حجت‌الله عبدالملکی، وزیرِ کار از وزارتخانه خداحافظی کرد

پایان کارِ وزیر


حجت‌الله عبدالملکی امروز با نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور استعفای خود را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد. بخشی از متن استعفای وی چنین است: با سلام و تحیات و آرزوی توفیق و عافیت؛ ضمن تشکر از حسن‌نظر جنابعالی به اینجانب جهت تصدی مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قدردانی از اعتماد مجلس محترم شورای اسلامی، به‌منظور افزایش هماهنگی در دولت، استعفای خود را از این سمت اعلام می‌نمایم.
حجت‌الله عبدالملکی متولد سال ۱۳۶۰ شهرری و دانش‌آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه است. همچنین عضو هیأت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) با حکم مقام معظم رهبری، عضو هیأت مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور، مشاور وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، رئیس شورای اطلاع‌رسانی و رئیس هیأت اندیشه‌ورز و رئیس کارگروه انتشار اوراق قرض‌الحسنه کمیته امام خمینی(ره) بوده است. علاوه بر آن عبدالملکی رئیس گروه مطالعات اسلامی بیمه و دبیر شورای اقتصاد سازمان صدا و سیما نیز بوده است. از سوی دیگر وی تاکنون فعالیت‌هایی همچون تألیف ۸ عنوان کتاب در حوزه‌های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کرونا و الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت و ده‌ها عنوان مقاله علمی و پژوهشی در حوزه اقتصاد داشته است.پایگاه سیاسی حجت‌الله عبدالملکی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی است که در ائتلاف بزرگ اصولگرایان که مربوط به سال 94 می‌شود نیز عضویت دارد. در واقع از او به عنوان یکی از نظریه‌پردازان اقتصاد مقاومتی یاد می‌شود. همچنین اظهارنظر عبدالملکی در حمایت از تولید داخلی در صنعت خودروسازی و مقایسه ایران و کره جنوبی و پیشنهادهای او برای حل مشکل ازدواج جوانان از جمله خبرسازترین اقدامات او به شمار می‌رود. علاوه بر این وی در یک برنامه تلویزیونی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ اقتصاد ایران را بازتر از اقتصاد چین اعلام کرده بود.در اردیبهشت ۱۳۹۹ عبدالملکی در توئیتی نوشت: «با یک میلیون تومن هم می‌شود کار تولیدی کرد. حتماً می‌پرسید چگونه؟! حق دارید! آموزش نداده‌ایم!» که این توئیت با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. عبدالملکی در خصوص حوزه اقتصادی نیز اظهار نظرهایی داشته است. به‌طور مثال درباره صنعت خودروسازی عنوان کرد: صنعت خودروسازی کره جنوبی به دلیل «ابعاد درب پارکینگ‌ها» در این کشور رشد کرده‌است، چرا که درب پارکینگ‌ها در خانه کره‌ای‌ها به اندازه‌ای کوچک طراحی و ساخته می‌شود که ماشین‌های بزرگ امریکایی از آنها عبور نکنند و شهروندان مجبور شوند خودروهای ساخت کره را خریداری کنند.
عبدالملکی درخصوص تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی نیز پیشنهاد کرد: تحت عنوان «انقلاب اقتصادی ۱۴۰۰» تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی آزاد شود و مالک آن زمین‌ها اختیار داشته در آنها هر فعالیت دامی، صنعتی و... انجام دهد.
191 رأی موافق عبدالملکی را وزیر کرد
در سوم شهریور ماه سال 1400 نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حجت‌الله عبدالملکی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم رأی اعتماد دادند. عبدالملکی با ۱۹۱رأی موافق، ۷۷ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم شد که در آرای اخذ شده این جلسه ۵ رأی باطله نیز وجود داشت.
در متن استعفای عبدالملکی خطاب به آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور آمده است: با سلام و تحیات و آرزوی توفیق و عافیت؛ ضمن تشکر از حسن‌نظر جنابعالی به اینجانب جهت تصدی مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قدردانی از اعتماد مجلس محترم شورای اسلامی، به‌منظور افزایش هماهنگی در دولت، استعفای خود را از این سمت اعلام می‌نمایم. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری روز 24 خرداد ماه عنوان کرد: روز گذشته وزیر کار دومین بار متوالی استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کرد که  مورد موافقت رئیس‌جمهور قرار گرفت. وی گفت: عبدالملکی از دولت جدا نخواهد شد و قرار است به عنوان مشاور رئیس‌جمهور با دولت همکاری کند. همچنین زاهدی وفا از امروز به عنوان سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7931/2/616455/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها