وزیر جهاد کشاورزی:

25هزار نفر تسهیلات ارزان قیمت بخش کشاورزی دریافت کردند


وزیر جهاد کشاورزی گفت: ارائه تسهیلات ارزان قیمت به فعالین بخش کشاورزی ادامه دارد و تا به امروز به ۲۵ هزار نفر تسهیلات پرداخت شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در همایش نقش تشکل‌های بخش کشاورزی در گام انقلاب که به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: برای 25 هزار نفر تسهیلات بانکی برای تأمین سرمایه در گردش فعالین بخش دام و طیور اختصاص یافت؛ بعد از اصلاح یارانه نهاده‌های دامی تولیدکنندگان نیاز به سرمایه در گردش بیشتری دارند که از این طریق تأمین می‌شود.
وی افزود: مهم‌ترین مانع فعالین این بخش، در خصوص قانون چک است به طوری که اگر بدهی بانکی داشته باشد به آنها تسهیلات داده نمی‌شود به همین منظور
بر اساس هماهنگی به عمل آمده کسانی که بدهی بانکی نیز داشته باشند از هفته آینده می‌توانند تسهیلات بانکی دریافت کنند.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: روز گذشته تنها 800 تن مرغ مازاد مرغداران خریداری شد و این روند همچنان ادامه دارد.
ساداتی‌نژاد تصریح کرد: خرید قراردادی محصولات کشاورزی نیز در دستور کار است و ما امیدواریم که بتوانیم کلیه محصولات را به‌صورت قراردادی خریداری کنیم تا کشاورزان دغدغه‌ای برای محصولات خود نداشته باشند. وی گفت: زمانی که در کمیسیون کشاورزی مجلس بودم تا به امروز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایمان توجه به بخش خصوصی و تشکل‌ها است. وی ادامه داد: در مرحله سوم طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها که به بخش تولید مرتبط است جلساتی با تشکل‌ها برگزار و دغدغه آنها شنیده شد و با قدرت پیگیر رفع مشکلات آنها هستیم.
ساداتی‌نژاد تصریح کرد: در این راستا 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است که با عاملیت بانک کشاورزی پرداخت می‌شود.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال‌جاری تلاش می‌شود که در بخش تولید گندم بتوانیم گندم‌زارها را تحت پوشش کشاورزی قرار دهیم. بر این اساس از شرکت‌های بزرگ خواسته شده است که مشارکت داشته باشند تا تولیدکنندگان از ابتدا مشتری خود را بشناسند تا دغدغه‌ای برای نهاده‌های تولید نداشته باشند.
وی گفت: یکی از نگرانی‌هایی که درباره واگذاری امور به بخش خصوصی وجود دارد آن است که تشکل‌ها بیشتر از خود تولیدکننده حمایت می‌کنند اما ما معتقدیم که تولیدکننده تا نتواند نیاز مصرف‌کننده را تأمین کند و تولید نباشد، عملاً قیمت‌گذاری نیز معنایی ندارد و خود تولیدکننده قیمت را به نحوی تعیین می‌کند که مصرف‌کننده نیز برای خرید آن محصول راغب باشد.
 ساداتی‌نژاد تصریح کرد: امیدواریم در گام دوم انقلاب با برجسته‌سازی نقش اتحادیه‌ها بخشی از امور را به فعالین بخش خصوصی واگذار کنیم.
ساداتی نژاد با تأکید بر اینکه فصل جدیدی در حوزه استفاده از بقایا و فناوری و نوآوری در حوزه خوراک دام را شاهد هستیم، گفت: به اعتقاد ما این مهم می‌تواند انقلاب نوآوری و بهره‌وری در صنعت دام و طیور کشور را رقم بزند.  وی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه دانش بنیان توسط معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و  دعوت از علاقه‌مندان دارای ایده و فعالیت حوزه خوراک  دام، طیور و آبزیان، تصریح کرد: ظرفیت‌های بی‌نظیر در این زمینه  در  کشور وجود دارد. به طور نمونه برخی از این گیاهان خود رو و هرز هستند  و ما می‌توانیم از آن‌ها در حوزه خوراک دام استفاده کنیم. وی با اشاره به این که برخی از  بقایای گیاهان مشکلات محیط زیستی نیز ایجاد کرده است، گفت: این گیاهان می‌توانند بخصوص در بخش پروتئین‌ها جایگزین شوند.
ساداتی نژاد تصریح کرد: در حال حاضر 4.6 میلیون تن کنجاله سویا وارد کشور می‌شود که به دلیل آب بری آن نمی‌توانیم  توسعه کشت سویا را افزایش دهیم بنابراین باید روی جایگزینی آن کار کنیم.
به گفته وی، یکی از راه‌های جایگزینی آن استفاده از ظرفیت‌هایی است که در این زمینه وجود دارد. ساداتی نژاد ادامه داد:  در این مهم باید به بخشی از حلقه تولید در محصولات پربازده و ورود فناوری به حوزه تولید و بهره‌وری نیز بپردازیم.
وی تصریح کرد: علاوه بر  مسائل عنوان شده در کنار استفاده از حوزه صنعت خوراک دام باید جایگزین  افزایش بهره‌وری در حوزه خوراک دام را نیز شاهد باشیم.
وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: امیدوارم امسال بتوانیم با کمک معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان حرکت کنیم و فعالیت‌هایی در حوزه تولید داخل در حوزه‌هایی که جایگزینی محصولات آب بر یا سویا داریم (مانند کاملینا) داشته باشیم که در این صورت ما می‌توانیم واردات را تا سقف 50 تا 60 درصد  کاهش دهیم.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی، گفت: در ماده یک آیین‌نامه  تصویب شده که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ما باید تأخیر  خودمان را در ورود به حوزه‌های کشاورزی در بخش دانش بنیان جبران کنیم.
وی افزود: با توافق انجام شده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 20 درصد شرکت‌های دانش بنیان باید مربوط به بخش کشاورزی باشند بنابراین حمایت‌های لازم در این بخش کاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود.
‌به گفته ساداتی‌نژاد، بین علم و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی همکاری خوبی وجود دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7931/9/616393/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها