بورس بین‌الملل


بیت‌کوین به زیر 20هزاردلار سقوط کرد
خاموشی ماینرها در شرایط ریزش بیشتر قیمت‌ها

گروه اقتصادی/ بیت‌کوین در معاملات صبح  شنبه به زیر 20هزار دلار سقوط کرد. در ساعت‌های ابتدایی روز شنبه، بیت‌کوین درست زیر 19200 دلار معامله می‌شد که 9 درصد کمتر از قیمت 24 ساعت قبل بود. اتریوم (دومین دارایی دیجیتال از نظر ارزش بازار) کمی بالاتر از 1000 دلار معامله شد که نسبت به روز قبل 9 درصد کاهش داشت؛ کاردانو، سولانا BNB Index همگی بین 8 تا 10 درصد کاهش یافتند تا هفته‌های کابوس‌وار برای بازار دارایی دیجیتال همچنان ادامه داشته باشد.
استیبل کوین‌های کلیدی، بویژه تتر، در معاملات اوایل روز شنبه نوسان قابل‌ توجهی نداشتند، در روزهای اخیر شاهد این بودیم که تتر به خاطر فشار عرضه‌های بالا شاهد کاهش ارزش کل خود به زیر 70 میلیارد دلار بود که این رقم پایین‌ترین سطح 8 ماه اخیر را نشان می‌داد.

کاهش 4 درصدی تنها در 15دقیقه
بررسی روند معاملات روز شنبه نشان می‌دهد بیت‌کوین بیشترین کاهش قیمت را در بامداد روز شنبه تجربه کرد و در مدت 15 دقیقه بیش از 4 درصد سقوط کرد. از آخر هفته گذشته، پس از انبوهی از انفجارهای بخش کریپتو، از بسته شدن معاملات در سلسیوس تا توقف موقت برداشت توسط صرافی بایننس و اخیراً، صرافی بابل فایننس که برداشت را متوقف کرد، بیت‌کوین بیش از 10000 دلار یا بیش از 35 درصد کاهش یافته است.
سطح حمایتی 20 هزار دلار به‌عنوان یک سطح فنی و احساسی شناخته می‌شد و به طور نمادین با توجه به نوسانات بیت‌کوین در سطوحی که آخرین بار در اوایل دسامبر 2020 مشاهده شد، بسیار مهم بود و رسیدن قیمت بیت‌کوین به این سطح تمامی رشد قیمتی این دارایی دیجیتال را از سال 2020 از بین می‌برد. قیمت‌های روز شنبه بیت‌کوین همچنین کمتر از بالاترین سطح سال 2017 است.
این محدوده کلی همچنین با توجه به نگرانی‌ها در مورد اهرم در معاملات کریپتو و ترکیب احتمالی مارجین‌‌کال‌ها و فروش اجباری به دقت مورد بررسی قرار گرفته است. یک شرکت فناوری پیش‌بینی می‌کند که احتمال می‌رود اگر بیت‌کوین  نتواند سطح 21 هزار دلار را بازیابی کند، در معرض خطر مارجین کال (margin call) قرار خواهد گرفت. (امروزه margin call به معنای بسته شدن اجباری معاملات توسط بروکر «شرکت واسطی که به نمایندگی از مشتری اقدام به معامله می‌کند» در صورت رسیدن زیان به سطحی معین است.)

ماینرهای بیشتری خاموش خواهند شد
در هفته پیش و با از دست رفتن سطح 25 هزار دلاری بیت‌کوین برخی آیسیک‌های (ISIC) قدیمی که مشغول به استخراج بیت‌کوین بودند زیانده شدند و بر این اساس پیش‌بینی می‌شد که بزودی این ماینرها به‌دلیل مقرون به صرفه نبودن خاموش شوند. همچنین در این قیمت برخی از ماینرهای جدید نیز به مرز سوددهی خود رسیده بودند که با سقوط بیت کوین به زیر 20 هزار دلار انتظار می‌رود این ماینر‌ها نیز(درصورت عدم تغییر سختی شبکه) بزودی خاموش شوند. در جدول  قیمت خاموشی ماینرها آورده شده است.

معاملات هفتگی وال استریت با ثبت بالاترین کاهش هفتگی در دو سال اخیر بسته شد

با وجود اینکه معاملات سهام امریکا در روز جمعه با افزایش جزئی روبه‌رو شد اما روند نزولی شاخص‌ها باعث شد که بیشترین نزول هفتگی شاخص‌های سهام در طول 2 سال گذشته، در امریکا به ثبت رسد. این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران روند رو به رشد رکودی را برای بازارها درپی تلاش بانک‌ها برای کاهش تورم پیش‌بینی می‌کنند.
به گزارش رویترز تورم بالای امسال امریکا سرمایه‌گذاران را عصبانی کرده است زیرا فدرال رزرو و اکثر بانک‌های مرکزی اصلی شروع به چرخش از سیاست‌های پولی انبساطی به اقدامات سختگیرانه کرده‌اند که اقتصاد را کند می‌کند و احتمالاً باعث رکود می‌شود که در پی آن درآمد شرکت‌ها کاهش می‌یابد.
سقوط هرسه شاخص مهم سهام در امریکا
هر سه شاخص اصلی وال استریت برای سومین هفته متوالی سقوط کردند. شاخص S&P 500 بیشترین افت هفتگی خود را از مارس 2020، یعنی اوج همه‌گیری کووید19 تجربه کرد. در این خصوص مگان هورنمن، مدیر استراتژی پورتفولیو گفت: «فقط انتظار بی‌ثباتی را داشته باشید، تا زمانی که شفافیت بیشتری در مورد اینکه آیا واقعاً به اوج تورم رسیده‌ایم یا نه، شرایط به همین صورت پیش خواهد رفت.»
در هفته‌ای که گذشت، داوجونز 4.79 درصد از ارزش خود را از دست داد که بزرگترین درصد افت هفتگی از اکتبر 2020 بود، S&P 500 نیز 5.72درصد و نزدیک به 4.78 درصد کاهش یافتند.
پس از اینکه فدرال رزرو نرخ اصلی خود را 75 واحد پایه افزایش داد، (که بزرگترین افزایش در نزدیک به سه دهه اخیر بود)، در حالی که بانک انگلستان و بانک ملی سوئیس نیز هزینه‌های استقراض را افزایش دادند، سهام روز چهارشنبه افزایش یافت.
روز جمعه، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، یک بار دیگر بر تمرکز بانک مرکزی بر بازگرداندن تورم به هدف 2 درصدی تأکید کرد. داده‌های اقتصادی در روز جمعه نشان داد که تولید در کارخانه‌های ایالات متحده به طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافته است که نشان می‌دهد فعالیت‌های اقتصادی در حال کاهش است. بخش‌های خدمات ارتباطی و بخش‌های اختیاری مصرف‌کننده به‌ترتیب 1.31 درصد و 1.22 درصد افزایش یافتند.
همچنین انقضای قراردادهای اختیار معامله ماهانه و سه ماهه قبل از تعطیلات بازار ژوئن در روز دوشنبه، با نوسانات زیادی روبه‌رو شد. حجم معاملات سهام 17.99 میلیارد سهم در مقایسه با میانگین 12.42 میلیارد در 20 روز معاملاتی گذشته، نشان از افزایش خرید و فروش سهام در بازارها و نوسان بیشتر در این بازارها داشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7935/10/616979/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها