پایان تلخ رقابت‌های هفته اول برای تیم جوان ایران

پای درس لیگ ملت‌های والیبال


مهری رنجبر/هفته اول لیگ ملت‌ها برای تیم ملی والیبال ایران پایان خوشی نداشت. تیم ملی والیبال ایران که بعد از المپیک، خالی از سوپراستارهایش شد تا با بازیکنان جوانش، بین غول‌ها به راهش ادامه دهد، هر چند در قهرمانی آسیا، جام را بالای سر برد، اما در لیگ ملت‌ها تیم محک جدی خورد. بهروز عطایی؛ برای هفته اول لیگ ملت ها محمدطاهر وادی، علی رمضانی، رضا عابدینی، امیرحسین توخته، محراب ملکی‌سرخی، مرتضی شریفی، میلاد عبادی‌پور، اسماعیل مسافر، امیرحسین اسفندیار، مهدی جلوه، صابر کاظمی، امین اسماعیل‌نژاد، محمدرضا حضرت‌پور و محمدرضا مؤذن را انتخاب کرد. در حالی که علی‌اصغر مجرد، میثم صالحی و جواد کریمی مصدوم را به دلیل تکمیل دوره درمان نداشت. حتی مجتبی میرزاجان‌پور دریافت‌کننده باتجربه را هم به دلیل مصدومیت زانویش فاکتور گرفت تا در هفته‌های بعد به ترکیب تیم اضافه کند. سرمربی تیم ملی بالاجبار، تیمش را با بازیکنانی مسافر برزیل کرد که 5 نفر از آنها برای اولین‌بار در تورنمنت معتبر بین‌المللی دست به توپ می‌شدند. البته همان هفته اول رضا عابدینی هم با مصدومیت زانویش برای یک ماه از ترکیب بیرون ماند. تیم ملی والیبال ایران در این هفته با تیم‌های چین، هلند، استرالیا و ژاپن همگروه بود. شروع لیگ ملت‌ها در جدال با رقبای آسیایی، حساسیت کار را برای بهروز عطایی و بازیکنانش بیشتر کرد؛ تیم‌هایی که حریفان سنتی والیبال ایران محسوب می‌شدند. با اینکه همیشه شروع تورنمنت برای ملی‌پوشان ایرانی سخت بود، اما این بار شاگردان عطایی لیگ ملت‌ها را با پیروزی 3 بر یک مقابل چین استارت زدند. نتیجه‌ای که بارقه امید را در دل هواداران والیبال روشن کرد تا منتظر بازی‌های بهتری از جایگزینان ستاره‌ها باشند. اما آنها مقابل هلند 3 بر صفر باختند و استرالیا را هم 3 بر یک بردند. امیرحسین توخته ملی‌پوش والیبال بعد از این بازی اما یک خواهش از همه ایران داشت: «ما را حمایت کنید.» تیم ملی 14 ساعت بعد مقابل ژاپن قدرتمند‌ترین حریف آسیایی صف‌آرایی کرد؛ تیمی که با ترکیب تیم المپیکی‌اش به برزیل آمده بود و تنها باخت آن مقابل امریکا بود با نتیجه 3 بر2. ژاپن جنگنده که از همان اول بازی با سرویس‌های بی‌نقص، دفاع عالی و اسپک‌های ستاره‌اش نیشیدا، اجازه خودنمایی به بازیکنان ایران را نداد و حتی تعویض‌های بهروز عطایی هم گره‌گشا نشد تا بازی یکطرفه با پیروزی 3 بر صفر ژاپن تمام شود.
با اینکه هفته اول لیگ ملت‌ها برای تیم ملی پایان خوشی نداشت، اما با تیم متحول‌شده، نباید همه کاسه و کوزه‌ها را سر تیم و مربی شکست. درست است که والیبال ایران بین غول‌های دنیا، جایگاه خودش را دارد و حتی مربیانش هم با فوتبال قابل مقایسه نیستند و بازیکنانی تربیت کرده‌اند که سال‌ها با مربیان خارجی نتیجه گرفته‌اند یا لژیونرهایی مثل میلاد عبادی‌پور، مرتضی شریفی، بردیا سعادت، جواد کریمی و...در لیگ‌های اروپایی درخشیده‌اند. اما با تغییر نسل و جوانگرایی با تغییر کادر فنی، باید باز هم صبوری کرد. درست مثل زمانی که ولاسکو روی نیمکت تیم ملی نشست و حدود یک‌سال و نیم زمان برد تا تیم مقابل حریفان بزرگ قد علم کرد. شاید حالا که تیم ملی والیبال از 4 بازی، دو باخت و دو برد گرفته، برای قضاوت درباره عملکرد تیم جوان زود باشد. بنابراین باید تا بعد از هفته دوم و سوم هم صبر کرد و بعد شرایط برای قضاوت عملکرد تیم بهتر می‌شود؛ وقتی که بازیکنان جوان بعد از لیگ ملت‌ها، به لیگ‌های اروپایی ترانسفر می‌شوند. با این حساب حالا بهترین کار فرصت دادن به تیم است.

کارخانه: تیم جوان ما می‌تواند هفته دوم جبران کند
هرچند باخت مقابل ژاپن خیلی‌ها را آزرده کرده اما مصطفی کارخانه، عضو هیأت رئیسه فدراسیون در این‌باره به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «باید بپذیریم ما باخته‌ایم و باخت تلخ است، اما صبوری بهتر از عجله است. باید صبر کنیم تا بچه‌ها تحت فشار پخته شوند. به هر حال فدراسیون با خرد جمعی برای حضور تیم ملی والیبال با ترکیب جوان در لیگ ملت‌ها تصمیم گرفت.»
کارخانه معتقد است، تیم ملی می‌تواند در هفته دوم جبران کند: «4 بازی هفته اول تمام شد و تیم ملی به ژاپنی باخت که با همه توان به برزیل آمده بود، اما شکست آن در توان تیم ما نبود. چرا که روز استثنایی ژاپن بود و این تیم با سرویس‌هایش شاگردان عطایی را غافلگیر کرد. شرایط به گونه‌ای بود که حتی اگر سعید معروف، سید محمد موسوی و امیر غفور هم بودند، تیم ملی والیبال ما توان برنده شدن نداشت. البته  علی‌اصغر مجرد، جواد کریمی، میثم صالحی هم نبودند و رضا عابدینی هم مصدوم شد و مصدومیت انگشت وادی پاسور تیم هم کمی اذیت‌کننده بود. با این حال تیم می‌تواند بعد از ریکاوری و تمرین روی ضعف و قوت‌ها در هفته دوم لیگ ملت‌ها جبران کند.» به نظر عضو هیأت رئیسه فدراسیون، والیبال راه پیش دارد: «هفته اول لیگ ملت‌ها تمام شده، والیبال ایران راه پیش دارد، اما راه پس نه. تیم می‌تواند در هفته دوم نتایج بهتری بگیرد. مگر چین، برزیل را شکست نداد؟ تیم ما هم می‌تواند. مهم این است که ضعف‌هایش را برطرف کند و بازیکنان هم با باور خود، در مسابقات آینده با همه توان و قابلیت‌شان بازی کنند. به هر حال بازیکنان جوان هستند و نباید ناامید شویم. آنهایی موفق می‌شوند که در شرایط سخت فکرشان کار کند، خودشان را نبازند و کم‌اشتباه باشند و با کیفیت بالا بازی کنند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7931/21/616339/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها