به دنبال تعویق یک ماهه

ارسال پیامک مالکیت سیم‌کارت از هفته آینده آغاز می‌شود


چندی پیش پیمان قره‌داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری اعلام کرد که از ۲۵ اردیبهشت ماه سال‌جاری پیامک اطلاع‌رسانی برای هر شخص با ماسک CRA.ir ارسال می‌شود تا افراد از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام آنها است مطلع شوند.
اما با گذشت حدود یک ماه از این زمان، هنوز اتفاق ویژه‌ای در این زمینه رقم نخورده است. به‌دنبال پیگیری خبرنگار «ایران» یک منبع مطلع دراین باره گفت با اینکه قرار بود ارسال پیامک‌ها از 25اردیبهشت انجام شود ولی برخی موارد و همپوشانی این زمان با یک فراخوان، مانع از اجرای بموقع این طرح شد. وی یادآور شد: با توجه به اینکه وزارت کشور برای احراز هویت اتباع افغان فراخوان داده است، این روزها شاهد ازدحام زیادی در دفاتر پیشخوان هستیم. با توجه به اینکه با شروع ارسال پیامک‌ها، کاربران هم باید در صورت نیاز به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و البته نگرانی‌های ناشی از کرونا هم وجود دارد، این طرح یک ماه به تعویق افتاد. با اتمام طرح احراز هویت اتباع افغان، احتمالاً ارسال پیامک‌ها برای کاربران از هفته آینده آغاز خواهد شد ولی در صورتی که افراد نگران مالکیت سیم‌کارت‌هایشان هستند می‌توانند تا آن زمان تعداد سیم‌کارت‌هایی را که به نامشان است استعلام کنند. پیش از این پیمان قره‌داغی گفته بود: این اقدام با رویکرد شفافیت در حوزه خدمات ارتباطی و به منظور آگاه‌سازی مردم از مالکیت سیم‌کارت‌هایی که به نامشان است، انجام می‌شود. وی با اشاره به اینکه در برخی موارد بهره‌برداران سیم‌کارت‌ها، شخص مالک نیستند، عنوان کرد: مشترکان می‌توانند برای دریافت خدمات و راهنمایی بیشتر و همچنین تغییر مالکیت و سلب امتیاز سیم‌کارت خود با مراکز تماس اپراتورها تماس بگیرند.
به پورتال رگولاتوری و سامانه دولت همراه مراجعه کنید
با توجه به وقوع جرایم اینترنتی با استفاده از سیم‌کارت، لازم است افراد از وجود سیم‌کارت‌هایی که با هویت آنها ثبت شده، آگاهی داشته باشند و درصورت لزوم، سیم‌کارت‌هایی را که در اختیارشان نیست مسدودسازی کنند. به همین دلیل مشترکان برای اطلاع از سیم‌کارت‌هایی که به نام آنها ثبت شده است، می‌توانند با مراجعه به پورتال رگولاتوری به آدرس اینترنتی www.cra.ir در بخش حقوق کاربران وارد منوی استعلام سرویس‌های مشترکین شده و از تمام سرویس‌ها و شماره‌های تحت مالکیت و اپراتورهای مربوط به آن مطلع شوند.
گفتنی است اگرچه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در وبسایت خود به آدرس www.cra.ir، منوی حقوق کاربران، گزینه استعلام سرویس‌های مشترکین، امکان استعلام تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام کاربران ثبت شده را فراهم کرده، اما از این طریق تنها تعداد سیم‌کارت‌های کاربران در هر اپراتور مشخص می‌شود و شماره این سیم‌کارت‌ها همچنان ناشناس است. برای اطلاع از شماره سیم‌کارت‌ها، کاربران می‌توانند از سامانه دولت همراه استفاده کنند. برای این کار، لازم است ابتدا به سامانه دولت همراه به آدرس اینترنتی https://mob.gov.ir ازطریق نرم‌افزار یا وب، مراجعه کنید.
در مرحله اول باید دقت داشته باشید که ورود به سامانه دولت همراه تنها با کدملی و شماره همراهی که متعلق به شخص باشد، امکان‌پذیر است. با باز شدن سامانه دولت همراه، گزینه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را انتخاب کنید. با باز شدن بخش مربوط‌ به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، خدمت تعداد خطوط مشترکین تلفن ثابت و سیار قابل انتخاب است. در پایان با وارد کردن شماره تلفن مشترک، پیامکی حاوی سیم‌کارت‌هایی که به نام مشترک باشد، ارسال می‌شود.
گفتنی است چندی پیش نیز سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم‌کارت به سامانه دولت همراه متصل شد و تمام مشترکان علاوه‌بر مراجعه به نرم‌افزارهای مدیریت اپراتور مورد نظر خود، می‌توانند به سامانه دولت همراه مراجعه کنند.
بدین‌ترتیب اپراتورها بعد از دریافت درخواست مشترک برای سلب امتیاز مالکیت، بررسی سیستماتیک را آغاز کرده و با ارسال رمز یک‌بار مصرف (OTP) به مشترک، احراز هویت را انجام می‌دهند و در صورت تطابق مالکیت سیم‌کارت با اطلاعات فرد متقاضی، درخواست سلب امتیاز مالکیت انجام می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7931/7/616385/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها