انجمن سینمای جوانان «هفته‌های فیلم و عکس» برگزار می‌کند

فرصتی برای دیده شدن و کسب تجربه


نیلوفر ساسانی/ به موازات برگزاری جشنواره فیلم، تولید فیلم، پاتوق فیلم کوتاه و… انجمن سینمای جوانان ایران مدتی است هفته‌های فیلم و عکس را هم برگزار می‌کند. فعالیت تازه این انجمن با عنوان «هفته‌های فیلم و عکس» موقعیتی برای جامانده‌هاست، موقعیتی برای به اشتراک گذاشتن نظرات و البته دریافت بازخوردها از اولین گام‌های فیلمسازان در عرصه فیلمسازی. طبیعی است که با تعداد بالای دفاتر انجمن در سراسر کشور و تعدد تولیدات، همه آثار فرصت عرضه و ارزیابی در رویدادهای رقابتی این انجمن را نیابند و بخش‌هایی از این تولیدات نیازمند فرصت‌هایی دیگر باشند. ماهیت اصلی هفته‌های فیلم و عکس توجه به تولیداتی است که ممکن است در جشنواره‌ها مورد توجه قرار نگیرند و یا فرصت عرضه نداشته باشند. طیبه فلکیان مدیر امور جشنواره‌ها و معاون امور استان‌های انجمن سینمای جوانان مهم‌ترین دستاورد هفته‌های فیلم و عکس را تبادل اطلاعات و انتقال تجربه بین اعضای فیلمساز و عکاس دفتر انجمن می‌داند و می‌گوید این اتفاق باعث ارتقای سطح کیفی تولیدات فیلم کوتاه و عکس می‌شود.
او درباره انگیزه شرکت‌کنندگان در این رویداد به «ایران» می‌گوید: «در معرض دید همگان قرار گرفتن فیلم و عکس در فضای صمیمانه و بدون استرس و نیز دیدن کاستی‌ها و نقاط ضعف و قوت اثر به‌عنوان مهم‌ترین انگیزه حضور اعضا و هنرجویان دفتر در این رویداد شناخته می‌شود. همه ما مدیران ستاد مرکزی بر این نکته واقفیم که یک جوان فیلمساز و یا عکاس نیاز به دیده شدن دارد و هفته فیلم و عکس این خواسته اولیه و بدیهی او را فراهم می‌کند. همچنین شرکت‌کنندگان با توجه به بازخورد تماشاچیان که بیشتر از قشر خودشان بوده و تحلیل‌های کارشناسی اعضا، مربیان، فیلمسازان و عکاسان باتجربه نسبت به انجام اصلاحیه لازم در اثرشان جهت حضور مؤثر و قوی در جشنواره‌ها اقدام می‌کنند. خلاصه کلام اینکه نمایشگاه هنری فیلم کوتاه و عکس برای دیده شدن، کسب تجربه و افزایش کیفیت آثار دفتر است.»
آن طور که فلکیان می‌گوید هدف این رویداد نشان دادن مسیر صحیح است و قرار نیست به انفعال جوانان مستعد فیلمساز منتهی شود: «یک جوان فیلمساز با شرکت در این رویداد فقط و فقط به بازخورد اولیه نمایش اثرش توجه دارد و عملاً منتظر نمی‌ماند که ما برایشان چه اتفاقی را رقم بزنیم بلکه عیب و ایرادات احتمالی اثرش را برطرف کرده و به حضور مؤثر در جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی می‌اندیشد و اقدام می‌کند.»
مدیر امور استان‌های انجمن سینمای جوانان ایران درباره تعامل هنرمندان پایتخت‌نشین با این رویداد توضیح می‌دهد: «هدف اصلی ما کشف استعدادهای جوان و آسیب‌شناسی آثار دفتر در بازه زمانی یکساله است و چنانچه مدیر و یا مسئول دفتر تشخیص دهد که با حضور یک فیلمساز و یا عکاسی که در پایتخت زندگی می‌کند می‌تواند به آموزش و اعتلای سطح دانش هنرجویان و اعضای دفتر اقدام کند حتماً از این ظرفیت نهایت استفاده را خواهد کرد.»
او درباره منابع مالی و محدودیت‌های بودجه توضیح می‌دهد: «با توجه به محدودیت منابع مالی میزان حمایت ستاد مرکزی از دفاتر در این باره در حد برگزاری مراسم است که البته به‌دلیل غیر رقابتی بودن این رویداد و عدم دعوت از فیلمسازان و هنرمندان سایر مناطق کشور نیاز به منابع بسیار کاهش یافته است و بیشتر از توان و ظرفیت سایر ادارات، سازمان‌ها و نهادهای شهرستان استفاده می‌شود. با شناخت هنرجویان و اعضای مستعد دفتر، تمامی امکانات فنی، تجهیزاتی و فضای دفتر با نظارت و راهنمایی اعضای باتجربه‌تر دفتر در اختیار این جوانان قرار می‌گیرد. سپس مدیر و یا مسئول دفتر تمامی اقدامات لازم برای حضور این جوانان مستعد در پیچینگ استانی را انجام می‌دهد و عملاً وارد مرحله حمایت مالی تولید فیلم کوتاه قرار خواهد گرفت که میزان حمایت مالی و تجهیزاتی از این فیلمسازان بستگی به عوامل متعددی نظیر سوابق قبلی، جوایز، ویژگی فیلمنامه و دیگر موارد فنی و کیفی دارد.»
مدیر امور استان‌های انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه می‌افزاید: «شرکت در پیچینگ استانی به خودی خود گامی در جهت تمرین فیلمساز برای حضور و ارائه موفق در پیچینگ‌های معتبر در سطح ملی و بین‌المللی و آشنایی با اصول ارائه و دفاع از طرح است. به عبارتی در عملی‌ترین برنامه‌های این انجمن باز هم به هدف آموزش جوانان با به روزترین متد و روش‌های فیلمسازی جهانی توجه شده است.»
هفته‌های فیلم و عکس تاکنون در ۳۰ دفتر از دفاتر استان‌های این انجمن اجرایی شده و قرار است ۲۶ دفتر دیگر هم به این جمع اضافه شود. به گفته فلکیان، پس از هر دوره برگزاری هفته فیلم و عکس، عملکرد دفاتر ارزیابی می‌شود و از دفاتر برگزیده در حد توان مالی تقدیر می‌شود تا انگیزه برگزاری هرچه بهتر برنامه توسط دفاتر در دوره‌های بعدی فراهم شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7931/23/616356/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها