منطق انتقام ایران در مواجهه با اقدامات امریکا و رژیم صهیونیستی علیه منافع ملی کشور بر چه مبنایی استوار است؟

سیاست راهبردی «انتقام تا بازدارندگی»


گروه سیاسی/ ایران همواره به «صبوری» و «تاب‌آوری بالا» در تنش‌های بین‌المللی شناخته می‌شود، پافشاری بر واکنش‌های «قاطعانه» و پیگیری اهداف «متعالی و غیرقابل تغییر» نیز بخوبی در کارنامه جمهوری اسلامی ایران دیده شده و ناظران بین‌الملل به آن اذعان دارند. جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد بوده است که وارد تنش‌های بیهوده نخواهد شد، اما این به معنای چشم‌پوشی از «ریشه تهدیدها» نبوده است. ماجراهای مختلف در چند دهه گذشته تأییدکننده آن بوده که ایران در «اعمال» آنچه «سیاست حتمی و اعلامی» خود است، صبورانه و جسورانه مبارزه می‌کند و دستیابی به آن از طرق مختلف و مشروع را در نظر دارد.

پرونده انتقام سخت، سیاست قطعی ایران
جمهوری اسلامی اجازه نداده است گذشت زمان باعث شود ترور فرماندهان مقاومت در بغداد به فراموشی سپرده شود. همچنین ایران اجازه نداده پرونده «انتقام سخت» به اتفاقات نازل‌تر همچون «سیلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در استان الانبار و در ماجرای «عین الاسد» تقلیل پیدا کند. از همین رو می‌توان گفت انتقام سخت در ابعاد وسیع خود در دستور کار کشور قرار دارد و هیچ موضوعی نمی‌تواند باعث نادیده گرفتن آنها شود. سخنان اخیر مایک پمپئو وزیر خارجه سابق ایالات متحده امریکا در گفت‌وگو با رسانه سعودی العربیه نیز نشان داده که این مهم از جمله تصمیم‌های قاطعانه و عقلانی جمهوری اسلامی ایران بوده است که پیگیری آن تبعات مؤثر و مثبتی روی امنیت ملی ایران خواهد گذاشت. فراتر از این موضوع می‌توان ادعا کرد که به نوعی «امنیت منطقه» نیز در گرو «پرونده انتقام سخت» است. نگاهی به چیستی انتقام سخت می‌تواند تأییدکننده این موضوع باشد.

از اخراج تا قصاص
حضور غیرمشروع و غیرسازنده امریکا در منطقه، دلیل اصلی نابه‌سامانی‌ها و ناامنی‌ها در سالیان طولانی بوده است. ایالات متحده با بهانه‌های مختلف اعم از مبارزه با تروریسم در افغانستان یا وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق برای خود بستری فراهم کرد که زاییده آن گسترش ناامنی، فقر، تبعیض، فساد، کشتار و افزایش تنش‌ها و اختلافات قومی و مذهبی بوده است. این حضور در دورانی که امریکا ادعای ابرقدرتی و هژمون بودن در جهان داشته است برای نشان دادن هیمنه این کشور در جهان به‌ وجود آمد. اکنون اما برای آنکه هیأت حاکمه ایالات متحده به فروریختن قدرت این کشور و «لزوم تبدیل شدن به یک کشورعادی» آگاه شوند می‌باید به درستی و عبرت‌آموز از منطقه «اخراج» شوند. فرار امریکایی‌ها از افغانستان و همچنین قانون اخراج امریکا از عراق و شیب نزولی اثرگذاری این کشور در پرونده‌های گوناگون منطقه‌ای را می‌توان در همین راستا تحلیل و بررسی کرد. عملیات‌های متعدد نیروهای مقاومت علیه امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه نشان می‌دهد پرونده انتقام سخت و وادار کردن رژیم امریکا برای بازگشت به قاره خود، نیروهای میدانی آتش به اختیاری دارد که خود مستقلانه برای تحقق این آرمان انسانی نقشی فعالانه تعریف کرده و بر همان مبنا دست به اقدامات در میدان نیز می‌زدند.
اما انتقام سخت و خروج امریکا از منطقه به آن معنا نیست که ایران «انتقام از آمران و عاملان» این جنایت را فراموش کرده یا در اولویت‌های پایین‌تر قرار داده است. پس از آنکه اخبار کشته شدن برخی از عوامل نقش داشته در ترور فرماندهان مقاومت باعث شد تا هزینه حفاظت از عواملی همچون «دونالد ترامپ» و «مایک پمپئو» افزایش قابل توجهی پیدا کند، ترس و وحشت سایه به سایه آنها حرکت می‌کند. ترسی که  باعث شده آمران شهادت حاج قاسم سلیمانی نه تحمل شنیدن سخنان مقامات کشور درخصوص انتقام را داشته باشند و نه حتی یک انیمیشن مردمی و کوتاه در این خصوص را بر‌تابند. به همین دلیل می‌توان با اطمینان گفت پمپئو و ترامپ وحشت از انتقام را پشت نگاه خود مخفی می‌کنند و توجیهاتی مثل امنیت نیروهای نظامی این کشور در عراق برای مشروعیت‌سازی اقدام جنایتکارانه در بغداد را مطرح می‌کنند، اقدامی که تصور می‌کنند شاید در کنار برخی پیغام‌های دیگر بتواند امنیت را برای آنها به ارمغان آورد. اما سابقه «سلمان رشدی» نشان داده است وقتی جمهوری اسلامی ایران مصمم به اجرای حکمی باشد حتی اگر بیشتر از 30 سال زندگی مخفیانه را به مجرم تحمیل کند آن را رها نخواهد  کرد، هرچند به نظر می‌رسد پایان داستان ترامپ و پمپئو به گونه‌ای بدتر رقم خواهد خورد.

تاوان پشیمان‌کننده
این اتفاقات بخوبی می‌تواند بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند. پاسخ‌های قاطعانه ایران این پیام را مخابره خواهد کرد که «اقدامات بزدلانه»‌ کاخ سفید، «تاوان پشیمان‌کننده» خواهد داشت. همین امر مسئولان سیاسی امریکا را به این نتیجه خواهد رساند که پیش از طراحی توطئه‌های تروریستی هزینه بالای اقدام خود را لحاظ کنند. گرچه نیروهای سپاه پاسداران با موشک‌باران بزرگ‌ترین پایگاه ایالات متحده، ترمز ادامه جنایت‌های خصمانه و عریان رژیم ترامپ را کشیدند، اما تکمیل پرونده انتقام سخت به «تکمیل بازدارندگی کشور» منجر خواهد شد.

بــــرش
پارلمان عراق خواستار افشای نتایج تحقیقات ترور شهیدان سلیمانی و المهندس شد

کمیته دفاعی و امنیتی پارلمان عراق خواستار ارسال نتایج تحقیقات درباره پرونده ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی و نایب‌رئیس سازمان حشدالشعبی شد.
به گزارش ایرنا، «احمد الموسوی» عضو کمیته دفاعی و امنیتی پارلمان عراق به پایگاه خبری العهد گفت: «مصطفی الکاظمی» موظف است با ارسال نتایج تحقیقات درباره پرونده ترور «ابومهدی المهندس» نایب‌رئیس سازمان حشدالشعبی و سپهبد حاج قاسم سلیمانی موافقت کند.
«احمد الموسوی» ضمن درخواست از مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق برای افشای نتایج تحقیقات درباره پرونده ترور «فرماندهان پیروزی» و همرزمان آنها، تأکید کرد که تأخیر در افشای نتایج «تعجب‌آور» است. وی با بیان اینکه افشای عاملان ترور فرماندهان پیروزی و ارائه نتایج بدون تعلل به پارلمان عراق امری ضروری است، خاطرنشان کرد: دولت موقت موظف است گزارش خود را درباره اینکه چه کسانی در جنایت فرودگاه بغداد نقش داشته‌اند، اعلام کند.
سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه و «ابومهدی المهندس» نایب‌رئیس سازمان «حشد الشعبی» عراق به همراه ۸ نفر دیگر از همرزمان‌شان جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا و با شلیک راکت از پهپادهای ارتش این کشور، به شهادت رسیدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7935/5/616999/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها