امیرحسین انصافی کارگردان حاضر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان:

به متن‌های کودکانه نیاز داریم


محسن بوالحسنی/بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان قرار است از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار شود و این روزها هنرمندان این حوزه هم در تکاپوی آماده شدن برای شرکت در این جشنواره بعد از چند بار به‌ تأخیرافتادن هستند. یکی از این هنرمندان امیرحسین انصافی است که قرار است امسال در قامت کارگردان با نمایش «ویروس کشون» در این جشنواره شرکت کند؛ نمایشی که به گفته انصافی در شاخه خم‌بازی است که یکی از شیوه‌های نمایش عروسکی سنتی ایرانی  محسوب می‌شود. به گزارش «ایران»، انصافی در توضیح این نمایش و این بازی سنتی می‌گوید: خم‌بازی یکی از شیوه‌های نمایشی عروسکی سنتی ایرانی است که بر پایه نمایش‌های دیجی ویجی و پهلوان کچل، بنا شده است. 
نثری در این نمایش‌ها وجود دارد که متأسفانه در طول سالیان گذشته از بین رفته است بنابراین ما دست به احیای این شیوه از نمایش ایرانی زدیم. این کارگردان در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که «در این اثر، عروسک‌های دستکشی در یک خمره بزرگ هستند و به اجرای نمایش می‌پردازند. از آنجایی که مخاطب روز این اثر را مشاهده می‌کند، سعی کردیم  با وجود شکل سنتی و عروسکی این شاخه از نمایش، موضوع روز را در آن به تصویر بکشیم. بنابراین نمایش به روند مقابله انسان‌ها با ویروس کرونا می‌پردازد و مخاطبان کودک و نوجوان ما مشاهده می‌کنند که چطور انسان‌ها با اتحاد و به شکل نمادین آن، دست به دست یکدیگر می‌دهند و می‌توانند ویروس را از خمره بیرون کنند.» 
انصافی، حضور خیمه‌شب‌بازی و بخش‌های نقالی در بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را یک اتفاق مثبت می‌داند و معتقد است: قطعاً حضور این بخش در جشنواره یک امکان مثبت است؛ زیرا این رویداد در بخش نمایش کودک و نوجوان، سال‌ها است که برگزار می‌شود و سابقه‌ای طولانی دارد. او همچنین به این نکته اشاره می‌کند که «این موضوع که آثار جشنواره توسط مخاطبان اصلی آن یعنی کودکان و نوجوانان دیده می‌شوند و حتی در بخش‌هایی نیز خود این گروه‌های سنی به‌عنوان عوامل کار حضور دارند، نکته بسیار مثبت و قابل‌ توجهی است. به نظر من حضور کودکان و نوجوانان در بخش‌های نقالی و نمایش‌های سنتی می‌تواند در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و نمایشی، بسیار مفید واقع شود.» 
انصافی در بخشی از صحبت‌هایش از لزوم توجه به بحث آموزش نمایش سنتی می‌گوید و تأکید می‌کند: «متأسفانه حلقه مفقوده در بخش نمایش ما همواره آموزش ضعیف بوده است و بچه‌های علاقه‌مندی که عموماً تعداد آنها نیز زیاد است، برای آموزش راه به جایی نمی‌برند. بسیاری از افراد علاقه‌مند نمی‌دانند برای آموزش باید به چه مراکزی مراجعه کنند و استادان مجرب در این بخش به‌خوبی معرفی نمی‌شوند. بنابراین فکر می‌کنم برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه این رویداد، می‌تواند کمک شایانی به این نقص جدی در عرصه آموزش کشور باشد.» 
او کمبود نمایشنامه مناسب در بخش کودک و نوجوان را نیز جدی خواند و اظهار کرد: متأسفانه کمبود نمایشنامه مناسب نیز یکی دیگر از رنج‌های تئاتر کودک و نوجوان ما است و همین امر نیز سبب شده بسیاری از هنرمندان، نمایشنامه‌های تکراری و ترجمه شده کار کنند. این در حالی است که ادامه این روند می‌تواند باعث تکراری شدن همه آثار شود و به تئاتر کودک و نوجوان ضربه‌ای جدی وارد کند. 
بنابراین شاید لازم باشد مسئولان امر برای برگزاری یک جشنواره تخصصی نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان نیز اقدام کنند تا هنرمندان بتوانند از آثار برگزیده و منتخب این جشنواره به‌عنوان طرح‌های پیشنهادی بهره‌برداری کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7931/23/616355/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها