واحدی، قبل از سال ۹۰ آغاز شده بود و همچنان نیمه تمام است. در پی بررسی‌های شهرداری در همان سال‌های اولیه، تذکرات لازم از سوی سازمان نظام مهندسی، شهرداری و دفتر فنی فرماندار اهواز داده شد  و از ادامه کار در آن مقطع جلوگیری شد.
وی افزود: اقداماتی برای استحکام سازه انجام شد اما این اقدامات کافی نبود. با وجود اینکه این ساختمان قابلیت بهره‌برداری نداشته حدود شش سال است که بیش از ۵۰ خانوار در این مجتمع ساکن هستند.
نایب رئیس شورای شهر اهواز گفت: این مجتمع مجوز بهره‌برداری و پایان کار ندارد بنابراین حضور خانوارها در این مجتمع نیمه‌تمام و با انشعابات غیرمجاز، غیرقانونی است.
زارع‌زاده بیان کرد: در پی مراجعه ساکنان این ساختمان به میز خدمت نماز جمعه، مسئولان ذی‌ربط شهرداری اهواز، شهردار منطقه و رئیس نظام مهندسی از این ساختمان بازدید کردند و پیرو این بازدید، جلسات تخصصی در این زمینه برگزار شد و در نهایت در یک نامه رسمی، حکم تخلیه ساختمان به ساکنان ابلاغ شد. سازنده باید استحکام‌بخشی را انجام دهد و پروژه را تکمیل کند و بعد از طی مراحل قانونی، اهالی در ساختمان ساکن شوند اما ساکنان حاضر به تحویل برگه‌های اخطار تخلیه نشدند.
وی تصریح کرد: مسئولیت این موضوع به عهده کسانی است که می‌دانند این سازه شرایط ایمنی ندارد اما همچنان در آن ساکن هستند، البته مسئولیت نخست برعهده سازنده این مجتمع است که مقاوم‌سازی، تکمیل و اخذ مجوزهای لازم را انجام نداده است.
نایب رئیس شورای شهر اهواز گفت: شهرداری اهواز در این زمینه قصوری نداشته و همه مراجع در جریان این مسأله هستند. سوابق این مجتمع مربوط به سال‌ها پیش است که فرماندار و شهرداری وقت اهواز مکاتبات را انجام و نا ایمن بودن ساختمان را اطلاع داده بودند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7931/16/616314/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها