سفر پربار به سرزمین شمالی


گروه اقتصادی/ رئیس سازمان توسعه تجارت در سفر خود به سن پترزبورگ طی سه روز در دیدارهایی با مقامات ارشد روسی از معاون نخست‌وزیر گرفته تا وزرای مسکن این کشور و اقتصادی اتحادیه اوراسیا ضمن انعقاد تفاهمنامه‌ها، راهکارهای عملی توسعه صادرات میان ایران و روسیه را بررسی کرد. علیرضا پیمان پاک که چهارشنبه هفته گذشته برای شرکت در
بیست و پنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ عازم این شهر شده بود، در طول سه روز اقامت خود در این شهر با مقامات ارشد روسی در حوزه اقتصاد و تجارت دیدار و گفت‌و‌گو داشت.

روسیه آماده ساخت راه‌آهن در ایران است
در این دیدار اوورچوک، معاون نخست‌وزیر روسیه، از فعالسازی کریدور شمال – جنوب استقبال کرد و از برنامه ایران برای حل مشکلات لجستیکی این کریدور پرسید و از موافقت رئیس جمهور روسیه برای ساخت راه‌آهن در ایران خبر داد. او گفت: روسیه حاضر است ۱۶۲ کیلومتر راه‌آهن آستارا-رشت را ساخته و تحویل ایران دهد.
در ادامه این نشست در مورد مباحث پولی و تشکیل کارگروه تولید مشترک، تأمین قطعات صنعتی کارخانه‌های روسیه توسط کارخانه‌های ایرانی، ایجاد مناطق آزاد مشترک در شمال و جنوب ایران بحث و تبادل‌نظر شد.
همچنین پیمان پاک بر نقش روسیه در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی ایران، نوسازی ناوگان کشتیرانی در دریای خزر و نوسازی ناوگان جاده‌ای ایران تأکید کرد. معاون نخست‌وزیر روسیه نیز با بیان اینکه روس‌ها می‌دانند تحریم‌ها لغو نخواهد شد از چشم طمع دشمنان به منابع عظیم دو کشور سخن گفت و بر لزوم طراحی شیوه‌های جدید تبادلات پولی و بانکی تأکید کرد.
او همچنین از عزم روسیه برای پیگیری عضویت ایران در بریکس خبر داد و پیشنهاد کرد ایران به‌عنوان عضو ناظر به اتحادیه اوراسیا ملحق شود.
همچنین در نشست‌هایی جداگانه، پیمان پاک با فایزولین وزیر مسکن روسیه و ماکسیم سوکولوف مدیرعامل آوتاباس و وزیر سابق حمل‌ونقل روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این جلسات وزیر مسکن روسیه از اشتیاق و علاقه کشورش برای خرید مصالح ساختمانی و توربین از ایران خبر داد.
در ادامه حضور پیمان پاک در سن پترزبورگ، او در نشست تخصصی همکاری‌های تجاری ایران و روسیه حاضر شد و در سخنانی با اشاره به حجم کلی مبادلات تجاری ایران و روسیه با دنیا که حدود ۷۰۰ میلیارد دلار است، گفت: از این رقم تنها چهار میلیارد دلار به مبادلات ۲ کشور ایران و روسیه اختصاص دارد که عدد بسیار ناچیزی است.
پیمان پاک با بیان اینکه تجارت را باید در زنجیره تأمین دید، افزود: هم‌اکنون فقدان شناخت کافی تجار ایرانی و روس از یکدیگر موجب شده تا حجم مبادلات کمی را شاهد باشیم که البته در چند ماه اخیر شاهد اعزام هیأت‌های تجاری ۲ کشور برای برگزاری جلسات رودررو بودیم.
به گفته او، در سه ماه گذشته بزرگترین هیأت تجاری تاریخ ایران به روسیه اعزام شد که دستاوردهای خوب تجاری برای تجار درپی داشت.
رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین به پتانسیل موجود در استان‌های دو کشور نیز اشاره کرد و افزود: در این راستا در حال برقرار کردن ارتباط مستقیم استان‌های مکمل با یکدیگر هستیم تا بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر بهره ببرند. او از تأکید رئیس‌جمهور ایران بر لزوم اجرایی شدن موافقت‌نامه اوراسیا خبر داد و گفت: تأکید داریم که موافقت‌نامه تجارت آزاد اوراسیا قبل از اتمام سال ۲۰۲۲ به امضا برسد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7935/12/616967/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها