رئیس ‌جمهور ترکمنستان امروز به ایران می‌آید

تهران - عشق‌آباد؛ نزدیک‌تر از هر وقت


رئیس جمهور ترکمنستان به دعوت رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی امروز به تهران سفر می‌کند. این نخستین سفر «سردار بردی‌ محمداف» به تهران در مقام ریاست جمهوری ترکمنستان است و پیش از این  او در ۱۹ دی ۱۴۰۰ به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور وقت این کشور به ایران آمده بود. قرار است در این سفر دو روزه علاوه بر نشست‌های مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، چند سند همکاری و تفاهمنامه امضا شود.
آیت‌الله رئیسی در دیدار پیشین با محمداف به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور ترکمنستان گفته بود که تهران از پیشنهادهای طرف مقابل در زمینه تحکیم و ارتقای همکاری در بخش‌های مختلف بویژه در حوزه انرژی، تجارت و بازرگانی استقبال می‌کند و هیچ مانع و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
رئیس جمهور همچنین در پیام تبریک انتخاب همتای جوان ترکمنستانی‌‌اش تأکید کرده بود که امیدواراست در دولت جدید ترکمنستان روابط تهران-عشق آباد در ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از روند رو به رشد مطلوبی برخوردار گردد. محمداف نیز در گفت‌وگویی تلفنی با رئیس جمهور کشورمان تصریح کرده بود کشورش علاقه‌مند است با توجه به ظرفیت‌های متنوع و متعدد موجود، تمام تلاش خود را برای تسریع در روند ارتقای سطح تعاملات دوجانبه به کار گیرد.
رابطه‌ای که دولت سیزدهم ترمیم کرد
ایران و ترکمنستان به عنوان همسایه‌هایی با هزار کیلومتر مرز مشترک و عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو طی 30 سال گذشته روابط سیاسی و اقتصادی قابل قبولی با یکدیگر داشته اند و ترکمنستان علاوه بر صادرات  گاز به ایران یکی از شرکای بزرگ تجاری همسایه ایران به شمار می‌‌رود، با این حال فقدان توجه دیپلماتیک به این رابطه در سال‌های گذشته سبب شده بود که دو کشور اختلافاتی در حوزه مراودات مرزی و تجاری را تجربه کنند و با لغو توافق گازی ایران- ترکمنستان در دوران تصدی بیژن زنگنه وزیر نفت دولت حسن روحانی سوء تفاهماتی بر رابطه دو کشور حاکم شود و کار به ارجاع اختلاف به داوری بین‌المللی از سوی ترکمنستان کشیده شود؛ روندی که در دولت سیزدهم به سمت بهبود و تقویت روابط تغییر کرد و قفل 5 ساله ای را که بر روابط دو کشور افتاده بود، شکست.
سوآپ گازی و فصل جدید همسایگی
انعقاد قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه بین ترکمنستان، ایران و جمهوری آذربایجان در 7 آذر 1400 و در حاشیه پانزدهمین اجلاس اکو در عشق‌آباد سیگنال واضحی بود مبنی بر اینکه تهران و عشق آباد دور جدیدی از مراودات خود را آغاز کرده‌اند و قصد دارند سهم ویژه‌ای برای یکدیگر در روابط بین‌المللی خود  قائل شوند. طبق مرحله نخست این قرارداد که اجرای آن از نیمه دی ماه سال گذشته آغاز شد مقرر شد سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد و در این میان عواید این انتقال سوخت از مسیر ایران سبب پایداری تأمین سوخت زمستانی مورد نیاز استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و سمنان شود. این قرارداد به باور بسیاری از کارشناسان علاوه بر سودمندی اقتصادی برای هر دو کشور، ایران و ترکمنستان را به همسایه‌هایی با اهمیت راهبردی برای یکدیگر تبدیل کرد و در افقی دیگر نشان دهنده واقعیت امکان بی اثرسازی تحریم‌ها و تلاش‌های غرب برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران است.
تصمیم اخیر سه کشور طرف قرارداد سوآپ گازی برای برابر کردن حجم قرارداد سوآپ از بعد اقتصادی و حالا سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران را که قرار است موعد امضای اسناد و تفاهمنامه‌های همکاری متعددی باشد، باید بازتاب نگاه ویژه‌ای دانست که دولت سیزدهم به روابطش با همسایگان، کشورهای پیرامونی و نیز کشورهای  منطقه آسیای میانه دارد.
رئیس جمهور قزاقستان؛ میهمان بعدی
در همین راستا، روز گذشته  دفتر ریاست جمهوری قزاقستان نیز اعلام کرد که «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور این کشور ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) به دعوت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می‌‌کند و قرار است در سفر او نشست‌های دوجانبه در سطح عالی برگزار و  تعدادی اسناد بین دولتی امضا شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7931/2/616444/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها