افزایش سوددهی معادن با توان بخش خصوصی


وجیه اله جعفری
رئیس هیأت عامل ایمیدرو
اکتشاف، نقطه آغازین سرمایه‌گذاری و توسعه است لذا این بخش اولویت امروزه ما است و امید داریم که در دو سال آینده معادن جدید و بزرگی فعال شوند. بر این اساس هدف نهایی ما افزایش ظرفیت‌سازی و تولید محصولات معدنی با توسعه صنایع معدنی در مناطق کم‌برخوردار است که همه این موارد از مسیر اکتشاف می‌گذرد. در بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع مساحت مناطق اکتشاف شده، آزادسازی انجام شده و این مناطق در اختیار وزارت صمت است. در این خصوص ایمیدرو با معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان زمین‌شناسی همکاری دارد و معادن مس-طلا جانجا، طلای هیرد و بزمان از جمله نتایج فعالیت‌های اکتشافی این سازمان است. با فعال شدن معدن جانجا در سیستان و بلوچستان، بخش خصوصی فعالیت خود را در معادن اطراف توسعه بخشیده و آینده‌ای پررونق در انتظار آن مناطق است. دو معدن با ذخایر قابل‌توجه در حال آماده‌سازی است که اتفاقاً در مناطق کم‌برخوردار هستند و در آینده‌ای نزدیک، رونق اقتصادی را برای مناطق اطراف به بار خواهند آورد. معدن طلای هیرد در خراسان جنوبی نیز جزو دستاورد‌های اکتشافی اخیر این سازمان است که به‌زودی کارخانه شمش طلای آن افتتاح خواهد شد.
اثر رونق اقتصادی که شرکت‌های ملی مس، گل گهر، چادرملو برمناطق اطراف، استان متبوع خود و حتی کشورمان گذاشته‌اند امروزه برای معادن جدید قابل تصور است که علاوه بر رشد اشتغال و درآمدزایی به کاهش فقر نیز کمک شایانی خواهند کرد. استفاده بهینه از باطله‌ها و استحصال عناصر ارزشمند، به‌روز‌آوری دانش در استخراج، فرآوری و همچنین مصارف انرژی از جمله نیاز‌های امروزه است که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع آنها تلاش می‌کنیم. چالش دیگری که این حوزه دارد، به معادن راکد برمی‌گردد؛ یکی از پیشنهاد‌های ما این است که معادن کوچک، در قالب بلوک‌های ۱۰ تایی قرار گیرند تا شرایط جذب سرمایه برای اکتشاف، فرآوری و توسعه آنها تسهیل شود و انگیزه سرمایه‌گذاران نیز افزایش پیدا کند.
در نهایت باید هدف ما این باشد که بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌ها را به سمت بخش خصوصی هدایت کنیم تا معادن کشور با سرعت بیشتری رونق بگیرد و البته سودآورتر شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7931/12/616408/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها