وزیر دفاع رژیم صهیونیستی خواستار رهبری امریکا برای تشکیل یک نیروی منطقه‌ای نظامی علیه ایران شد

تله‌‌ اسرائیل برای شرکا


گروه سیاسی/ انتظار می‌‌رفت در پی افزایش احتمال سفر «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا به منطقه خاورمیانه و حضور او در ریاض، مقام‌های صهیونیستی از حالا خواسته‌های ادعایی خود پیرامون جمهوری اسلامی ایران را لیست کنند. منابع خبری با اعلام اینکه «بایدن» یک ماه دیگر راهی خاورمیانه خواهد شد، سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی را جزو مقاصد سفر منطقه‌ای او برشمرده‌اند. گفته شده رئیس‌جمهور امریکا در سفر پیش‌رو در نشستی با سران کشورهای حاشیه خلیج فارس، مصر، اردن و عراق نیز شرکت خواهد کرد. در همین چهارچوب تقویت نظامی کشورهای عربی هم‌پیمان با اسرائیل به رهبری امریکا یکی از جدیدترین خواسته‌هایی است که «بنی گانتز»، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی  مطرح کرده است. او در موضعی ادعایی برای مواجهه با آنچه جنگ‌طلبی ایران خوانده، مدعی شده آنچه که نیاز است فقط همکاری نیست، بلکه ایجاد نیروی منطقه‌ای به رهبری امریکاست که توان نظامی همه طرف‌ها را تقویت کند.
چرا صهیونیست‌ها طالب بحرانند؟
این درخواست در حالی از سوی این مقام صهیونیستی مطرح شده که تحولات خاورمیانه در بالاترین سطح ممکن در حال شتاب گرفتن است. پیش‌تر تصمیم امریکا به خارج کردن تدریجی نیروهایش از  منطقه در روند اجرایی کردن رویکرد تمرکز کمتر روی منطقه‌ پرتنش غرب آسیا و تمرکز بیشتر روی چین، برخی کشورهای عربی را متوجه جدی بودن این واقعیت کرده بود. امری که طبیعی بود با نگرانی رژیم صهیونیستی و آن دسته از کشورهای عربی روبه‌رو شود که تأمین امنیت و تحقق منافع ملی خود را در گرو هم‌پیمانی با امریکا و تبعیت از رویکرد مداخله‌جویانه این کشور می‌‌دیدند. درخواست اخیر وزیر دفاع رژیم صهیونیستی از امریکا برای تشکیل ائتلاف نظامی علیه ایران ذیل این نگرانی معنادار می‌‌شود. خاصه آنکه این رژیم مبنای زیست بحرانی خود را در جدال‌های پیدا و پنهانی می‌‌داند که همواره علیه قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای همچون جمهوری اسلامی ایران افروخته است. در همین چهارچوب، به جریان افتادن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، به نگرانی مشترک رژیم صهیونیستی و شماری از دولت‌های عرب منطقه تبدیل شده و تل‌آویو را به سمت سوء‌استفاده از این نگرانی ادعایی در روند گسترش عادی‌سازی رابطه با کشورهای عربی سوق داده است. روی آوردن ریاض به سمت گفت‌وگو با تهران و انجام پنج دور مذاکره رو به پیشرفت، نگرانی رژیم صهیونیستی را نیز در کاسته شدن از تحولات تنش‌آمیز در رابطه با ایران دوچندان کرده است. تقاضای «یائیر لاپید»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی مبنی بر لزوم بازگشت فوری تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به واسطه این نگرانی مطرح شده است.
آتش‌بیاری اسرائیل در منطقه
این نگرانی در حالی دیده می‌‌شود که ضعف‌های نظامی و قدرت آفندی و پدافندی رژیم صهیونیستی همواره این رژیم را به بازنده اغلب نبردهای میدانی با ایران تبدیل کرده است. این واقعیت در وضعیت دفاعی و نظامی متزلزل کشورهای عرب شورای همکاری خلیج‌فارس نیز دیده می‌‌شود. به‌عنوان‌ مثال، اقدامات تلافی‌جویانه نیروهای یمنی با حمله به تأسیسات نفتی در عمق عربستان، آسیب‌پذیری جدی ارتش سعودی و متحدینش را به‌وضوح آشکار ساخت. کشورهایی که با وجود سخت‌‌افزارهای پیشرفته و مدرن قادر به دفاع از زیرساخت‌های خود نیستند تا به این ترتیب این کشورها حل مشکلات سازمانی و چند‌لایه در سیستم دفاعی خود را در پیروی بی‌چون و چرا از مشورت‌های اسرائیل برای قرارگیری در چتر حمایتی امریکا بیابند.چه آنکه ضعف‌های ساختاری برخی کشورهای عربی و ایران‌هراسی صورت گرفته از سوی امریکایی‌ها به عاملی مهم برای عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی تبدیل شد. روندی که البته تا اینجا مورد اعتنای شمار اندکی از کشورهای عربی قرار گرفته است. از این رو اسرائیل می‌کوشد توافق کشورهایی همچون عربستان سعودی که فعلاً موجودیت این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسد، جلب کند.
حمایت‌های راهبردی امریکا از صهیونیست‌ها
در چنین فضایی است که امریکا به عنوان متحد راهبردی رژیم صهیونیستی تلاش‌های خود را برای تداوم روند عادی‌سازی رابطه این رژیم با اعراب به جریان انداخته است. در همین چهارچوب روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی به سفر آتی رئیس‌جمهور ایالات متحده به فلسطین اشغالی اشاره کرد و نوشت که در آستانه این سفر، رژیم صهیونیستی، دستان خود را به سوی ریاض دراز کرده است. بر همین مبنا وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی ادعا کرده است که تل‌آویو و ریاض منافع مشترکی در جلوگیری از ایران برای تبدیل شدن به یک کشور در آستانه تسلیحات هسته‌ای شدن دارند.
این تلاش‌ها در حالی جریان دارد که ناظران منطقه چشم‌انداز روشنی نسبت به تعمیق موج عادی‌سازی رابطه عبری- عربی پیش‌بینی نمی‌کنند. خاصه آنکه جمهوری اسلامی ایران با وجود دست برتر در تقابلات میدانی منطقه در مواجهه با بحران‌آفرینی رژیم صهیونیستی بر رویکرد گفت‌وگوی درون منطقه‌ای با همه همسایگان و کشورهای عربی تأکید دارد. انجام چند دور مذاکره با عربستان سعودی و انجام رایزنی‌های مستمر با مقام‌های کشورهای متعدد منطقه‌ای در امتداد به اجرا درآوردن چنین رویکردی صورت گرفته است. روندی که می‌‌تواند به مانعی جدی بر سر راه توسعه‌طلبی‌های رژیم صهیونیستی در حیاط خلوت ایران و به امری برای کاستن از بحران‌های موجود و ایجاد یک روند همگرایانه در میان کشورهای منطقه تبدیل شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7933/5/616710/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها