تیم ملی با نمایشی متزلزل و انتقاد برانگیز مقابل الجزایر شکست خورد

دلهره، ارمغان تدارک ضعیف


حامد جیرودی/ تیم ملی فوتبال کشورمان که خود را برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آماده می‌کند، یکشنبه شب در اولین بازی دوستانه‌اش برابر الجزایر به میدان رفت و بازی را با نتیجه 2-1 واگذار کرد. در حالت عادی، باخت در یک بازی تدارکاتی چندان اشکالی ندارد و باعث رفع نقاط ضعف می‌شود اما شرایطی که ملی‌پوشان در بازی با الجزایر داشتند، نگرانی شدید دوستداران فوتبال ایران را در پی داشت. این در حالی بود که تیم حریف نیمی از بازیکنان اصلی خود از جمله ریاض محرز را در اختیار نداشت. با این حال، شاگردان جمال بلماضی توپ و میدان را بیشتر در اختیار داشتند و خط دفاع و دروازه بان ایران را که ناهماهنگ و ضعیف بودند آزار دادند. در این شرایط الجزایر در دقیقه 43 توسط بن عیاد به گل رسید و پیروز به رختکن رفت. در نیمه دوم با تغییراتی که دراگان اسکوچیچ انجام داد، شرایط بهتر شد و ایران در دقیقه 64 توسط علیرضا جهانبخش به گل تساوی رسید اما باز هم الجزایر بود که با آمدن نفرات جدیدش به میدان، بازی را در دست گرفت و توانست به گل برسد. این در حالی بود که ملی‌پوشان ایران در نیمه دوم بازی خوبی را از خود به نمایش نگذاشتند و در نهایت بازی را با نتیجه 2-1 واگذار کردند؛ باختی که زنگ خطر را به صدا درآورد و نشان داد تیم ملی وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد و باید به آن رسیدگی شود.
آمار بازی
در این بازی مالکیت توپ، 49 به 51 در اختیار الجزایر بود و در بخش امید به گل هم الجزایر با 1.91 شرایط بهتری نسبت به ایران با 1.30 داشت. ملی‌پوشان کشورمان 8 شوت در چهارچوب داشتند، در حالی که تعداد شوت حریف 14 بود. در تعداد پاس بازیکنان ایران 484 و الجزایری‌ها 494 پاس رد و بدل کردند که در این میان دقت پاس ملی‌پوشان ما 84 درصد و دقت پاس بازیکنان حریف 87 درصد بود. در خطاها هم بازیکنان ما 8 خطا و الجزایری‌ها 13 خطا مرتکب شدند و دروازه‌بان ما 4 سیو و گلر حریف 3 سیو انجام داد.
روز بد عابدزاده
حضور عابدزاده در ترکیب اصلی نشان داد که او در افکار سرمربی تیم ملی شرایط بهتری نسبت به علیرضا بیرانوند دارد اما امیر در دهمین بازی ملی اش شکننده ظاهر شد. او دقیقه 7، با اشتباهش موقعیت خوبی نصیب الجزایر کرد که بازیکن این تیم روی زمین افتاد ولی داور اعتقادی به پنالتی نداشت. عابدزاده دقایقی بعد هم، با خروج ناموفق دروازه تیم ملی را تهدید کرد که این بار، بازیکنان الجزایر نتوانستند از موقعیت استفاده کنند. البته عابدزاده در وقت‌های اضافه، با یک واکنش خوب روی ضربه آزاد مانع از گل دوم حریف شد ولی در کل روز خوبی را پشت سر نگذاشت.
نورافکن و جهانبخش؛ مؤثر و مقصر
در خط دفاعی هم در حالی که شجاع خلیل‌زاده به‌دلیل مصدومیت بازی را از روی سکوها تماشا می‌کرد و محمدحسین کنعانی زادگان هم به خاطر محرومیت از 2 بازی ملی نمی‌توانست در اردو باشد و غایب بود، اسکوچیچ از حسینی و نورافکن به‌عنوان مدافعان میانی بهره برد ولی در دفاع چپ از حاج صفی استفاده کرد ولی کاپیتان تیم ملی در بازگشتش به دفاع چپ چندان نتوانست انتظارات را برآورده کند و بین دو نیمه تعویض شد و جای خود را به امید ابراهیمی داد. در این شرایط، عارف آقاسی هم که جایگزین آزمون در نیمه دوم شده بود، به قلب دفاع رفت تا نورافکن به دفاع چپ برود. در این شرایط، نورافکن با بازگشت به پست دفاع چپ، توانست روی نفوذ خود و پاسی که به درون محوطه جریمه الجزایر فرستاد، زمینه ساز گل تساوی ایران توسط جهانبخش شود. این بازیکن که در نیمه دوم بازوبند کاپیتانی تیم ملی را بسته بود، در شصت و دومین بازی ملی اش، موفق شد گل سیزدهم خود را به ثمر برساند. جهانبخش با این گل با رکورد 13 گل ملی علی پروین برابر شد. جالب اینکه جهانبخش در 50 بازی اولش در تیم ملی 6 گل زده بود ولی در 12 بازی اخیرش برای ایران 7 گل زده که نشان از تأثیرگذاری او در دوران مربیگری اسکوچیچ داشته است. در ادامه، نورافکن با پاس رو به عقبی که در دقیقه 82 داد، باعث شد الجزایر به گل دوم برسد تا به این ترتیب او هم مانند جهانبخش - که روی گل اولی که ایران دریافت کرد پاس رو به عقب داد - دچار اشتباه شود و هر دو بازیکنی که گل زدند و پاس گل دادند و مؤثر بودند، روی گل‌های خورده ایران مقصر باشند. تعویض دیگر تیم ملی در بین دو نیمه هم حضور میلاد سرلک به جای عزت‌اللهی بود. دقیقه 71 مهدی مهدی‌پور به جای نوراللهی و امیرحسین حسین‌زاده به جای علی قلی‌زاده به میدان آمدند تا در این بازی فرصت حضور در میدان را پیدا کنند. نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که با توجه به فرصت کمی که در اختیار داریم و محرومیت کنعانی‌زادگان از بازی دوستانه بعدی، او و شجاع که در تفکرات اسکوچیچ به‌عنوان مدافعان اصلی قرار دارند، کی قرار است با هم به هماهنگی بیشتری برسند. البته این دو بازیکن با توجه به پیوستن خلیل‌زاده به الاهلی قطر، همبازی شده‌اند و این جای امیدواری را برای هماهنگی‌شان بیشتر می‌کند.
تیم دوم الجزایر
اتفاق مهمی که قبل از این بازی سر و صدای زیادی به پا کرد، این بود که عنوان شد الجزایر از نفرات اصلی‌اش استفاده نکرد. نگاهی به ترکیب شاگردان بلماضی نشان می‌دهد که او از نفراتی استفاده کرد که بازی‌های ملی کمی داشتند و در نیمه دوم تعدادی از بازیکنان با تجربه‌اش را روانه میدان کرد تا به برتری برسد. در ترکیب الجزایر، آنتونی ماندرا دروازه بان این تیم اولین بازی ملی اش را انجام می‌داد. همچنین اکیم زدادکا (1)، محمد امین توگای (1)، عبدالقادر بدران (15)، احمد طوبی(6)، اسماعیل بن ناصر(40)، عبدالقهار قادری(1)، آدم زورگان(8)، رشید غزال (22)، ریاض بن‌عیاد(2) و بلال براهیمی (3) حضور داشتند که در مجموع 100 بازی ملی داشتند و 4 بازیکن آنها اولین بازی ملی‌شان را تجربه می‌کردند. در نیمه دوم هم رامیز زروکی (17)، یانیس هاماچه (1)، آدم اوناس (19)، یوسف بلایلی (39)، محمد الامین عموره که گل دوم الجزایر را زد (6)، بلال عمرانی (1) بازی ملی داشتند. به این ترتیب، ستاره سرشناس الجزایری‌ها بن ناصر بود که در میلان عضویت دارد و 6 بازیکن هم اولین بازی ملی را برابر ایران تجربه کردند. این در حالی بود که از ریاض محرز کاپیتان این تیم و ستاره منچسترسیتی و نیز سعید بن رحمه (وستهام)، عیسی ماندی (گالاتاسرای) و... خبری نبود. با این حال، تیم دوم الجزایر هم، تیم ملی را به زحمت انداخت و شاگردان اسکوچیچ نتوانستند بازی خوبی را ارائه دهند.این بازی که تنها بازی ما در فیفادی خرداد به شمار می‌رفت، نشان داد که تیم ملی کار بسیار دشواری را برای آماده‌سازی برای جام جهانی در پیش دارد و اگر شرایط به همین نحو پیش برود، بازی مقابل تیم‌های قدرتمندی مانند انگلیس، امریکا و ولز- که این‌دو آخری هم دست کمی از انگلیس ندارند - بسیار سخت خواهد بود و شاید منجر به رخ دادن نتایجی فاجعه‌آمیز در قطر شود.

بازتاب
انتقاد تند و قابل تأمل طارمی و آزمون

پیش از دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال ایران مقابل الجزایر، مصاحبه‌های کوتاهی از بازیکنان و مربیان تیم ملی ایران در ارتباط با شرایط آماده‌سازی این تیم از شبکه سوم سیما منتشر شد که حاکی از نارضایتی گسترده ملی‌پوشان بود. در حالی که در پنجره بازی‌های ملی اکثر تیم‌ها سه یا چهار بازی دوستانه و رسمی را برگزار کردند، بازی‌های تدارکاتی تیم ملی یک به یک لغو و ایران در نهایت، راهی قطر شد که این روزها آب و هوای گرم این کشور مانع برگزاری اردوی سایر کشورهای مطرح در قطر شده است اما تیم ملی حدود دو هفته بدون برگزاری بازی  (تا قبل از دیدار با قطر) در این کشور به تمرین پرداخت که با انتقادات زیادی همراه بود. احسان حاج‌صفی، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در ارتباط با شرایط کنونی این تیم گفت: «تیم ملی تنها بود؛ الان تنهاتر شده است.»
سردار آزمون، مهاجم تیم ملی هم از وضعیت این تیم ناراضی بود و اظهار کرد: «بدترین برنامه‌ریزی سال است. دم فدراسیون گرم. برنامه‌ریزی توپ است! فردا که نتیجه نگیریم، چه کسی را مقصر می‌دانند؟» مهدی طارمی، ستاره تیم ملی هم که تمایل زیادی به گفت‌وگو نداشت، خطاب به تصویربردار تلویزیونی گفت که «از این زمین افتضاح هم فیلم بگیر و نشان بده!» دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ایران هم در وصف شرایط کنونی تیمش گفت: «نمی‌توانم بگویم شرایط خوب است.» امیرحسین حسین‌زاده، مهاجم جوان استقلال هم گفت که این شرایط نرمال نیست.

نگاهی به ترکیب ایران برابر الجزایر
اسکوچیچ مقابل الجزایر از امیر عابدزاده درون دروازه استفاده کرد. حضور سید مجید حسینی و امید نورافکن در پست مدافع میانی، دو تغییر مهم او در این مسابقه بودند. صادق محرمی و احسان حاج‌صفی در پست مدافع کناری راست و چپ به میدان رفتند. سعید عزت‌اللهی و احمد نوراللهی، جایگاه‌شان در ترکیب اصلی را حفظ کردند و در کنار علی قلی‌زاده فیکس بودند. سه بازیکن کلیدی ایران یعنی سردار آزمون، مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش هم در ترکیب اصلی قرار داشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7931/20/616419/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها