اخبار


سرمایه‌گذاری ۹۸ درصدی بخش خصوصی در حوزه کشاورزی

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: قانونگذاری در بخش کشاورزی اعم از وظایف تولید تا صادرات باید به تشکل‌ها واگذار شود.
عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ۹۸ درصد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود ولی تاکنون اهمیت چندانی به نقش و جایگاه این تشکل‌ها در امر سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی داده نشده است.
به گفته او، در سال ۱۳۹۹ در کمیسیون کشاورزی، مجلس شورای اسلامی طرحی به نام تشکیل شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی با هدف وارد کردن تشکل‌های کشاورزی در امر قانونگذاری و قیمت‌گذاری تصویب و عملیاتی شد. هاشمی افزود: تا قبل از تصویب شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی، هیچگاه کشاورزان از تصمیم‌گیری‌ها رضایت نداشتند ولی با تشکیل این شورا و حضور نمایندگان آنها در این شورا هر تصمیم‌گیری چه به منافع کشاورزان باشد چه به ضرر، تبعیت می‌کنند.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با همتی که در جهادکشاورزی وجود دارد، امیدواریم بستر حضور بیشتر تشکل‌ها فراهم شود.

 پهلوگیری دو کشتی حامل ۱۳۹ هزار تن گندم در بنادر امام(ره) و چابهار

بندر امام(ره) در غربی‌ترین نقطه خلیج‌فارس و بندر چابهار در شرقی‌ترین نقطه دریای عمان، میزبان کشتی‌های حامل گندم‌هایی هستند که اخیراً در این دو بندر پهلو گرفته‌اند.
به گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران، یک فروند کشتی اقیانوس‌پیما حامل گندم به وزن ۶۹ هزار و ۲۹۸ تن در بندر امام خمینی(ره) استان خوزستان پهلو گرفت که محموله‌های این کشتی بعد از انجام تشریفات گمرکی و اداری و تأیید سازمان‌های نظارتی، ترخیص شده و پس از تخلیه و بارگیری به مقاصد تعیین شده در اقصی نقاط کشور ارسال خواهد شد.
گزارش دیگری از آن سوی مرزهای آبی ایران نیز حاکی است که ۶۹ هزار و ۵۵۰ تن از این محصول استراتژیک در قالب یک فروند کشتی اقیانوس‌پیمای دیگر، در بندر شهید بهشتی چابهار پهلو گرفته است که محموله‌های این کشتی نیز پس از انجام امور اداری و گمرکی و تأیید دستگاه‌های نظارتی، تخلیه، بارگیری و بر اساس برنامه حمل‌ونقل شرکت بازرگانی دولتی ایران به سراسر کشور ارسال خواهد شد.

 فروش کیلویی نان به نفع مردم و نانوایان است

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی آردسازان ایران می‌گوید در بسیاری از کشورها نان به‌صورت کیلویی فروخته می‌شود و فروش نان به‌صورت کیلویی باعث می‌شود قیمت‌ها قابل کنترل باشد.
سیدمحمدرضا مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سؤال که آیا طرح فروش کیلویی نان به نفع مردم و نانوایان خواهد بود یا خیر، گفت: معتقدیم نان باید وزن شود، وزن آن به‌صورت برچسب روی نان قرار بگیرد تا قیمت‌ها قابل کنترل باشد.
وی با بیان اینکه چون هر سال قیمت‌ها تغییر نمی‌کند چانه‌ها تغییر وزن می‌دهند و این به نفع کیفیت نان نیست، گفت: برخی از نانوایان که در این زمینه تجربه دارند معتقدند باید مثل گذشته نان در ایران روی ترازو وزن شود.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی آردسازان ایران به علت مخالفت برخی از نانوایی‌ها به این طرح اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد نان وزن شود حتماً باید یک صندوقدار یا یک کارگر مستقل در نانوایی فعالیت کند که اضافه شدن یک کارگر در توان اقتصادی نانوایی‌ها نیست. برای همین برخی موافق این طرح نیستند و معتقدند همین که چانه وزن شود کافی است. به گفته وی در بسیاری از کشورها نان‌های صنعتی و سنتی به‌صورت کیلویی فروخته می‌شود.
مرتضوی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود اگر قیمت نان بر اساس وزن محاسبه شود ممکن است برخی نان را خمیر دربیاورند، گفت: وقتی قیمت نان آزاد شود فضا رقابتی شده و نانوایی‌ها مجبورند برای حفظ مشتری‌هایشان کیفیت کار خود را بالا ببرند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7931/9/616395/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها