«ایران» از روند معاملات سهام گزارش می‌دهد

افزایش معاملات در روزی که شاخص کاهش ارتفاع داشت


در جریان معاملات دیروز از 186نماد سبزرنگ67نماد در صف خرید و از 467نماد قرمزرنگ 93نماد در صف فروش به کار خود پایان دادند

گروه اقتصادی/ شاخص کل بورس درحالی اولین روز هفته را با کاهش 1.06درصدی آغاز کرد که حجم و ارزش معاملات نسبت به چهارشنبه با افزایش روبه‌رو شد. در این روز شاخص کل بورس با 16هزار و 613واحد کاهش به ارتفاع یک میلیون و 547هزار واحد رسید. شاخص کل (هم‌وزن) 3هزار و 751واحد کاهش یافت و شاخص کل فرابورس نیز 1.12درصد افت کرد و در ارتفاع 21هزار و 110هزار واحد به کار خود پایان داد.
در روز شنبه بیش از ۶.۵میلیارد برگ سهام، حق‌تقدم و انواع اوراق بهادار در ۴۲۸هزار نوبت و به ارزش ۴هزار و ۳۳میلیارد تومان در بورس و بیش از ۲.۶میلیارد سهام، حق‌تقدم و انواع اوراق بهادار در ۲۲۹هزار نوبت و به ارزش حدود ۳هزار و ۵۶۰میلیارد تومان در فرابورس مورد معامله قرارگرفت.
صف‌های فروش از صف‌های خرید پیشی گرفت
معاملات روز شنبه درحالی آغاز شد که در ابتدا تعداد صف‌های خرید (49عدد) بیش از صف‌های فروش (42عدد) بود، اما این روند به‌تدریج تغییر کرد تا صف‌نشینان در پایین‌ترین بازه قیمتی روزانه از همتایان خود در بالاترین قیمت‌های مجاز پیشی بگیرند و به این ترتیب در پایان معاملات روز شنبه، 93نماد در صف فروش و 67نماد در صف خرید قرار گیرند. در این روز 186نماد با افزایش قیمت و 467نماد نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شدند که نمادهای «تکمبا»، «وگستر»، «سبزوا» و«آ س پ» در صدر بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «خگستر»، «سخزر»، «غگلستا»، «شبصیر» و «مدیریت» در صدر نمادها با بیشترین کاهش قیمت قرار گرفتند.
همچنین گروه‌های معاملاتی «سایرمواد معدنی»، «چاپ و نشر»، «سخت‌افزار و تجهیزات» و «کاشی و سرامیک» بیشترین کاهش ارزش و گروه‌های معاملاتی «خرده فروشی»، «عرضه برق، گازو بخارآب گرم» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» بیشترین افزایش ارزش روزانه را به خود اختصاص دادند.
فلزاتی‌ها تحت‌تأثیر کاهش قیمت‌های جهانی
درروزهای اخیرو با اعلام آمارهای مربوط به تورم و رشد اقتصادی کشورهای امریکا و انگلیس و همچنین اعمال سیاست‌های پولی انقباضی از طرف بانک‌های مرکزی جهانی، فعالان بازار یک وضعیت رکودی را در بخش تقاضا پیش‌بینی می‌کنند که این موضوع منجر به کاهش تدریجی قیمت فلزات اساسی و انرژی در روزهای قبل شده است. تا تاریخ تنظیم این گزارش، قیمت طلای جهانی 0.43درصد، مس 2.36درصد، نفت برنت 5.17درصد و آلومینیوم 0.06درصد نسبت به 24ساعت قبل از آن کاهش داشته‌اند. این روند متعاقباً انتظارات درمورد سود‌سازی شرکت‌های فلزاتی در بورس ایران را نیز با تعدیل روبه‌رو کرد واز این رو می‌توان از کاهش قیمت جهانی فلزات به عنوان یکی از موارد تأثیر‌گذار بر معاملات روز شنبه سهام فلزاتی نام برد. در این روز گروه فلزات اساسی درحدود 1.9درصد از ارزش بازاری خود را از دست داد.
خروج 650 میلیارد تومان پول حقیقی از جریان معاملات خرد
آمارها نشان می‌دهد ارزش معاملات خرد در روز شنبه با افزایش 15درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل به حدود 4هزار و 77میلیارد تومان رسید. با وجود این آمار، خالص ورود حقیقی در حدود 650میلیارد تومان منفی شد که حاکی از خروج این میزان پول حقیقی از جریان معاملات بازار است. در این روز جریان ورود پول به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز به میزان 202میلیارد تومان منفی شد تا پول حقیقی از این بخش نیز به مقصد سایر بازار‌ها خارج شود.
بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، فلزات اساسی ومحصولات شیمیایی بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی به خود اختصاص دادند.
همچنین نمادهای «ثعمرا»، «تایرا» و«افق» بیشترین خالص خرید حقیقی را داشتند و نمادهای «امین»، «ساربیل» و«لوتوس» بیشترین استقبال را از طرف حقوقی‌ها به ثبت رساندند.
عدم تأیید معاملات 10نماد در بازار
در پایان معاملات دیروز، مدیریت عملیات بازار شرکت بورس و اوراق بهادار تهران طی اطلاعیه‌هایی مجزا از عدم تأیید بخشی از معاملات شرکت‌های گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان)، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تأمین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری صدرتأمین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (تیپیکو) و همچنین بخشی از معاملات صورت گرفته در شرکت‌های پتروشیمی پردیس (شپدیس)، شهد ایران (غشهد) و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) خبر داد. مدیریت عملیات بازارفرابورس ایران نیز از عدم تأیید معاملات در سه نماد شتهران1، پلاست 1 ونبروج1 خبر داد. پس از تعدیلات انجام شده بخشی از کاهش ارتفاع شاخص‌های بازار تعدیل شد که نشان می‌دهد معاملات تأیید نشده در رنج‌های منفی صورت پذیرفته است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7935/10/616957/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها